De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen; Doorvragen binnen het gedachtespoor van de ander (E-in vragen) Concretiseren; Tussenvoegsels;

Verwante presentaties


Presentatie over: "Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen; Doorvragen binnen het gedachtespoor van de ander (E-in vragen) Concretiseren; Tussenvoegsels;"— Transcript van de presentatie:

1

2 Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen; Doorvragen binnen het gedachtespoor van de ander (E-in vragen) Concretiseren; Tussenvoegsels; Stiltes;

3 Vier interactieniveaus In een gesprek kan men vier verschillende niveaus onderscheiden: 1. Inhoud:Datgene waarover men met elkaar praat 2. Procedure: Een gesprek kent een bepaalde opbouw Opening: Je zegt het doel van het gesprek Hoeveel tijd je hebt, etc 3. Interactie: Roos van Leary: Hoe zien wij elkaar?. 4. Gevoelens:Gevoelens van – elk van - de gesprekspartners tijdens gesprek.

4 Regels voor feedback Beschrijf het gedrag: wat doet de ander dat belangrijk en waardevol is? Beschrijf het effect: waarom is dat zo goed en belangrijk, welke bijdrage levert het? Bedank de ander voor zijn goede prestatie. Beschrijf het gedrag: wat doet de ander dat niet acceptabel is? Beschrijf het effect: waarom is dat gedrag onacceptabel, wat zijn de gevolgen, wat betekent het voor anderen? Geef jouw verwachting aan: wat vind je dat er moet veranderen? Beschrijf het resultaat: wat gebeurt er als de ander wel/niet verander?

5 Hoe moet je het vooral NIET doen? Oordeel en interpreteer Speel op de man niet op de bal Haal zoveel mogelijk oude koeien uit de sloot Geef het liefst feedback als de ander haast heeft of er veel mensen aanwezig zijn (pauzes bijv.) Haal zoveel mogelijk informatie erbij die je van anderen hebt gehoord Geef zoveel mogelijk ongevraagde feedback Richt je op de persoon, geef hem veel advies en houd jezelf erbuiten Laat het de ander goed merken als je hem of haar niet mag.

6 Waarom zou je GEEN feedback geven? Goede sfeer behouden Geen kritiek terug Geen conflict Het kost je geen tijd en energie Het lucht op voor het moment Je hoeft jezelf niet bloot te geven Je maakt geen fouten Je wordt niet als lastig gezien

7 Geen feedback geven:Wat zijn de nadelen op langere termijn? Je blijft je ergeren en spanning voelen Er verandert niets De ander krijgt geen kans zich te verbeteren De relatie wordt op den duur verstoord Op termijn raakt de sfeer verziekt Je krijgt niet wat je wilt

8 Roos v Leary


Download ppt "Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen; Doorvragen binnen het gedachtespoor van de ander (E-in vragen) Concretiseren; Tussenvoegsels;"

Verwante presentaties


Ads door Google