De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

onderwijsstrominge n Ontwikkelingsgericht onderwijs Ervaringsgericht onderwijs Programmagericht onderwijs Adaptief onderwijs.

Verwante presentaties


Presentatie over: "onderwijsstrominge n Ontwikkelingsgericht onderwijs Ervaringsgericht onderwijs Programmagericht onderwijs Adaptief onderwijs."— Transcript van de presentatie:

1

2 onderwijsstrominge n Ontwikkelingsgericht onderwijs Ervaringsgericht onderwijs Programmagericht onderwijs Adaptief onderwijs

3 Theoretische grondslag Ontwikkelingsgericht onderwijs

4 *Zone van de actuele ontwikkeling *Zone van de naaste ontwikkeling Professor Vygotsky

5 Zone van de actuele ontwikkeling: Wat presteert een kind op eigen kracht, op dit moment. Zone van de naaste ontwikkeling: Wat presteert een kind met hulp, op dit moment en in de toekomst misschien op eigen kracht. Ontwikkelingsgericht onderwijs

6 IIk Ik kan goed tekenen en rekenen en lezen en fietsen. Allemaal helemaal zelf geleerd! *Zone van de actuele ontwikkeling

7 Dan zal ik je nu leren zingen! Ontwikkelingsgericht onderwijs Zone van de naaste ontwikkeling

8 Theoretische grondslag Ervaringsgericht onderwijs

9 *Het kind staat centraal Professor dr. F.Laevers

10 Betrokkenheid: Kinderen ontwikkelen zich beter als de activiteiten die ze aangeboden krijgen hen boeien. Ervaringsgericht onderwijs Kinderen kiezen: Kinderen kiezen zelf de activiteit die hun ontwikkeling het meest vooruit helpt.

11 Ervaringsgericht onderwijs IIk Vandaag ga i k spelen met de blokken want daar heb ik zin in *Het kind staat centraal

12 Wat goed, hoe zij sinds de laatste keer haar fijne motoriek ontwikkeld heeft! Ervaringsgericht onderwijs *Kinderen kiezen zelf de activiteit die hun ontwikkeling het meest vooruit helpt.

13 Theoretische grondslag Programmagericht onderwijs

14 *Gebruik van methoden *Gewenste resultaten liggen van te voren vast ?

15 Programmagericht onderwijs De methode bepaalt: Er wordt gewerkt met methoden waarin gewenste leerresultaten van te voren vastliggen Leerstof aanbieden: Kinderen leren het best als ze leerstof systematisch aangeboden krijgen

16 Ontwikkelingsgericht onderwijs Programmagericht onderwijs IIk In de zomervakantie word ik 6, dus dan mag ik naar groep 3 en dan leer ik lekker lezen! *Gewenste leerresultaten liggen van te voren vast

17 We leren eerst de letters, dan de woorden, dan de zinnen en dan pas lezen! *De leerstof wordt systematisch aangeboden Programmagericht onderwijs

18 Theoretische grondslag Adaptief onderwijs

19 *Aansluiten bij de behoeften en mogelijkheden van het kind wet op het basisonderwijs

20 Adaptief onderwijs Kinderen hebben belangrijke basisbehoeften: * Iemand zijn die iets kan * Relaties met anderen * Vrijheid om eigen keuzes te maken Aansluiten bij de behoeften en mogelijkheden van het kind: *Ieder kind is anders. Voor alle kinderen zijn er minimumdoelen, voor kinderen die meer kunnen zijn er aanvullende doelen.

21 Ontwikkelingsgericht onderwijs Adaptief onderwijs Wij hebben het goed gedaan en mogen nu zelf kiezen wat we gaan doen *Basisbehoeften: samen, kiezen en beloning *Basisdoelen en aanvullende doelen

22 Ontwikkelingsgericht onderwijs Adaptief onderwijs * Aansluiten bij de individuele behoefte van een kind. * Ieder kind is verschillend. Jij begint alvast, maar met jou wil ik nog iets doornemen

23 Ontwikkelingsgericht onderwijs Het leerproces

24 Ontwikkelingsgericht onderwijs *Interactie tussen de leerkracht en de leerling is belangrijk. *Er zijn verschillende hoeken waarin kinderen kunnen werken. *Spel neemt een belangrijke plaats in. *Leren moet verbonden zijn met het leven van alle dag.

25 Ontwikkelingsgericht onderwijs Wat zal ik gaan doen? De knutsel hoek of de verkleedhoek? *Interactie tussen leerling en leerkracht is belangrijk.

26 Ontwikkelingsgericht onderwijs *Er zijn verschillende hoeken *Spel neemt een belangrijke plaats in. Wat dacht je van een rollenspel in de verkleedhoek?

27 Het leerproces Ervaringsgericht onderwijs

28 *de beleving van kinderen is het uitgangspunt *eigen initiatief wordt bevorderd *geen methodes *aanbod van veel activiteiten en materialen Ervaringsgericht onderwijs

29 Ik heb massa’s nieuwe knutselspullen en boeken *aanbod van veel activiteiten en materialen Ervaringsgericht onderwijs

30 *de beleving van kinderen is het uitgangspunt *eigen initiatief wordt bevorderd Ervaringsgericht onderwijs Ik denk dat ik buiten ga spelen

31 Het leerproces Programmagericht onderwijs

32 *de methode (veelal een boek) is het uitgangspunt *de leerstof wordt stapje voor stapje in de juiste volgorde aangeboden. *de behoefte van het kind is gekoppeld aan leeftijd Programmagericht onderwijs

33 Taak: boek 5, les 33, blz 28 tijd: 22 minuten wie: allemaal Ik heb dat boek thuis gelezen *de methode (veelal een boek) is het uitgangspunt

34 Taak: boek 5, les 33, blz 28 tijd: 22 minuten wie: allemaal Programmagericht onderwijs H oe kan dat? We hebben net boek 4 pas uit en we gaan al te snel! *de leerstof wordt in de ‘juiste’volgorde aangeboden *de behoefte van het kind is gekoppeld aan leeftijd

35 Het leerproces Adaptief onderwijs

36 *aansluiting bij het kind ( door een vertrouwensband?) is het uitgangspunt *door groepswerk krijgt de leerkracht ruimte voor individuele begeleiding *kinderen voelen zich steeds meer verantwoordelijk voor hun eigen leerproces *kinderen kiezen uit een veelheid aan leermaterialen op verschillende niveau’s Adaptief onderwijs

37 * aansluiting bij het kind door een vertrouwensband Adaptief onderwijs Je ziet zo bleek, misschien heb je zin in wat rustigs 

38 * kinderen voelen zich steeds meer verantwoordelijk voor hun eigen leerproces Adaptief onderwijs Heel aardig bedoeld maar ik moet nu echt aan het werk 

39 © Kinderopvang & Onderwijs Corrie van der Kroef


Download ppt "onderwijsstrominge n Ontwikkelingsgericht onderwijs Ervaringsgericht onderwijs Programmagericht onderwijs Adaptief onderwijs."

Verwante presentaties


Ads door Google