De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Onderzoekend en Ontwerpend Leren in het Basisonderwijs Orion lezing 1 december 2011 Ed van den Berg Hogeschool van Amsterdam Vrije Universiteit.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Onderzoekend en Ontwerpend Leren in het Basisonderwijs Orion lezing 1 december 2011 Ed van den Berg Hogeschool van Amsterdam Vrije Universiteit."— Transcript van de presentatie:

1 Onderzoekend en Ontwerpend Leren in het Basisonderwijs Orion lezing 1 december 2011 Ed van den Berg Hogeschool van Amsterdam Vrije Universiteit

2 Kleintje wetenschap

3 Raadsel: rechthoekig gaatje, rond beeld op vloer

4 Zonnebeelden Schaduw van vergiet bij speciale gebeurtenis Schaduw/licht onder bomen

5 Heen-en-weer denken • Begrippen: licht, schaduw, vorm, lichtstralen, beeld of afbeelding • Verschijnselen: vierkant gaatje, ronde lichtvlek, eclips • Zonder begrip valt ons niets op, zonder begrippen zien we niets!

6 Wereld van Ideeën Minds-on Wereld van Dingen Hands-on Theorieën Modellen Begrippen Relaties Objecten Verschijnselen Waarnemingen Experimenten Metingen Producten (T) Wereld van Wetenschappers Rondspelen van theorieën, resultaten, interpretaties, Consensus?....”community of practice” Genereren en Valideren van Kennis

7 W&T is heen-en-weer denken tussen de Wereld van Ideeën en de Wereld van Dingen Manipuleren van objecten Hands-on Manipuleren van begrippen Minds-on

8 Manipuleren van begrippen, kunnen ze dat? • Rosa: als je het zaadje in de pot hebt gedaan en dan wat water en dan gaat het groeien. Een ander: dan kunnen de wortels drinken. Juf: maar het zaadje heeft geen wortels toch? Die komen er. En dan Jesse: het is hetzelfde als met de mens. Eten van een mens is water voor een bloem. Als ik eet dan groei ik. Als de bloem drinkt, dan groeit ‘ie. Een ander: maar waar is de mond? Jesse: de wortels drinken voor de plant.

9 Een ander voorbeeld: spiegels • Kinderen uit groep 1 en 2 zijn al een paar lessen bezig met spiegels en reflecties. Ineens wijst Sven (leeftijd 5 jaar) naar het plafond. Golven op het plafond! Wat is dat? Hij geeft zelf correct de oorzaak aan: De zon schijnt op het water en naar het plafond. Deze kleuter kan de ideeën van spiegelen, zon, water en plafond al op een zinvolle manier bij elkaar brengen!

10 Onderzoekend en Ontwerpend Leren (OOL) in 7 stappen 1.Confrontatie met verschijnsel of probleem 2.Verkennen, “aanrommelfase” 3.Onderzoeksvragen, opzetten experiment, verwachtingen/voorspellingen 4.Uitvoeren 5.Concluderen 6.Presenteren, communiceren 7.Verdiepen, verbreden

11 OOL in 5 stappen (de Vaan/Marell) 1.Er komt iets binnen (introductie) 2.Vrije exploratie (aanrommelfase) 3.Vraag het de natuur zelf maar (onderzoeksvragen, opzet experiment, uitvoering, conclusie) 4.Vertel het elkaar (rapportage) 5.Verbreding of verdieping

12 Tuin of Terrarium en Vragen Stellen

13 Verkennen en vragen stellen Peter Bom in NVOX over wat leeft er in de grond? • Vragen van kinderen • Vragen classificeren – Vraag voor de klas – Vraag voor de juf/meester – Vraag om te onderzoeken – Vraag voor de expert – Vraag voor God/voor de toekomst

14 Experimenten uitvoeren in de tuin

15 Zien in het Donker?

16 Licht verkennen • Hoe ver komt het licht van een kaars? • Maakt het verschil of de zaal donker is? • Gaat het licht van de kaars overal heen? • Wat is het bewijsmateriaal voor onze antwoorden? • Wat is zien?

17 Experimenteren: concept cartoons Bedenk een experiment !

18 Taal en W&T: Logboek • Ik denk dat ….. zal gebeuren want ….. (voorspelling) Mijn experiment: • Wat ik ga vergelijken …………. • Wat ik ga meten ……….. • Wat ik hetzelfde houdt om een eerlijk te vergelijken ………….

19 Taal en W&T: Logboek • Ik denk dat ….. zal gebeuren want ….. (voorspelling) Mijn experiment: • Wat ik ga vergelijken ………. Verschillende verpakking • Wat ik ga meten ……….. Tijd nodig voor smelten • Wat ik hetzelfde houdt om een eerlijk te vergelijken …………. Massa/vorm klontjes

20 Taal en W&T: Redeneren en Niveaus Kinderen: 1.kunnen of willen geen discussie 2.kiezen een mening. 3.geven een argument. 4.geven verdere argumenten voor hun keuze. 5.reageren op argumenten van anderen. 6.houden de discussie op verschillende manieren aan de gang. 7.evalueren het bewijsmateriaal en komen tot een oordeel.

21 Nog meer redeneren • Gebruik van: als … dan, omdat, doordat, want • Gebruik van ervaring in redeneren • Gebruik van begrippen als warmte en warmte overdracht

22 Achtergrond voor onszelf Warmteoverdracht • Geleiding: warmte wordt van molecuul tot molecuul doorgegeven – Stoppen: isolator (textiel, piepschuim) • Stroming: warme stof verplaatst zich – Stoppen: stroming verhinderen • Straling: zon, gloeiend hout – Stoppen: spiegelend materiaal, bv in thermoskan

23 Kleintje Wetenschap

24 Geld verbranden • Papier in mengsel van 50% water en 50% alkohol (hoeft niet precies) • Wat zout toevoegen voor oranje kleur • Aansteken!

25 Aandachtspunten: Logboek • Kinderen eigen ideeën en redeneren laten documenteren met figuren en taal in logboek

26 Start van logboek • Mijn vraag………………………(vraag) • Vandaag willen we uitvinden…… (probleem) • Ik denk dat ….. zal gebeuren want ….. • (voorspelling) • Ik zag dat ……………(observatie) • Vandaag leerde ik …………… (conclusie) • Ik vraag me af ………… (volgende stap)

27 Kern van logboek: Claims and Evidence • Patroon: verwachting-bewijsmateriaal- conclusie: – Ik denk of verwacht dat….. – Ik zie dat….. – Ik concludeer dat ……

28 Voorbeeld Claims en Evidence

29 Samenvatting • Natuurwetenschap en techniek is heen-en- weer denken tussen begrippen en verschijnselen • Hands-on en minds-on • Kinderen kunnen dat • Onderzoekscyclus • Redeneren met bewijsmateriaal • Taal: via redeneren, verslag doen, logboek


Download ppt "Onderzoekend en Ontwerpend Leren in het Basisonderwijs Orion lezing 1 december 2011 Ed van den Berg Hogeschool van Amsterdam Vrije Universiteit."

Verwante presentaties


Ads door Google