De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Yvonne van der Zanden Janneke Breedijk Echa – Specialist in gifted education Bibliotheek Oostland – Pijnacker 26 oktober 2011 K INDEREN MET EEN ONTWIKKELINGSVOORSPRONG.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Yvonne van der Zanden Janneke Breedijk Echa – Specialist in gifted education Bibliotheek Oostland – Pijnacker 26 oktober 2011 K INDEREN MET EEN ONTWIKKELINGSVOORSPRONG."— Transcript van de presentatie:

1 Yvonne van der Zanden Janneke Breedijk Echa – Specialist in gifted education Bibliotheek Oostland – Pijnacker 26 oktober 2011 K INDEREN MET EEN ONTWIKKELINGSVOORSPRONG IN HET BASISONDERWIJS

2 F IJN DAT U ER BENT !  Ouders met elkaar in contact brengen  De hoogbegaafde leerling…  Wanneer spreekt men van een ontwikkelingsvoorsprong?  Janneke Breedijk: ervaring met ontwikkelingsvoorsprong in het onderwijs  Rondom HB: vooroordelen – meningen – feiten  Reacties, vragen, opmerkingen

3 A LLE KINDEREN IN HET ONDERWIJS HEBBEN ZORG NODIG ! Dus ook kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong!

4 N ORMAALVERDELING VAN INTELLIGENTIE …

5 O KÉ, IK HEB EEN … MAAR …

6 D E ‘ HOOGBEGAAFDE ’ LEERLING BESTAAT NIET !  hoge intelligentie (IQ hoger dan 130)  vroege ontwikkeling / ontwikkelingsvoorsprong  uitblinken in meerdere gebieden  goed leggen van (causale) verbanden  maken van grote denksprongen  voorkeur voor abstractie  brede of juist specifieke interesse/hoge motivatie/veel energie  creatief/origineel  perfectionistisch  apart gevoel voor humor  doorzettingsvermogen

7 ONTWIKKELINGSVOORSPRONG 1. Vertoont het kind bepaalde trekken die relatief zeldzaam zijn voor zijn/haar leeftijd? Dat kan zowel een manier van redeneren zijn, een houding die niet "bij zijn/haar leeftijd" hoort, een manier van omgaan met anderen, bepaalde kennisvoorsprong en interesses Zijn er bepaalde 'sterke punten' (muzikaal talent, woordenschat en taalgebruik, geavanceerd wiskundig inzicht) die het kind beduidend vroeger bereikt? M.a.w. je ziet de klasgenootjes bepaalde dingen niet doen, en (veel) oudere kinderen wel. 3. Is er beduidend geavanceerd gedrag? Voorbeelden zijn: leren lezen voor het op school geleerd wordt, leren optellen en aftrekken voor de meeste kinderen leren tellen, opvallende handigheid in fijnemotorische activiteiten bij het bouwen van gecompliceerde bouwsels met blokjes, uitzonderlijk ruimtelijk inzicht, moeilijke puzzels (=met meer stukken) op zeer jonge leeftijd in elkaar te steken, 'serieuze' vragen stellen over dood en over God, grote taakspanning en concentratie bij bepaalde uitdagende activiteiten, een "grote" houding tegenover leeftijdsgenootjes, een sterke gerichtheid op de leerkracht, veel vragen stellen, doorvragen over van alles, enz...

8 J ANNEKE B REEDIJK ontwikkelingsvoorsprong in het onderwijs

9 H ET RODE BLOKJE …

10 W AAROM ?...

11 È CHT SCHRIJVEN … DAT DOE JE IN GROEP 3!

12 R ONDOM HB Vooroordelen (hoog)begaafdheid Feit of vooroordeel?

13 H EEFT U NOG …

14 ONTWIKKELINGSVOORSPRONG IN HET BASISONDERWIJS Bedankt en wel thuis!


Download ppt "Yvonne van der Zanden Janneke Breedijk Echa – Specialist in gifted education Bibliotheek Oostland – Pijnacker 26 oktober 2011 K INDEREN MET EEN ONTWIKKELINGSVOORSPRONG."

Verwante presentaties


Ads door Google