De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De weg (terug) van een ‘high potential drop-out’… Albert Kaput &Desirée Houkema www.slimbegeleiden.nlwww.hoogbegaafdheid-in-zicht.nl.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De weg (terug) van een ‘high potential drop-out’… Albert Kaput &Desirée Houkema www.slimbegeleiden.nlwww.hoogbegaafdheid-in-zicht.nl."— Transcript van de presentatie:

1 De weg (terug) van een ‘high potential drop-out’… Albert Kaput &Desirée Houkema

2 Even voorstellen…

3 Albert Kaput • Ruim 12 jaar ervaring met ca. 250 ‘high-potential drop-outs’ • Mede-oprichter van het Centrum voor Creatief Leren (CCL) Missie CCL • Het bieden van ruimte en ontwikkelingsmogelijkheden voor kinderen met een hoog ontwikkelingspotentieel en grote gevoeligheid, die in hun ontwikkeling geschaad zijn en hun oorspronkelijke levenskracht hebben verloren • CCL biedt oplossingen waar de reguliere zorg en het reguliere onderwijs die (nog) niet hebben

4

5 Desirée Houkema • Psycholoog / cognitiewetenschapper • ‘Specialist in Gifted Education’ • (Hoog)begaafdheid In-Zicht • Informatiepunt Onderwijs, Hoogbegaafdheid en Excellentie

6 (Hoog)begaafdheid In-Zicht (H)erkenning van talent in ontwikkeling Missie • Het leveren van een bijdrage aan begrip en erkenning van (hoog)begaafde kinderen, zodat zij optimale ontwikkelingskansen krijgen en hun talenten tot recht kunnen komen op een manier die bij hen past. Kerntaak onderwijs • Toerusting van leerlingen om actief naar eigen vermogen en behoeften betekenisvol bij te dragen aan de maatschappij, met behoud van eigenheid

7 (hoog)begaafdheid ontwikkelings- potentieel gedrevenheid creërend (denk)vermogen probleem  oplossing problemen herkennen meerdere oplossingen meerdere invalshoeken autonoom scherpe waarneming intens snel zelfsturend zelf ontdekkend reflecterend procesgericht plezier in creëren productief flow origineel enthousiast voor passies brede interesse specifieke, diepgaande interesses kritisch sterk rechtvaardigheidsgevoel zoekend naar betekenis zet door actief veel energie ondernemend initiatiefrijk nonconformistisch nieuwsgierig intrinsiek gemotiveerd gefocust veel ideeën Dweck: FIXED vs growth mindset Luc Stevens Dabrowski: overexcitabilities rijk en levendig voorstellingsvermogen Ken Robinson rijke fantasie flexibel omgaan met ambiguïteit Csikszentmihalyi perfectionistisch veeleisend eigengereid eigen-wijsheid veel willend leergierig kennishonger opvallend gevoel voor humor gevoelig

8

9

10

11

12

13 Uitgangspunten (CCL) • Het (her)winnen van het vermogen om (zichzelf) lief te hebben – Door te ervaren dat ze er mogen zijn en dat wat wij /zij doen goed is – Door met respect met hun wensen en noden om te gaan • Het (her)winnen van het vermogen om te kunnen spelen – Door voortdurend aandacht te hebben voor het creatieve vermogen – Door plezier hierin te delen • Het (her)winnen van het vermogen om te kunnen werken (het oppakken van maatschappelijke verantwoordelijkheid) – Door het aanbieden van een leersituatie die is aangepast aan de leerstijl van het kind – Door in het leren zijn of haar route als leidraad te nemen ARBEIDSVREUGDE SCHEPPINGSVREUGDE LEVENSVREUGDE

14  Perspectief 

15

16

17 uitdaging vertrouwen ondersteuning relatie autonomiecompetentie leerling interactie instructie klassen- management Luc Stevens

18 "Ik verwacht van jullie allemaal dat jullie onafhankelijke, creatieve en kritische denkers worden die exact zullen doen wat ik zeg!"

19 Geef ze de ruimte en sta ze niet in de weg!

20

21

22 Je had ook gewoon mij kunnen VRAGEN… Ik heb ALLES geprobeerd om haar te motiveren!

23


Download ppt "De weg (terug) van een ‘high potential drop-out’… Albert Kaput &Desirée Houkema www.slimbegeleiden.nlwww.hoogbegaafdheid-in-zicht.nl."

Verwante presentaties


Ads door Google