De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012. Vaardigheden van je kind Zelfredzaamheid Motorische ontwikkeling Tijd en ruimte Voorbereiden op rekenen Voorbereiden.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012. Vaardigheden van je kind Zelfredzaamheid Motorische ontwikkeling Tijd en ruimte Voorbereiden op rekenen Voorbereiden."— Transcript van de presentatie:

1 Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012

2 Vaardigheden van je kind Zelfredzaamheid Motorische ontwikkeling Tijd en ruimte Voorbereiden op rekenen Voorbereiden op lezen en schrijven Werkhouding Sociale en emotionele ontwikkeling

3 Als ouder helpen bij zelfredzaamheid Stimuleer je kind om steeds meer dingen zelf te doen. Wat jouw kind wil proberen, laat je het proberen. Wat jouw kind zelf kan, laat je het ook doen.

4 Als ouder helpen bij de motorische ontwikkeling De grove motoriek kan je stimuleren door je kind veel kansen te geven om te bewegen.

5 De fijne motoriek Stimuleer je door je kind zoveel mogelijk zelfstandig zaken te laten uitproberen. Stimuleer de samenwerking van beide handen en laat ze symmetrisch bewegen. Maak met je kind allerlei knutselwerkjes.

6 Als ouder helpen bij ruimtebesef Laat jouw kind experimenteren met alle richtingen. De oriëntatie van links naar rechts is pas definitief rond de leeftijd van 6 jaar. Geef opdrachten met ruimtebegrippen.

7 Als ouder helpen bij tijdsbesef Koppel begrippen van tijd aan dagelijkse activiteiten. Leer je kind kennis maken met de tijdsduur. Gebruik ankerpunten om gebeurtenissen in de (verre) toekomst concreet te maken.

8 Als ouder helpen bij rekenvaardigheden Betrek jouw kind bij allerlei ‘telbare’ situaties. Laat jouw kind voorwerpen sorteren. Gebruik in de dagdagelijkse taal wiskundige begrippen. Laat je kind getalbeelden aflezen en vergelijken met hoeveelheden.

9 Als ouder helpen bij voorbereidend lezen Bibliotheekbezoek; wekt interesse op voor boeken. Voorlezen en vertellen uit (prenten)boeken, zelf in boeken lezen; wekt interesse op voor het lezen. Rijmspelletjes. Voor de taalontwikkeling is het belangrijk om alles te benoemen wat je doet of ziet.

10 Als ouder helpen bij werkhouding Leer je kind opruimen. Help jouw kind kiezen wat het gaat doen. Speel mee met je kind en leer hen oplossend denken. Stimuleer je kind een tijdje stil te zitten. Stimuleer je kind om iets af te werken. Help jouw kind om te plannen: benoem alle stappen zodat hij stap voor stap leert werken.

11 Ouders helpen bij de Sociale – emotionele ontwikkeling Leer je kind zelfvertrouwen hebben door je kind zelfstandig te laten zijn. Je kind zal weerbaar zijn en opkomen voor zichzelf. Laat je kind veel samenspelen met andere kinderen. Zo leert het omgaan met andere meningen,met winnen en verliezen, met het oplossen van conflicten, met het uiten van gevoelens,.. Maak thuis ook duidelijke afspraken. Zo leert je kind omgaan met regels.

12 Drempelverlagende activiteiten waar mogelijk Enkele keren per jaar. Activiteiten voor kleuter van de derde kleuterklas en leerlingen van het eerste leerjaar. Kennis maken met nieuwe juffen en klassen. Nog even terug naar de kleuterklas.

13 Ook belangrijk… Relativeren van de testen. De observaties en het gevoel van de klasjuf zijn minstens even belangrijk! De testen meten geen sociaal-emotionele ontwikkeling, werkhouding, motivatie, …


Download ppt "Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012. Vaardigheden van je kind Zelfredzaamheid Motorische ontwikkeling Tijd en ruimte Voorbereiden op rekenen Voorbereiden."

Verwante presentaties


Ads door Google