De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Peter Hemelsoet Edugo Oostakker

Verwante presentaties


Presentatie over: "Peter Hemelsoet Edugo Oostakker"— Transcript van de presentatie:

1 Peter Hemelsoet Edugo Oostakker
Projectwerk

2 ? ‘Voor geen enkele leerkracht is W.O. het favoriete vak’
Klasse- april 2012 ?

3 ‘Twaalfjarigen zijn niet wereldwijs’ Klasse – april 2012 ?

4 ‘Later ga ik op de maan wonen’
‘Tover ons bijlokaal binnen 3 weken om tot het heelal én zorg dat je er kan gidsen als er klassen of ouders op bezoek komen!’

5 ‘Later ga ik op de maan wonen’
De kinderen vroegen zich af : ‘Wat moeten we allemaal weten, kennen, kunnen om deze uitdaging tot een goed einde te brengen? ‘

6

7 VISIE TOP 3 van de klas: ‘door samen te werken aan de tafels’
Waarvan hadden de kinderen het meeste geleerd tijdens de 3 weken? TOP 3 van de klas: ‘door samen te werken aan de tafels’ ‘doordat het vaak speels was’ ‘door de uitdaging én de apotheose’

8 = VISIE PROJECTMATIG LEREN : we
‘door de uitdaging én de apotheose’ = PROJECTMATIG LEREN : we werken gericht naar een doel / apotheose toe

9 = VISIE SPELEND LEREN: W.O. én MUZISCHE (functioneel) SAMEN!
‘doordat het vaak speels was’ = SPELEND LEREN: W.O. én MUZISCHE (functioneel) SAMEN!

10 = VISIE COÖPERATIEF LEREN (ondersteund door coöperatieve structuren)
‘door samen te werken aan de tafels’ = COÖPERATIEF LEREN (ondersteund door coöperatieve structuren)

11 Uitspraak S. Kagan : ‘Leerkrachten onderdrukken vaak de oorspronkelijke natuur van kinderen. Die willen het liefste van alles vragen stellen, discussiëren, redeneren én delen met klasgenoten’

12 VISIE Projectmatig leren + spelend leren + coöperatief leren = FUNDAMENTEEL LEREN BETROKKENHEID wordt op die manier groot! Algemene bedoeling in de klas : ‘Tracht in zoveel mogelijk activiteiten zoveel mogelijk kinderen zoveel mogelijk echt te betrekken’

13 Samen rond de wereld De wereld op een speelse manier beter leren kennen, de schoonheid van de wereld ervaren én een engagement aangaan om op een positieve manier voor die wereld mee te helpen zorg dragen

14 Samen rond de wereld Positief zelfbeeld Initiatief Motivatie

15 Volvo ocean race

16

17 Volvo ocean race

18 ‘Afrika, anders bekeken!’

19 ‘Afrika, anders bekeken!’
‘Organiseer een sfeervolle Afrikadag. Zorg voor een lekkere maaltijd voor onze klas. Treed op voor het eerste leerjaar én breng de typisch Afrikaanse sfeer over via dans en muziek!’

20 ‘Afrika, anders bekeken!’

21 ‘Ik ga naar China!’

22 ‘Ik ga naar China!’

23 ‘Down Under, een wereld van verschillen!’

24 ‘Down Under, een wereld van verschillen!’
‘Stel een aantrekkelijke tentoonstelling op over Australië. Geef boeiende informatie over je onderwerp aan de kinderen van het tweede leerjaar met behulp van zelfgemaakte teksten én een creatief werkstuk!’

25 ‘Down Under, een wereld van verschillen!’

26 ‘Samen rond de wereld!’

27

28

29 BELEEFBOEK Persoonlijk relaas van ‘reis rond de wereld’

30 BELEEFBOEK

31 Ouders betrekken

32 Ouders betrekken

33 Apotheose 1 van het jaarproject ZEILKLAS WADDEN

34

35 Apotheose 2 van het jaarproject

36 B. Russell - filosoof ‘De moeilijkste opgave voor de leerkracht is de leerlingen het plezier in het leren niet te bederven!’

37 Hét onderscheid klassieke visie werken met W.O. in projecten
- leerkrachtinitiatief - leerlinginitiatief - handboekgericht - meer ervarings –en belevingsgericht - cognitief totale persoonlijkheid - kennisoverdracht - ontwikkelen van vaardigheden en attitudes - competitief (punten) - coöperatief

38 ‘W.O. is dé drager van onderwijs!!’

39 ‘Zo worden twaalfjarigen niet wereldwijs!’
WEL


Download ppt "Peter Hemelsoet Edugo Oostakker"

Verwante presentaties


Ads door Google