De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’. Zitten ‘ze’ ook bij mij in de klas?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’. Zitten ‘ze’ ook bij mij in de klas?"— Transcript van de presentatie:

1 Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’

2 Zitten ‘ze’ ook bij mij in de klas?

3 Kenmerken van hoogbegaafdheid Leereigenschappen : - is snel van begrip - maakt grote denk- leerstappen - beschikt over een goed geheugen - heeft een brede algemene interesse en kennis - beschikt over een groot probleemoplossend vermogen - is in staat nieuwe kennis te integreren met oude kennis - beschikt over een groot analytisch vermogen

4 Kenmerken van hoogbegaafdheid Persoonlijkheidseigenschappen: - is taalvaardig en kan spelen met taal - komt met creatieve en originele oplossingen - is geestelijk vroegrijp - houdt van uitdagingen - beschikt over een groot doorzettingsvermogen - is op een gezonde manier perfectionistisch ingesteld - is veelal een intuïtieve denker - heeft behoefte aan een hoge mate van autonomie - beschikt over het vermogen tot (zelf)reflectie - is sociaal competent

5 Ontwikkelingsvoorsprong bij jonge kinderen • Heel belangrijk om voorsprong vroegtijdig te signaleren (eerste 6 weken zijn cruciaal!) • Wordt zichtbaar op 4 ontwikkelingsgebieden : - cognitief - motorisch - sociaal-emotioneel - niet cognitieve schoolse vaardigheden

6 Signaleren • 2 Momenten * bij instroom * tijdens de schoolloopbaan Ouders zijn ontzettend belangrijk!

7 Bij instroom • Tijdens huisbezoek vragen naar verschillende ontwikkelingsgebieden. Zo krijg je niet alleen een goed beeld van een eventuele ontwikkelingsvoorsprong, maar ook van een eventuele ontwikkelingsachterstand. • Na 6 weken observatie door leerkracht. – Oriëntatie in tijd en ruimte – Motorische ontwikkeling – Wereld- en lichaamsverkenning – Taal/ denken – Rekenen – Zelfstandigheid – Sociaal-emotionele ontwikkeling – schoolbeleving

8 Tijdens de schoolloopbaan • Signaleringslijsten • Signaleringsprotocollen • Ouders • Kind • Mede leerlingen • Eigen inzicht leerkracht


Download ppt "Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’. Zitten ‘ze’ ook bij mij in de klas?"

Verwante presentaties


Ads door Google