De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De psychologie van communicatie 6 april 2004. Wat zal ik later worden?

Verwante presentaties


Presentatie over: "De psychologie van communicatie 6 april 2004. Wat zal ik later worden?"— Transcript van de presentatie:

1 De psychologie van communicatie 6 april 2004

2 Wat zal ik later worden?

3 Ballerina?

4 Goochelaar?

5 Verpleegster?

6 Brandweerman ?

7 Popster?

8 Advocaat?

9 Wat staat er op ons menu? Doelstelling: antwoord op 3 vragen 1.Hoe ontstaat informatie en betekenis? 2.Waarom begrijpt mijn klant mijn boodschap niet of anders? 3.Hoe pak ik het dan best aan?  Nog antwoorden?  Na de presentatie of bij de drink

10 Vraag 1: Hoe ontstaat informatie? Voorbeeld: de afstandsbediening van uw auto Communicatiekanalen: Ogen (zien): 83 % Oren (horen): 11 % Tast (voelen): Reuk (ruiken): 6 % Smaak (smaken): Opvallen = verschil maken (USP)

11 Vraag 1: Hoe ontstaat betekenis? Voorbeeld: ik heb het warm Het verschil tussen wat en hoe Betekenis Wat?Hoe? de woorden de inhoud Onze stem en lichaamstaal De vorm en de structuur 7 %93 % Onderzoek University of Pennsylvania

12 Wat staat er op ons menu? 1.Hoe ontstaat informatie en betekenis? 2.Waarom begrijpt mijn klant mijn boodschap niet of anders? 3.Hoe pak ik het dan best aan als KMO?

13 Vraag 2: de boodschap niet begrepen? Per seconde zintuiglijke indrukken Na 30 dagen 90 % reeds vergeten (vooral nà 1e uur) Slechts 3 % van de woorden te verwerken Folder 5000 woorden: tussen 400 en 20 woorden Cascade-effect Onderzoek: Prof. Kroeber-Riel en Prof. Ebbinghaus

14 Cascade-effect 100% Wat ik heb willen zeggen Wat ik gezegd heb Wat hij/zij gehoord heeft Waarnaar hij/zij geluisterd heeft Wat hij/zij begrepen heeft Wat hij/zij dacht gehoord te hebben Wat hij/zij onthouden heeft Wat hij/zij gaat toepassen 17 %

15 Het communicatieproces Vraag 2: de boodschap anders begrepen? ZenderBoodschapOntvanger 1

16 Het communicatieproces Vraag 2: de boodschap anders begrepen? ZenderBoodschapOntvanger Beeld (zender)Beeld (ontvanger)Medium 1 2

17 Het communicatieproces Vraag 2: de boodschap anders begrepen? ZenderBoodschapOntvanger Beeld (zender)Beeld (ontvanger)Medium CoderenDeCoderen 1 2 3

18 Vraag 2: de boodschap anders begrepen? 3 filters bij decoderen: 1.Selectie (selectief geheugen) Voorbeeld: autosnelweg, boek lezen Een deel van de prikkels verdwijnt 2.Veralgemening (associatie) Voorbeeld: wat zal ik later worden, verhuizing We associëren, leggen verband met een gekend beeld 3.Vervorming (veranderen) Voorbeeld: optische illusie We veranderen onze zintuiglijke waarneming

19

20

21

22

23

24 Vraag 2: de boodschap anders begrepen? De wereld buiten die we observeren De wereld zoals IK die begrijp Filters Veralgemenen Selecteren Vervormen En er zijn 6 miljard IKKEN!

25 Vraag 2: de boodschap anders begrepen? Is er dan geen orde in de chaos? Uw klant ordent zijn informatie volgens een aantal ordeningsprincipes Voordelen krijgen of nadelen vermijden Intern beslissen of extern mening vragen Op zoek naar overeenkomsten of verschillen ….

26 Wat staat er op ons menu? 1.Hoe ontstaat informatie en betekenis? 2.Waarom begrijpt mijn klant mijn boodschap niet of anders? 3.Hoe pak ik het dan best aan?

27 Vraag 3: hoe pak ik het dan aan? De nieuwe inzichten: 1.Uw klant ontvangt zijn info vooral via oog- oor-gevoel-kanaal 2.Uw klant filtert die informatie 3.Uw klant ordent die informatie volgens een aantal ordeningsprincipes 4.Uw klant hecht bovendien vooral betekenis aan vorm, structuur en non-verbaal gedrag

28 Vraag 3: hoe pak ik het dan aan? Doelgerichte communicatie: stem uw boodschap (doelstelling) af op uw doelgroep (klantensegmentatie) Consistente communicatie: alle communicatie ondersteunt dezelfde boodschap Aangepaste communicatie: uw communicatie speelt in op de ordeningsprincipes van uw klant

29 Vraag 3: hoe pak ik het dan aan? Geïntegreerde communicatie: Kies de juiste vorm voor uw boodschap in functie van uw klant

30 Wat mag u zeker niet vergeten? Ken uw klant Wat verwacht hij? Hoe denkt hij? Pas uw boodschap aan aan uw klant Breng dezelfde boodschap op verschillende manieren Wees consistent: het gaat om dezelfde boodschap Wees uniek: het verschil valt op Kies een communicatiekanaal dat “vormgevoelig” is: Hoe belangrijker de relatie met uw klant, hoe belangrijker het non-verbale gedrag wordt Vooral de vorm is belangrijk

31 Geen eenvoudige opdracht? Je hebt het zelf gezocht!

32 Ambtenaar!


Download ppt "De psychologie van communicatie 6 april 2004. Wat zal ik later worden?"

Verwante presentaties


Ads door Google