De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

JUNIOR COLLEGE UTRECHT een werkplaats voor inhoudelijke vernieuwing van het bèta- onderwijs Ton van der Valk Junior College Utrecht Freudenthal Instituut.

Verwante presentaties


Presentatie over: "JUNIOR COLLEGE UTRECHT een werkplaats voor inhoudelijke vernieuwing van het bèta- onderwijs Ton van der Valk Junior College Utrecht Freudenthal Instituut."— Transcript van de presentatie:

1 JUNIOR COLLEGE UTRECHT een werkplaats voor inhoudelijke vernieuwing van het bèta- onderwijs Ton van der Valk Junior College Utrecht Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen FI sme

2 Inhoud presentatie Wat is het Junior College Utrecht? De JCU leerlingen Het JCU curriculum: kenmerken Het JCU-ontwikkelmodel Wat vinden leerlingen en partners? De toekomst van het JCU

3 Het Junior College Utrecht 1 doelstellingen Uitdagend bèta-onderwijs voor gemotiveerde leerlingen Werkplaats voor innovatie van het bèta- onderwijs Gecombineerd profiel NT + NG: Natuur-, schei-, wiskunde, biologie [NLT]

4 Het Junior College Utrecht 2 de mensen Samenwerkingsverband tussen UU en 26 scholen uit de regio Midden Nederland 50 gemotiveerde bètaleerlingen in V5, en 50 in V6; 40 % meisjes Docenten: 8 uit VWO; x uit de UU Ontwikkelaars Directeur vanuit UU: Sanne Tromp

5

6 Het Junior College Utrecht 3 bestuurlijk

7 De JCU-leerlingen Jaarklas 2006: 23 lln; allen geslaagd Jaarklas 2007: 48 lln in 6V Jaarklas 2008: 51 lln in 5V Jaarklas 2009: selectie start in maart –Open dag –Aanmelding vanuit partnerschool max. 4 lln. –Selectiegesprekken met ca 75 lln voor 52 plekken Motivatie voor bèta Brede begaafdheid –Uiteindelijke keuze door selectiecommissie Bij voorkeur uit elke school minstens één leerling Verdeling jongens-meisjes Wachtlijst

8 Het JCU-curriculum 1: lesrooster

9 Het JCU curriculum 2: kenmerken

10 Het JCU-curriculum 3: modules Verdieping Modelleren 1 (alle) Evenwichten (sk; wi) Mol. Biologie (sk; bi) Biofysica (na; bi) Complexe stromen (wi; na) Kwantumfysica en – chemie (na; sk) Verrijking Modelleren 2 Astrofysica Een pil te veel? HIV/AIDS Nanoscience Bewegende aarde [Het hart]

11 Het JCU-curriculum 4: pre-thesis en thesis Pre-thesis: oefenen voor thesis –60 slu –Kiezen uit onderwerpen –Uitvoering bij onderzoeksgroep –Begeleiding door UU-onderzoeker Thesis: groot profielwerkstuk –120 slu –Ook eigen onderwerpen –Mits begeleid door onderzoeker

12 Voorbeelden van pre-thesis onderzoeken Titel Chaos en Lorentzrad Geheimschrift op TI83+ Rutherford verstrooiing Biologische computermodellen Behandeling van kanker met licht Onderzoeksgroep Math. Inst. Informatica Debije Instituut Landschapsecologie Farmaceutische wsch.

13 JCU-verspreiding 1: ontwikkelmodel

14 JCU verspreiding 2 model voor NLT-module

15 Evaluatie: jaarklas leerlingen Begonnen met hoge verwachtingen Verwachtingen waargemaakt: vooral persoonlijke ontwikkeling HIV leukste module Allen in 2006 geslaagd 19 naar bètastudie; 2 gamma; 2 reis-jaar

16 Evaluatie: jaarklas 2007 Eerst flink wennen –“Hard werken, wordt duidelijk in eerste periode. Eenmaal gewend: genoeg aandacht voor extra’s” Sommigen: werkhouding! Hoogtepunten 5v: pre-thesis en CERN Allen over naar 6v Nu enthousiast bezig met thesis en module modelleren

17 Evaluatie: jaarklas leerlingen Enthousiast begonnen Bezig met tweede verdiepende module Extra aandacht voor werkhouding loont 2 afgevallen

18 Evaluatie: de docenten Lesgeven op JCU is een uitdaging Maar veeleisend en organisatorisch ingewikkeld VWO: geïnspireerd om op reguliere school anders te gaan lesgeven UU: geeft ook inspiratie aan bachelor onderwijs

19 Evaluatie: partnerscholen SL: tevredenheid –geen achterstand in niet-bètavakken –kunnen leven in 2 sociale omgevingen –nodig: mentor voor JCU-leerlingen Docenten vinden: –jammer: meest gemotiveerde leerlingen ontbreken –sommige leerlingen verdienen meer inhoudelijke uitdaging –producten van het JCU interessant Leerlingen 4V: competitie om toegang tot JCU

20 De toekomst van het JCU Van 3 jarig project naar voortzetting zonder einddatum Inbedding in bètafaculteit van UU Uitbreiding met een alfaprogramma Cruciaal: bijdrage van JCU aan een nieuw élan in het Voortgezet en het Hoger Onderwijs

21 Tot slot Gedifferentieerd bèta onderwijs op reguliere scholen loont voor leerlingen en docenten vereist durf en creativiteit vraagt om kijken over de grenzen van de school vraagt om samenwerking verhoogt uitstroom van bètastudies


Download ppt "JUNIOR COLLEGE UTRECHT een werkplaats voor inhoudelijke vernieuwing van het bèta- onderwijs Ton van der Valk Junior College Utrecht Freudenthal Instituut."

Verwante presentaties


Ads door Google