De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

STRAFFEN & BELONEN INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010.

Verwante presentaties


Presentatie over: "STRAFFEN & BELONEN INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010."— Transcript van de presentatie:

1 STRAFFEN & BELONEN INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010

2 OPWARMER = = = = 9

3  Wat willen we als ouders/leerkrachten?  Waarom straffen we?  Kunnen we vermijden om te straffen? En er toch ook voor zorgen dat onze kinderen niet ‘stout’ doen?

4 Wat hebben we nodig om succesvolle ouders te zijn?  Weten dat je eigen gedrag en emoties het gedrag en gevoelens van je kinderen beïnvloeden  Oog voor het positieve  Nadruk op het samenwerken met de kinderen en niet zozeer op beheersen

5 Opvoeden  Steunen - zorg, liefde, aanmoediging, warm nest - zonder steun: minder vertrouwen in anderen en in zichzelf  Sturen - zeg wat je van hen verwacht, stel grenzen - zonder sturen: storend, opstandig, onzeker, agressief gedrag  Stimuleren - aanmoedigen om nieuwe dingen te leren, kinderen zelfstandig maken - zonder stimuleren: durven geen nieuwe uitdagingen aan, leren niets bij

6 SturenSteunenStimuleren Baby’s Dag/nacht ritme voeding Zorg Liefde Contact Stimuleren op vlak van taal, grijpen, rollen, kruipen, lopen Peuters GrenzenGeduld Begrip Stimuleren op het vlak van taal, lopen, motoriek Kleuters AfkeurenDuidelijkheid geven Prijzen Stimuleren op vlak van taal, gevoelens, relaties Lagere schoolkind Loslaten en volgenInteresse tonen Aanmoedigen en steunen Stimuleren op vlak van leren gevoelens, relaties, problemen oplossen Jongeren Afstand en nabijheid Geven en nemen Regels en grenzen Interesse tonenSamen de dagelijkse problemen oplossen Bron: hink-stap-sprong

7 Positief opvoeden Focus op gedrag niet op de persoon !

8 Wat is gedrag?  Alles wat je kan observeren als je door een videocamera naar anderen kijkt  Niet wat je erbij denkt, geen interpretaties  Vaak is gedrag aangeleerd.  Het kan ook afgeleerd worden

9 Gewenst versus ongewenst gedrag  Wat is gewenst gedrag?  Wat is ongewenst gedrag?

10 Hoe kinderen best iets aanleren? Aandacht Gewenst gedrag Ongewenst gedrag BELONEN

11 Soorten beloners  Sociale beloner  Materiële beloner  Activiteit beloner

12 Hoe omgaan met gewenst gedrag

13 Hoe kinderen gedrag afleren? Aandacht Gewenst gedrag Ongewenst gedrag BELONENGRENZEN STELLEN

14 Omgaan met ongewenst gedrag

15 Verschillende manieren van grenzen stellen  Nee zeggen, iets verbieden  Afleiden  Negeren  Apart zetten  Straffen (iets leuks afnemen)

16 Nadelen van straffen  Vaak werkt een straf niet of slechts tijdelijk  Straf is ook onplezierig zowel voor ouder als voor kind  Straf kan tot gevolg hebben dat ze gedrag stiekem gaan doen  Veel straffen kan kinderen immuun maken  Kinderen leren alleen wat niet mag en niet wat wel mag.

17 Straffen vermijden door:  Zeg wat je doet, doe wat je zegt  Verandering aan te brengen in de situatie  Het kind de natuurlijke gevolgen van zijn gedrag laten dragen  Het kind zelf de schade laten herstellen  Prijs en geef aandacht aan het gedrag van je kind dat je juist wel wil zien  Humor

18 STRAFFEN OF NIET? Zoveel mogelijk vermijden Onmiddellijk volgend op gedrag In verhouding tot overtreding Straf voorkomen: gedragsonderbreking, apart zetten

19 Hoe regels & afspraken maken? Luisterafstand Ooghoogte Duidelijkheid in uitleg Voorkom een machtsstrijd Biedt keuzemogelijkheid indien mogelijk Aandacht voor het positieve

20 Succesvolle ouders  Kinderen leren nadenken  Zelfbeheersing leren  Werken aan de eigenwaarde van de kinderen  Blijven consequent: zeggen wat ze doen en doen wat ze zeggen  Blijven rustig  Geven leerzame straffen en straffen niet uit wraak  Anticiperen op problemen  GENIETEN van hun kinderen  Hebben een gevoel voor humor  Staan open voor verandering

21 Tot slot  Ieder kind is anders en heeft een opvoeding op maat nodig  Deze tips zijn algemeen en dienen vaak aangepast te worden voor je eigen kind  Opvoeden is een zoektocht, welke methode is voor welk kind op welk moment het meest aangewezen.

22 Succes ! Als je nog vragen hebt: neem gerust contact op met de opvoedingswinkel


Download ppt "STRAFFEN & BELONEN INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010."

Verwante presentaties


Ads door Google