De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Concept Cartoons Ed van den Berg, Kenniscentrum Hogeschool van Amsterdam en VU EWT Noord-Holland en Flevoland.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Concept Cartoons Ed van den Berg, Kenniscentrum Hogeschool van Amsterdam en VU EWT Noord-Holland en Flevoland."— Transcript van de presentatie:

1 Concept Cartoons Ed van den Berg, Kenniscentrum Hogeschool van Amsterdam en VU EWT Noord-Holland en Flevoland

2 Eindexamenprogramma havo/vwo bovenbouw  Deel A: Vaardigheden  Deel B-E: Inhoud  Onderzoeks- en ontwerp vaardigheden: De kandidaat kan een natuurwetenschappelijk onderzoek voorbereiden, uitvoeren, resultaten verwerken, conclusies trekken

3 Wereld van IdeeënWereld van Objecten Theorieën Begrippen Relaties Verschijnselen Observaties Metingen Experimenten Wereld van Wetenschappers Rondspelen van theorieën, resultaten, interpretaties, consensus?

4 Waar gaat het om? Manipulatie van ideeën Manipulatie van apparatuur of ? Minds-onHands-on

5 Opfrissen cartoons: De sneeuwman

6 Concept cartoons  Prikkelende uitspraken  Over dagelijkse verschijnselen  Zeer herkenbaar voor kinderen  Laagdrempelig  Neutrale presentatie van misconcepties en wetenschappelijk idee

7 De sneeuwman

8 Drie mogelijkheden voor cartoon gebruik 1. Inventarisatie van ideeën en voorkennis van kinderen 2. Discussie met inbreng van argumenten uit ervaringen van de kinderen 3. Aanzet tot zelf onderzoeken

9 Opdracht: Condensatie op glas, hoe zou je dit verschijnsel kunnen onderzoeken?

10 Werkblad Planning 1. Wie denk je dat er gelijk heeft? Waarom? 2. Bedenk een experiment om het verschijnsel verder te onderzoeken 3. Beschrijf en maak een schets 4. Wat verwacht je als uitkomst?

11 Werkblad uitvoering 1. Hoe heb je het experiment uitgevoerd? 2. Wat heb je gezien/gemeten? 3. Wat is je conclusie? 4. Is er verschil met wat je verwachtte? 5. Wat heb je geleerd?

12 Voorbeelden

13 Mogelijke experimenten 1. Deksel 2. Warm en koud water vergelijken 3. Gebeurt het ook bij andere vloeistoffen?

14 Eerste ervaringen  Groepen 6-8  Enthousiast!  Onmiddellijk idee voor experiment en onmiddellijke uitvoering, te ondoordacht  Goede ideeën  Doorvragen van leerkracht is belangrijk  Drieslag verwachting/resultaat/conclusie

15 Werkwijze 2 lessen Laatste 15 min van les 1: discussie, opzet als huiswerk? Les 2: Uitvoering van experimenten en rapportering  Samenwerkend leren met rollen

16 Nogmaals koud water

17 Rol van docent: begeleiding van leerlingen Opdracht: 1. Kies een klas (2 havo, of 4 vmbo-t, of 5 vwo, of...) 2. Inventariseer met je groep waar je als docent zoal op kunt letten tijdens deze activiteit. 3. Als je er 2 of 3 aandachtspunten zou kiezen, welke?

18 Vallen

19 Film 8ste Montessorischool STAIJ Amsterdam

20 Discussievragen  Was er redeneren met begrippen?  Was er redeneren met bewijsmateriaal?  Is dit geschikt voor kinderen in de basisschool? Welke groepen?  Alle soorten kinderen of zijn er beperkingen?

21 Bungee jumpen De grote zal sneller vallen dan de kleine bij het springen De kleine zal sneller vallen Ze vallen even snel

22 Film Europaschool Amsterdam

23 Schaduwen

24 Herinnering na enkele weken (post-it)

25 Geleerd over onderzoeken

26 Niveaus redeneren met concept cartoons Kinderen: 1. 1.kunnen of willen geen discussie 2. 2.kiezen een mening geven een argument geven verdere argumenten voor hun keuze reageren op argumenten van anderen houden de discussie op verschillende manieren aan de gang evalueren het bewijsmateriaal en komen tot een oordeel.

27 Onderzoek (Naylor et al, 2007)  In 32 van 38 lesobservaties vond echt redeneren plaats met argumenten en bewijsmateriaal (leeftijd 7 – 9 jaar)  % redeneren steeg van 2% in gewone les naar 26% van de tijd in cartoon les  Kinderen verbeteren hun begrip wanneer hun mentale modellen en alternatieven expliciet worden gemaakt

28 Concept cartoons  Beeldvorm + minimale tekst  Alledaagse situaties  Neutrale presentatie van misconcepties en wetenschappelijk idee  Uitdaging  Startpunt voor experimenteel onderzoek  Betrokkenheid leerlingen

29 Samengevat, concept cartoons Stimuleren leerlingen tot:  nadenken  argumenten formuleren  verlagen de drempel tot discussie  inspireren eigen experimenten

30 Informatie  Engelse website:  Nederlandse cartoon versie sinds voorjaar 2013 (Erik Groot-Koerkamp):  Meer informatie en NVON boek:

31 Meer informatie  Ed van den Berg


Download ppt "Concept Cartoons Ed van den Berg, Kenniscentrum Hogeschool van Amsterdam en VU EWT Noord-Holland en Flevoland."

Verwante presentaties


Ads door Google