De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

17 januari 2012. Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”

Verwante presentaties


Presentatie over: "17 januari 2012. Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”"— Transcript van de presentatie:

1 17 januari 2012

2 Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”

3 Wat  Activiteiten, materialen en methodieken rond overgang van het lager naar het secundair onderwijs van de 1 ste graad naar de 2 de graad in het secundair onderwijs  Geen kant en klaar recept  3 pijlers studiekeuze

4 Waarom ‘Kies Raak!’  Er is nood aan materiaal gericht naar de ouders.  Ouders versterken door interactief en inzichtelijk te werken.  Keuze is niet op basis van talenten en interesses.  Ouders schrijven hun kinderen laattijdig in.  Ouders en kinderen kennen het aanbod niet.  Studiekeuze is een momentopname en verloopt niet volgens een proces.  Scholen kunnen zelfstandig aan de slag.

5 Doelstelling  Bewuste studie – en schoolkeuze: talenten en interesses in overleg kennis van het ruime aanbod studiekeuze komt vóór schoolkeuze

6 Talent … “ Doen waar je goed in bent en blijven zoeken naar waar je in kunt uitblinken.”

7 Inhoud Kies Raak!  Handleiding  Achtergrondinformatie  6 ouderbijeenkomsten en materiaal  Talentenzoektocht voor leerlingen  Handleiding voor leerkrachten  Werkboekje voor leerlingen

8 Handleiding  Achtergrondinformatie:  gebruik  doelgroep  doelstelling  kansarmoede  aanpak  communicatie  evaluatie

9 Handleiding  6 ouderbijeenkomsten:  Structuur secundair onderwijs  Talentenzoektocht  Getuigenissen  Schoolkeuze  Sitegebruik  Beroepenwereld

10 Structuur secundair onderwijs

11 Schoolkeuze

12 Ouderbijeenkomst: beroepenwereld

13 Sitegebruik

14 Getuigenissen  Getuigen vertellen over eigen ervaringen.  Getuigenissen sluiten aan bij de leefwereld van de ouders en leerlingen.

15 Talentenzoektocht  Wat is een talent?  Waaraan kunnen ouders de talenten van hun kind herkennen?  Ouders koppelen talent en studierichting aan een interessegebied.

16 Talent … “Elke steen houdt een beeld verborgen en het is de taak van de beeldhouwer het te ontdekken.” Michelangelo ( )

17 Concept talentenzoektocht Activiteiten in 4 interessegebieden: Gezondheid, welzijn en samenleving Natuur, techniek en wetenschap Administratie, handel en economie Talen, kunst en cultuur

18 Talentenzoektocht voor leerlingen

19

20

21

22

23 Waarom de talentenzoektocht? 1.Iedereen doet mee! 2.Sterke leerdynamiek. 3.Nadruk op het procesmatige. 4.Jullie doen het al!

24 Daar waar talent en passie samenvallen daar...

25


Download ppt "17 januari 2012. Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”"

Verwante presentaties


Ads door Google