De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

LEREN REDENEREN EN EXPERIMENTEREN MET CONCEPT CARTOONS PATRICIA KRUIT HOGESCHOOL VAN AMSTERDAM.

Verwante presentaties


Presentatie over: "LEREN REDENEREN EN EXPERIMENTEREN MET CONCEPT CARTOONS PATRICIA KRUIT HOGESCHOOL VAN AMSTERDAM."— Transcript van de presentatie:

1 LEREN REDENEREN EN EXPERIMENTEREN MET CONCEPT CARTOONS PATRICIA KRUIT HOGESCHOOL VAN AMSTERDAM

2

3  1991 Naylor & Keogh ..’’ a strategy to elicit learners’ ideas, challenge their thinking and support learners in developing their understanding.’’

4  sinds jaren 60  doelen:  Redeneren met concepten  Redeneren met bewijzen  voornamelijk in doen van experimenten (hands-on), niet denken (minds-on)  drempel voor docenten hoog  laagdrempelige methoden nodig : concept cartoons!

5  alledaagse verschijnselen  Biologie, Wiskunde, Scheikunde, Sport, Natuurkunde  alternatieve verklaringen  elke verklaring zelfde status  plausibel  vaak voorkomende pre-(mis)concepties  voor elke leeftijd en elk niveau te gebruiken  simpel te gebruiken om leerlingen aan het redeneren en experimenten te krijgen

6 Voorbeelden…

7

8

9

10  concept cartoons + leerlingen  andermans meningen  stimuleert argumenteren  hogere orde denken  testen  cognitief conflict  misconcepties  motivatie en betrokkenheid  en concept cartoons + docenten  omgaan met leerlingideeën  ontwikkelen eigen kennis  simpel uitvoerbaar

11  Om leerlingen aan het redeneren te krijgen  minds-on  Plenair discussie  Individueel laten nadenken  In groepjes laten nadenken  discussie  Combinatie  Om leerlingen experimenten te leren ontwerpen  Een uitspraak kiezen en daar experiment bij bedenken  Bij meerdere uitspraken experimenten bedenken  Uitwisselen van ideeën  Eigen materialen/school  Logboek  ….

12 Richtlijnen voor docenten  op juiste moment juiste vragen stellen  inzicht in concept van cartoon  zelf bedenken wat mogelijke experimenten zijn  Begeleiding bij fasen in experiment:  Opzet  Controle experiment  Variabelen  Uitvoerbaarheid  Resultaten-conclusie  Schrijven!

13

14  Kies een cartoon  Bedenk bij twee ‘claims’ een experiment om de uitspraak te onderbouwen of te weerleggen  Ga na welke onderzoeksvaardigheden bij deze cartoon worden ontwikkeld.  In groepjes van 3/4

15 Wat heb je geleerd?

16 Wat heb je geleerd over onderzoek?

17


Download ppt "LEREN REDENEREN EN EXPERIMENTEREN MET CONCEPT CARTOONS PATRICIA KRUIT HOGESCHOOL VAN AMSTERDAM."

Verwante presentaties


Ads door Google