De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren Jan Bijstra.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren Jan Bijstra."— Transcript van de presentatie:

1 Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren Jan Bijstra

2 28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek

3

4  Bijna iedere leraar zegt: ik heb één of meer leerlingen met gedragsproblemen in de klas (gemiddelde = ruim drie).  Meerderheid vindt: “Ik moet er zelf mee aan de slag, maar heb wel veel meer ondersteuning nodig.”  Helft zegt: “Ik heb onvoldoende vaardigheden om passend onderwijs te kunnen bieden aan leerlingen met gedragsproblemen.” Onderzoek Duo Market Research

5 28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek  “Leraren kennen de details van Passend Onderwijs niet, maar ze omarmen het idee erachter ….. samen naar school, natuurlijk! Ze zeggen erbij: Passend Onderwijs, dat doen we al.” Fragment artikel Van der Meer

6 28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek REFERENTIEKADER

7 28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek  Zorg voor een handelingsgericht instrument.  Zorg ervoor dat het instrument kan differentiëren tussen kinderen, zodat duidelijk kan worden gemaakt dat het ene kind meer zorg nodig heeft dan het andere kind.  Zorg ervoor dat het instrument samen met het onderwijsinstrument door één toegangsdeur kan.  Ontwikkel een degelijk en psychometrisch onderbouwd instrument.  Zorg dat het instrument niet onnodig problematiseert of “psychiatriseert”. Aanbevelingen

8 28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek  Handreiking Referentiekader  Moet web-based beschikbaar komen  PO/VO versie zo goed als gereed  MBO versie in ontwikkeling  Toekomstplannen: ouder & leerlingversie  Basis: ICF, International Classification of Functioning, Disability and Health Vraagprofiel Instrument (VPI)

9 28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek  een handelingsgericht instrument waarmee kan worden bepaald: de extra onderwijszorgbehoeften van een leerling. de benodigde extra ondersteuning voor leerling en leraar. Het VPI is………:

10 28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek  Leren leren  Mentale eigenschappen  Fysieke eigenschappen en mobiliteit  Taal  Leerontwikkeling  Praktische redzaamheid  Emotioneel functioneren  Sociale participatie Hoofdcategorieën deel 1

11 28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek  Leerstijl en leerstrategie  Informatieverwerking  Taakgerichtheid, concentratie, werktempo  Zelfstandigheid en oplossen van problemen  Toepassen van kennis, transfer  Plannen, maken van (huiswerk)taken  Anders, namelijk….. Subcategorieën van “leren leren”

12 28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek Subcategorie leerstijl en leerstrategie  Denkstappen nemen…..  Redeneren…..  (Omgaan met) vragen stellen…..  Overschakelen…..  Aanpakken van werk…..  Openstaan voor nieuwe strategieën….. Hoe uit zich dit in de klas?

13 28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek  Pedagogische afstemming  pedagogische begeleiding  Didactische begeleiding  Lesstof  Leeromgeving en middelen  Medische zorg- en hulpmiddelen. Hoofdcategorieën deel 2

14 28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek De leerkracht moet de leerling:  (Verbaal) activeren en stimuleren…  Regelmatig bij de les halen…  Afremmen en leren beheersen van impulsen…  Praktisch begeleiden in de lessen…  Speciale ondersteuning bieden bij een bepaald vak…  Tijd en ruimte geven…  Anders, namelijk…. Uitwerking “didactische begeleiding”

15 28e Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek Handelingsgericht werken in de klas AFNAME VPI Handelingsgerichte interventie in de klas Route 1: naar de leraarRoute 2: naar de commissie Naar tevredenheid op zorgvraag ingespeeld Zorgvraag blijft bestaan Commissie op niveau SWV gaat op zoek naar een andere, beter passende leeromgeving


Download ppt "Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren Jan Bijstra."

Verwante presentaties


Ads door Google