De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Β Prestaties en tevredenheid bij het Junior College Utrecht: ervaringen met gedifferentieerd onderwijs Sanne Tromp Ton van der Valk Conferentie Excellentie,

Verwante presentaties


Presentatie over: "Β Prestaties en tevredenheid bij het Junior College Utrecht: ervaringen met gedifferentieerd onderwijs Sanne Tromp Ton van der Valk Conferentie Excellentie,"— Transcript van de presentatie:

1 β Prestaties en tevredenheid bij het Junior College Utrecht: ervaringen met gedifferentieerd onderwijs Sanne Tromp Ton van der Valk Conferentie Excellentie, research en development, Maarssen, 23 sept. 2010

2 β Wat gaan we doen? 1.Junior College Utrecht 2.Differentiatie in Vwo onderwijs 3.Bespreken lesmaterialen

3 β Opzet JCU Sinds 2004 (nu 5 jaarklassen afgeleverd) Twee doelen –Leerlingenprogramma –docentenprogramma 5 vwo (50 lln) en 6vwo (50 ln) 26 partnerscholen Onderwijs door vwo-docenten en UU- docenten Schoolvakken WiB, na, bi, nlt, (keuze:) wiD 2 dagen per week uit de school

4 β Wat biedt het JCU? Kenmerken van het JCU programma Culture of excellence Didactische aanpak toegesneden op talent Geselecteerde groep Versneld curriculum Verrijkend en verdiepend Onderzoeksgericht Keuzemogelijkheden 

5 β Excellente leerlingen? 4 vwo cijfers gemiddeld rond 8,0 Gemotiveerd voor bèta Geselecteerd door: –zelfselectie –Selectie op school (max 4 lln voordragen) –Selectiegesprek op JCU Conclusie: gemotiveerd en getalenteerd; niet allemaal excellent: grote heterogeniteit

6 ββ Junior College Utrecht Opzet differentiatiemodel Een lesuur per dag gereserveerd voor differentiatie. Leerlingen kiezen vak bi of sk (ma.) / na of wi (di.)

7 ββ Junior College Utrecht Opzet differentiatiemodel Binnen vak kiezen leerlingen een opdracht : Herhalend, verdiepend of verrijkend Herhalen Inhoud opdrachten: -Niveau vwo plus -Koppeling met WO onderzoeksgebieden

8 ββ Junior College Utrecht Opzet differentiatiemodel Waardering en beoordeling: - Begeleiding en feedback door docent - Peer feedback via afsluitende Markt - Vermelding gekozen opdrachten op JCU getuigschrift Omvang opdrachten - 10 uur per opdracht - 2 * 5 perioden van keuzeopdrachten - Totale omvang programma: 100 uur

9 β De bakjesweegschaal Onderzoeksvragen –Hoe werkt de bakjesweegschaal? –Hoe nauwkeurig is hij? Inhoudelijke oriëntatie –Examenopgave –Hoofdstuk lesboek –Probeer de weegschaal uit Balancing Bowl, Jan Hoekstra voor Royal VKB

10 β De bakjesweegschaal 1.Orientatie Verklaar de werking; evenwichten en momenten 2.Open opdracht Maak je eigen ontwerp 3.Afronding Product voor de markt

11 β Gespreksvragen Bekijk de handouts differentiatiemodel en de keuzeopdracht bakjesweegschaal. Welke didactische concepten / benaderingswijzen herken je in de materialen Welke aspecten die je belangrijk vindt aan gedifferentieerd onderwijs mis je in de materialen? Gesprek in groepjes van 3, plenair nabespreken.

12 β Evaluatie 5v 2010 keuzeonderwerpen De leerlingen (n = 42; 86%) vonden : gem. 5pnt schaal keuzeopdrachten goede toevoeging 3,8 zelf opdracht kiezen erg fijn 4,5 voldoende keuzemogelijkheden4,0 niet altijd tijd voor huiswerk keuzeopdr.3,5 Conclusie: keuzeonderwerpen werken goed

13 β Toekomstwensen Kwaliteit materialen en didactiek: leerlingactiviteiten richten op excellente resultaten / leerlingproducten Naar honours programma’s in het vwo? Onderzoek


Download ppt "Β Prestaties en tevredenheid bij het Junior College Utrecht: ervaringen met gedifferentieerd onderwijs Sanne Tromp Ton van der Valk Conferentie Excellentie,"

Verwante presentaties


Ads door Google