De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk? VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk? VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek."— Transcript van de presentatie:

1 Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk? VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek

2 Leerlingen vmbo Verdeling m/j over de sectoren, 2008/2009 bron: Platform Bèta Techniek, CBS Statline meisjes (N=38.096)jongens (N=44.275) Landbouw 12% Economie 31 % Techniek 50% Zorg & Welzijn 7% Zorg & Welzijn 54% Economie 26% Landbouw 15% Techniek 5%

3 Leerlingen havo 4 Verdeling m/j over de profielen, 2008/2009 bron: Platform Bèta Techniek meisjes (N=28.975)jongens (N=28.910) CM 30% EM 42% NG 22% NT 7% CM 7% EM 51% NG 15% NT 27%

4 Leerlingen vwo 4 Verdeling m/j over de profielen, 2008/2009 bron: Platform Bèta Techniek meisjes (N=23.092)jongens (N=19.798) CM 16% EM 33% NG 28% NT 23% CM 4% EM 34% NG 17% NT 45%

5 Doorstroom naar bètatechnische vervolgopleiding HO (cluster1&2) bron: Platform Bèta Techniek HavoVwo Jongens N-profiel 71 %69 % Meisjes N-profiel 23 %38 %

6 Percentage vrouwelijke studenten in beta/technische opleidingen in het HO (science, math, computing) (ISCED 5-6) in 2007 Bron : Eurostat, 2009 Roemenië 57% Italië 50% Portugal 48% Zweden 43% Ierland 43% Finland 40% VS 39% IJsland 38% EU (27) 38% GB 37% Frankrijk 36% Duitsland 35% Denemarken 35% Spanje 34% België 30% Zwitserland 29% Japan 25% Nederland 16%

7 Factoren van invloed op de keuze..…  Zelfbeeld  (On)bekendheid met opleidingen en beroepen/functies  Invloeden vanuit de omgeving

8 Rolmodellen speeddaten

9 Verschillen tussen meisjes en jongens wat betreft rekenen (groep 6), TIMSS-2007 Bron TIMSS –2007, 2008 Nederland staat op een 9e plaats in deze internationale lijst van 36 landen. Alleen leerlingen uit Aziatische landen zijn significant beter. Nederlandse jongens zijn significant beter in rekenen dan Nederlandse meisjes, hoewel het verschil klein is. Meisjes hebben veel minder vertrouwen in hun rekenvaardigheden dan jongens

10 Verschillen tussen meisjes en jongens wat betreft wiskunde (leerjaar 2), TIMSS-2003 Bron TIMSS –2003, 2004 In 9 van de 46 deelnemende landen scoren meisjes hoger dan jongens en in andere 9 landen scoren jongens hoger dan meisjes.(In de overige deelnemende landen waren er geen verschillen.) Er zijn geen significante verschillen in de wiskundeprestaties vanNederlandse meisjes en Nederlandse jongens. Meisjes hebben veel minder vertrouwen in hun wiskundevaardigheden dan jongens.

11 Verschillen tussen 15 jarige jongens en meisjes in wiskundescores, OESO-2003

12 Verschil in zelfbeeld tussen 15 jarige jongens en meisjes t.a.v. wiskunde, OESO-2003

13 Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?


Download ppt "Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk? VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek."

Verwante presentaties


Ads door Google