De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Faalangst en ouders Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Faalangst en ouders Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum."— Transcript van de presentatie:

1 Faalangst en ouders Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum

2 Onderwerpen Wat is faalangst? Wat doet Het Nieuwe Lyceum? Wat kunt u doen?

3 Faalangst “Faalangst is een vorm van angst als toestand, die kan optreden bij het leveren van te beoordelen (school)prestaties op cognitief, sociaal en/of motorisch gebied, waarbij de concentratie op een mogelijke mislukking de aanwezige kennis en vaardigheden blokkeert” - Ard Nieuwenbroek

4 Soorten Faalangst voor… …voor schoolse taken(cognitief) huiswerk, toetsen, verhandeling …voor sociale taken(sociaal) spreekbeurt, voorlezen …voor motorische taken (motorisch) voetbal, kopje koffie inschenken

5 Typen Actieve faalangst werken hard, alleen met stof bezig, indien geen hulp dan vaak over in passief Passieve faalangst inspanningen geen resultaat, alleen teleurstelling, opzichtig spieken, opstandig, spijbelen

6 Waar komt faalangst vandaan? Omgeving school, sportclub, media, maatschappij, e.d. Gezin hoog verwachtingspatroon, hulp spaart tijd, weinig feedback over goed en fout, loyaliteit, aanleg, cultuur, e.d. Stoornissen Door leer- en gedragsstoornissen kan faalangst ontstaan. Kinderen met dyslexie, ADHD, PDD-Nos of NLD zijn zich vaak niet bewust van de stoornis, wel van hun falen en beperkingen.

7 Onderwerpen Wat is faalangst? Wat doet Het Nieuwe Lyceum? Wat kunt u doen?

8 Wat doet Het Nieuwe Lyceum? Signaleren observaties, tests Schoolbrede aanpak het complete schoolteam draagt bij; ook ter preventie Trainingen

9 Onderwerpen Wat is faalangst? Wat doet Het Nieuwe Lyceum? Wat kunt u doen?

10 U en Het Nieuwe Lyceum Blijf in gesprek met de school mentor / spreekuren Een goede afstemming tussen ouders en school is van essentieel belang

11 Do’s en Don’ts Do’s Schep een veilig klimaat binnen het gezin (fouten maken mag) Waardeer het kind voor wie hij/zij is en niet voor zijn/haar prestatie Zoek balans tussen begeleiden en uitdagen Begeleid studie of huiswerk Communiceer positief Erken het zelfbeeld van het kind (i.p.v. ontkennen) Wees voorspelbaar / consequent Don’ts Cynisch, kwetsend of vernederend zijn Negatieve persoonlijke feedback geven Bij een slecht resultaat ervan uitgaan dat het kind het niet goed geleerd heeft

12 Vermijd onmogelijke opdrachten ‘Wees flink’ ‘Doe me een plezier’ ‘Doe je best’ ‘Schiet op’ ‘Wees perfect’ ‘Wees spontaan’

13 Praktische tips relativeer prestaties zorg voor ontspanning bouw aan zelfvertrouwen en autonomie wees zelf een evenwichtig model begrijp de angst en laat deze toe zoek tijdig hulp


Download ppt "Faalangst en ouders Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum."

Verwante presentaties


Ads door Google