De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 91 Communicatie.

Verwante presentaties


Presentatie over: " Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 91 Communicatie."— Transcript van de presentatie:

1  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 91 Communicatie

2  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 92 Leerdoelen Een definitie te geven van communicatie en de vier functies ervan te noemenEen definitie te geven van communicatie en de vier functies ervan te noemen Het communicatieproces te beschrijvenHet communicatieproces te beschrijven De verschillen en overeenkomsten tussen de drie veel voorkomende netwerken van kleine groepen te besprekenDe verschillen en overeenkomsten tussen de drie veel voorkomende netwerken van kleine groepen te bespreken Aan te geven welke factoren meespelen bij de geruchtenmolenAan te geven welke factoren meespelen bij de geruchtenmolen

3  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 93 Veel voorkomende hinderpalen voor een effectieve communicatie te beschrijvenVeel voorkomende hinderpalen voor een effectieve communicatie te beschrijven Vier regels te noemen om cross-culturele communicatie te verbeterenVier regels te noemen om cross-culturele communicatie te verbeteren Gedrag te schetsen dat samengaat met het geven effectieve feedbackGedrag te schetsen dat samengaat met het geven effectieve feedback Gedrag te noemen dat samengaat met actief en goed luisterenGedrag te noemen dat samengaat met actief en goed luisteren Leerdoelen

4  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 94 De functies van communicatie controle motivatie emotioneleexpressie informatie

5  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 95 Het communicatieproces ZenderBoodschap CoderingBoodschap Ontvanger DecoderingBoodschapKanaal Feedback Boodschap Boodschap

6  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 96 NaarbenedenNaarbeneden Naar boven LateraalLateraal De richting van communicatie

7  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 97 Manieren van communiceren communiceren mondelingmondelingnonverbaalnonverbaalschriftelijkschriftelijk

8  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 98 Keten Wiel Compleet netwerk Drie veelvoorkomende netwerken voor kleine groepen

9  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 99 nauwkeurigheidnauwkeurigheidangstangst ambiguïteitambiguïteit GeruchtencircuitGeruchtencircuit

10  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 910 Factoren die de communicatiebelemmeren Emoties Selectievewaarneming Nonverbalesignalen Filters Mannenversusvrouwen Taal

11  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 911 Cross-culturele communicatie Ga uit van verschillen zolang overeenkomsten niet bewezen zijn.Ga uit van verschillen zolang overeenkomsten niet bewezen zijn. Benadruk beschrijvingen in plaats van interpretaties of evaluaties.Benadruk beschrijvingen in plaats van interpretaties of evaluaties. Leef je in de ander in.Leef je in de ander in. Beschouw je interpretatie als een werkhypothese.Beschouw je interpretatie als een werkhypothese.

12  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 912 Let op een goede timing van de feedback Houd feedback en persoon gescheiden Richt negatieve feedback op gedrag dat de ontvanger in eigen hand heeft Concentreer je op specifiek gedrag gedrag Zorg dat de feedback doelgericht is Overtuig je ervan dat de feedback dat de feedbackoverkomt Managers moeten feedback geven

13  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 913 Managers moeten goed kunnen luisteren Maak oogcontact.Maak oogcontact. Knik en maak gebruik van gezichtsexpressieKnik en maak gebruik van gezichtsexpressie Stel vragenStel vragen Doe niets wat de aandacht afleidt.Doe niets wat de aandacht afleidt. ParafraseerParafraseer Val de ander niet in de redeVal de ander niet in de rede Praat niet te veelPraat niet te veel

14  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 914 Benut het geruchtencircuit Schenk aandacht aan je nonverbale signalen Communicatievaardigheden voor managers Houd emoties in bedwang Gebruik eenvoudige taal


Download ppt " Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 91 Communicatie."

Verwante presentaties


Ads door Google