De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

3-1 Copyright © 2010 Pearson Education Hoofdstuk 2 Interpersoonlijke communicatie Managementvaardigheden, 3e editie door Phillip L. Hunsaker.

Verwante presentaties


Presentatie over: "3-1 Copyright © 2010 Pearson Education Hoofdstuk 2 Interpersoonlijke communicatie Managementvaardigheden, 3e editie door Phillip L. Hunsaker."— Transcript van de presentatie:

1 3-1 Copyright © 2010 Pearson Education Hoofdstuk 2 Interpersoonlijke communicatie Managementvaardigheden, 3e editie door Phillip L. Hunsaker

2 3-2 Copyright © 2010 Pearson Education Leerdoelen De obstakels voor effectieve communicatie herkennen en vermijden Heldere en begrijpelijke boodschappen verzenden Actief naar anderen luisteren Non-verbale signalen gebruiken Om betekenisvolle feedback vragen Je aanpassen aan iemands stijl, sekse en culturele achtergrond Toepasselijke feedback geven

3 3-3 Copyright © 2010 Pearson Education Veelvoorkomende communicatieproblemen Woorden hebben niet voor iedereen hetzelfde betekenen Boodschap verzenden is geen garantie dat zij ontvangen of juist begrepen wordt Boodschappen worden vaak vervormd

4 3-4 Copyright © 2010 Pearson Education Waarom is communicatie belangrijk? 1.Is onderdeel is van bijna alles wat een manager doet 2.Ineffectieve communicatie zorgt voor continue stroom van problemen

5 3-5 Copyright © 2010 Pearson Education Waarom is communicatie belangrijk? 3.Managers kunnen geen goede beslissing nemen als ze niet alle relevante informatie krijgen 4.Als een beslissing eenmaal genomen is, moet zij duidelijk worden gemaakt aan degenen die de beslissing moeten uitvoeren

6 3-6 Copyright © 2010 Pearson Education Wat houdt het interpersoonlijke communicatieproces in? Communicatie begint wanneer iemand een boodschap verzendt aan iemand anders met de bedoeling om een reactie op te roepen

7 3-7 Copyright © 2010 Pearson Education Communicatie Mondeling – toespraak, vergadering, telefoongesprekken Non-verbaal – aanraken, gezichtsuitdrukking of intonatie Schriftelijk – brieven, memoranda of rapporten Electronisch – , voic sms,msn

8 3-8 Copyright © 2010 Pearson Education Wat houdt het interpersoonlijke communicatieproces in? Effectieve communicatie:Effectieve communicatie: als de zender ideeën en gevoelens volledig en juist overbrengt en de ontvanger de boodschap precies zo interpreteert als de zender heeft bedoeld Efficiënte communicatie:Efficiënte communicatie: als er weinig tijd en middelen voor worden gebruikt

9 3-9 Copyright © 2010 Pearson Education Het communicatieproces in modelvorm

10 3-10 Copyright © 2010 Pearson Education Basisvaardigheden voor interpersoonlijke communicatie 1.Vermijd communicatie- barrières 2.Verzend begrijpelijke boodschappen 3.Luister actief

11 3-11 Copyright © 2010 Pearson Education Basisvaardigheden voor interpersoonlijke communicatie 4.Gebruik non-verbale signalen op een correcte wijze 5.Vraag en geef betekenisvolle feedback 6.Pas op de juiste manier uiteenlopende communicatiestijlen aan

12 3-12 Copyright © 2010 Pearson Education Referentiekaders Semantiek Waardeoordelen Selectief luisteren Filteren Wantrouwen Communicatie- barrières

13 3-13 Copyright © 2010 Pearson Education Hoe verzend je heldere, begrijpelijke boodschappen? Gebruik meerdere kanalen Wees volledig en concreet Claim je eigen boodschap

14 3-14 Copyright © 2010 Pearson Education Hoe verzend je heldere, begrijpelijke boodschappen? Wees consequent Gebruik eenvoudige taal Behoud je geloofwaardigheid Vraag om feedback

15 3-15 Copyright © 2010 Pearson Education Richtlijnen voor het geven en ontvangen van feedback Criteria voor het geven van feedback 1.Zorg ervoor dat je opmerkingen zijn bedoeld om de ontvanger te helpen. 2.Spreek op een directe manier én op een verantwoorde wijze met gevoel. 3.Wees niet bedreigend en vel geen oordelen. 4.Wees concreet, niet algemeen (gebruik duidelijke en recente voorbeelden) 5.Geef feedback als de ontvanger ervoor openstaat om deze te ontvangen. 6.Controleer je uitspraken, zodat ze kloppen. 7.Ga alleen op die dingen in waaraan de ontvanger iets daadwerkelijk aan kan doen. 8.Overlaad de ander niet met meer dingen dan hij aankan.

16 3-16 Copyright © 2010 Pearson Education Richtlijnen voor het geven en ontvangen van feedback Criteria voor het ontvangen van feedback 1.Ga niet in de verdediging. 2.Zoek concrete voorbeelden. 3.Wees er zeker van dat je het begrijpt (vat samen). 4.Laat merken wat je van het commentaar vindt. 5.Vraag om definities. 6.Ga in op onderliggende vooronderstellingen. 7.Wees gevoelig voor de non-verbale boodschappen van de zender. 8.Stel vragen om dingen te verhelderen.

17 3-17 Copyright © 2010 Pearson Education Hoe ontvang en begrijp je boodschappen correct? Actief luisteren Aanvoelen Aandacht schenken Reflecteren

18 3-18 Copyright © 2010 Pearson Education Hoe kun je non-verbale signalen gebruiken? Visueel Tactiel Vocaal Ruimtelijk

19 3-19 Copyright © 2010 Pearson Education Manieren om non-verbaal te communiceren (1)

20 3-20 Copyright © 2010 Pearson Education Manieren om non-verbaal te communiceren (2)

21 3-21 Copyright © 2010 Pearson Education Hoe kun je productiever communiceren? Productieve communicatie is het proces waarbij je weet wat je wilt bereiken, de boodschap stroomlijnt en met tact communiceert

22 3-22 Copyright © 2010 Pearson Education Hanteer verschillende communicatiestijlen: De contactenlegger-stijl De regisseurs-stijl De denker-stijl De sfeerbewaker-stijl Hoe kun je je aan verschillende communicatiestijlen aanpassen?

23 3-23 Copyright © 2010 Pearson Education Denk aan culturele verschillen Dezelfde woorden kunnen verschillende dingen betekenen voor mensen uit verschillende culturen

24 3-24 Copyright © 2010 Pearson Education Denk aan sekseverschillen Kenmerken van communicatiegedrag van mannen: Taakgerichtheid Dominantie Anderen uitdagen Pogingen om het gesprek te sturen

25 3-25 Copyright © 2010 Pearson Education Sekseverschillen Kenmerken van communicatiegedrag van vrouwen: Meer informatie Ontvankelijk voor ideeën Richten zich op interpersoonlijke relaties Maken zich druk om anderen

26 3-26 Copyright © 2010 Pearson Education Hoe kun je de communicatie vergemakkelijken bij een verschillende achtergrond? Ga van verschillen uit tot overeenkomsten zijn bewezen Geef eerder beschrijvingen dan interpretaties of evaluaties Toon empathie Zie je interpretaties als veronderstellingen tot je ze kunt bevestigen


Download ppt "3-1 Copyright © 2010 Pearson Education Hoofdstuk 2 Interpersoonlijke communicatie Managementvaardigheden, 3e editie door Phillip L. Hunsaker."

Verwante presentaties


Ads door Google