De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014. Aanleg of aangeleerd?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014. Aanleg of aangeleerd?"— Transcript van de presentatie:

1 meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014

2 Aanleg of aangeleerd?

3 Wanneer sprake van hoogbegaafdheid Hoogbegaafdheid is gedefinieerd als het hebben van hoge intellectuele capaciteiten (een IQ >130), creativiteit in het bedenken van oplossingen en doorzettingsvermogen om een taak te volbrengen. IQ

4

5 leereigenschappen snel van begrip Goed geheugen Brede interesse en kennis Groot probleemoplossend vermogen Verworven kennis toepassen Nieuwe kennis integreren met oude kennis Groot analytisch vermogen Grote denk- en leerstappen

6 leertempo

7 persoonlijkheidskenmerken Taalvaardig, kan spelen met taal Creatieve en originele oplossingen Geestelijk vroegrijp Houdt van uitdagingen Groot doorzettingsvermogen Perfectionistisch ingesteld Veelal een intuïtieve denker Behoefte aan hoge mate van autonomie Vermogen tot (zelf)reflectie Sociaal competent

8 herkennen Een beeld van je groep vormen Een leerling valt op Leereigenschappen lijst Persoonlijkheidskenmerken lijst Intake & strategie

9

10 Conceptualiseren concluderen Evalueren reflecteren Toepassen Concreet ervaren Verkenner(dromer) Uitvinder(denkers) Belever (doeners) Volger(beslissers) Favoriet bij kleuters Vragen stellen uit oprechte verwondering Probleemoplossend vermogen Toepassen van kennis in duidelijke setting Meteen aan de slag, zonder nadenken

11 onderpresteren Relatief onderpresteren Begaafde leerling Rond het groepsgemiddelde Komt het meeste voor Aangepast gedrag Wil graag hetzelfde zijn als andere kinderen Casus Anita

12 onderpresteren Absoluut onderpresteren Vaak samen met gedragsproblemen Slechte werkhouding Stoorzender Casus Simon

13 Ontstaan onderpresteren Gaat om gedrag, niet om intellectuele capaciteiten Inadequaat leerstofaanbod (probeer het nog eens, je kunt het best) Selectieve luisterstrategie (instructie geven en ontvangen niet afgestemd) Algemene houding t.o.v. school (aversie door negatieve ervaringen) Sociale belangen binnen de school (ik ben anders) Sociale belangen buiten de school (uitblinken op te veel gebieden) Attitude van de leerkracht (filmpje) Relatie ouders en kind (aandacht krijgen door onderpresteren)

14 indicaties voor onderzoek School signaleert op grond van voorsprong Ouders geven signalen, maar leerkrachten niet. Of andersom Vermoeden van begaafdheid, maar schoolse prestaties wijken af van dit beeld Gedragsproblemen, waarbij interventies niet werken: onderwijs passend bij leer- en persoonlijkheidseigenschappen Vermoeden van begaafdheid, maar ook van leer- en/of ontwikkelingsstoornis Na onderzoek nog openstaande vragen bij school en/of ouders

15 creëren Evalueren analyseren Zelfverantwoord leren Zelfstandig leren Zelfstandig werken Toepassen Begrijpen herinneren 1e leerlijn reguliere stof verdiepingsstof verbredingsstof 2 e leerlijn Streefdoelen & streefdoelen + PGO doelen

16 DHH (digitaal handelingsprotocol hoogbegaafden) Invullen van DHH met ouders (en leerling) Doortoetsen tot I niveau Kind gesprek Evt. IQ onderzoek (is niet verplicht) Advies over te volgen leerlijn: Voorsprong tot half jaar: eerste leerlijn schrappen 25-50% oefenstof Voorsprong half jaar tot een jaar: tweede leerlijn schrappen 50-75% oefenstof Voorsprong jaar of meer: vervroegde doorstroming overwegen.

17 Flowers are red


Download ppt "Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014. Aanleg of aangeleerd?"

Verwante presentaties


Ads door Google