De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Ouderavond 28 mei 2013 ‘t Schrijverke Zoetermeer.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Ouderavond 28 mei 2013 ‘t Schrijverke Zoetermeer."— Transcript van de presentatie:

1 Ouderavond 28 mei 2013 ‘t Schrijverke Zoetermeer

2 Wat is TOM: Onderwijs Anders? Een project van ministerie van OCW Om onderwijs te actualiseren – 21 e eeuw Onderwijs op maat door een team op maat TOM gaat over: •inzet personeel, •organisatie van het onderwijs, •inhoud van het onderwijs, •inrichting van de leeromgeving

3 De onderbouwende organisatiestructuur volgens de principes van TOM: onderwijs anders, de 4 pijlers en de schil Ontwerpen van aantrekkelijker onderwijs zodat kinderen vanuit betrokkenheid en met verantwoordelijkheid betere prestaties leveren op gebied 3 soorten kennis: feiten, inzichten en vaardigheden

4

5 Waarom TOM: Onderwijs Anders Door de andere organisatie kinderen: - aansluiten bij mogelijkheden en talenten kind, -meer zelfstandig, -minder wachten, -productiever, •Kinderen meer betrekken bij het onderwijs (meer verantwoordelijkheid) •Gebruik maken van talenten en specialisme teamleden

6 De 21 e eeuw vraagt mensen die: -Zelfbewust zijn en hun talenten kennen -Kunnen lezen en rekenen -Kunnen samenwerken -Een leven lang willen leren -Kunnen netwerken -Vaardig zijn met ICT en social media -Keuzes kunnen maken (er is heel veel)

7 21th century skills

8 Drie soorten kennis: inzichten, routines en feiten Soort kennis Toelichting Rol leerkracht Leermethode Feiten Gegevens, definities, regels en procedures (bijv. feiten uit geschiedenis) Toezichthouder, uitlegger, overdrager Studeren m.b.v. boeken, ICT, medeleerlingen, volwassenen Routines Handigheid, vaardigheid (bijv. leren vermenigvuldigen) Trainer, meester, feedbackgever Oefenen a.d.h.v. levensechte materialen en probleemsituaties totdat de vaardigheid beheerst wordt Inzichten Mentaal model opbouwen waarmee je een deel van de werkelijkheid kunt verklaren Begeleider, coachConcrete ervaringen, reflectie, beelden (video, rollenspel, metafoor) Leren is meer dan kennisoverdracht

9 Excellentie en talent Nederland doet ‘t goed als ‘t gaat om de zwakke leerling. Minder goed als ‘t gaat om de excellente leerling.

10 Voor de toekomstige economie is het heel belangrijk om talenten alle mogelijkheden voor ontplooiing te bieden. (Peter Teune, 2006) Vooral techniek

11 Kinderen verschillen in •aanleg, •leerstijl, •tempo, •dynamiek •intelligenties

12 Wist u dat? Wat mensen onthouden: -10 % van wat ze lezen -20 % van wat ze horen -30 % van wat ze zien -40 % van wat ze horen en zien -70 % van wat ze (zelf) zeggen -90 % van wat ze doen -95 % van wat ze aan een ander vertellen

13 Samenwerken Kinderen leren van en met elkaar

14 Leeromgeving en gebouw Gebruik van het hele gebouw; werkplekken ingericht naar functie

15 En nu concreet organisatie unit 1: groep Instructie aan alle kinderen in de organisatie verankerd in werkblokken: -Op basis van onderwijsbehoefte -Aansluiten bij natuurlijke ontwikkeling -Groep 3 aanvankelijk lezen en rekenen in instructieruimtes -Meer op niveau, minder wachten, meer uitdaging -Rijke leeromgeving beschikbaar voor alle kinderen

16 Er is vraag naar onderwijs anders organiseren •Passend onderwijs •Excellentie en talent •Uitgaan van verschillen •Inzetten meerdere functionarissen •ICT ontwikkelingen

17 Einstein zei het al begin 20 e eeuw ‘Problemen worden niet opgelost binnen hetzelfde kader als waarin ze gecreëerd zijn’ (Albert Einstein)


Download ppt "Ouderavond 28 mei 2013 ‘t Schrijverke Zoetermeer."

Verwante presentaties


Ads door Google