De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Motivationele Profielen: Welk “type” student vinden we terug in een noodbevredigende klasomgeving? Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Motivationele Profielen: Welk “type” student vinden we terug in een noodbevredigende klasomgeving? Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent."— Transcript van de presentatie:

1 Motivationele Profielen: Welk “type” student vinden we terug in een noodbevredigende klasomgeving? Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent

2  Waarom maak je jouw huiswerk? ‘omdat ik dan pas naar TV mag kijken’ ‘omdat ik vind dat ik dit behoor te doen’ ‘omdat ik dit persoonlijk belangrijk vind’ ‘omdat de leerstof mij boeit’  Waarom let je op in de klas? ‘omdat ik anders straf krijg’ ‘omdat ik wil tonen dat ik een goede leerling ben’ ‘omdat ik dan sneller de leerstof begrijp’ ‘omdat ik de stof interessant vind’ Plezier passie, interesse Persoonlijke relevantie, betekenisvol Straf, beloning, verwachting Schaamte, schuld, zelf-waaarde TYPES MOTIVATIE

3 Autonome Motivatie Gecontroleerde Motivatie Verplichting, druk, stress Intrinsieke Motivatie Extrinsieke motivatie Welwillend, psychologisch vrij Plezier passie, interesse Persoonlijke relevantie, betekenisvol Straf, beloning, verwachting Schaamte, schuld, zelf-waaarde “Moeten” “Willen”

4 “Moeten” “Willen” Concentratie.24** -.37** Effecten van “Moeten” vs. “Willen” (Vansteenkiste, Zhou, Lens, & Soenens, 2005) Testangst -.19**.34** Medewerking.41** Drop-out.25**

5 Dimensionele benadering “Willen”“Moeten” Persoonsgerichte benadering Groep 1: “Moeten” + “Willen” Groep 2: Enkel “Moeten” Groep 3: Enkel “Willen” Groep 4: Noch “moeten”, noch “willen" Motivationele Profielen: Combinaties van “Moeten” & “Willen” (Vansteenkiste, Sierens, Soenes, Luyckx, & Lens, 2007)

6 Vragen 1)Aantal groepen?  Meest spaarzame oplossing 2) Type groepen + grootte van groepen?  Intuïtieve denkpatroon  Specifieke interventie 3)Vergelijking van groepen?  Beste groep in termen van leeruitkomsten?  Welke groep ervaart het meeste noodbevrediging? Motivationele Profielen: Combinaties van “Moeten” & “Willen” (Vansteenkiste, Sierens, Soenes, Luyckx, & Lens, 2007)

7 Relevante vergelijkingen 1)“Enkel Moeten” vs. “Noch moeten, noch willen”  Is het beter om te studeren uit verplichting dan niet gemotiveerd te zijn? 2) “Enkel Willen” vs. “Noch moeten, noch willen”  Is het beter om te studeren uit vrije wil dan niet gemotiveerd te zijn? 3) “Enkel Willen” vs. “Moeten én Willen”  Is het beter om te studeren uit vrije wil dan te studeren omdat het moet én omdat je wil? Motivationele Profielen: Combinaties van “Moeten” & “Willen” (Vansteenkiste, Sierens, Soenes, Luyckx, & Lens, 2007)

8 Deelnemers: 484 hogeschool studenten (61% meisjes) Metingen –Motivatie Willen: “Ik studeer omdat ik de leerstof boeiend vind” Moeten: “Ik studeer omdat ik me anders slecht en schuldig zou voelen” –Leeruitkomsten Procrastinatie; vb. “Ik begin later met studeren voor dit vak dan ik me voorgenomen had.” Cognitieve verwerking: vb. “Ik probeer een link te leggen tussen wat ik al weet en wat ik lees bij het instuderen” Testangst: vb. “Ik krijg een ongemakkelijk en onrustig gevoel als ik een test of examen moet afleggen voor dit vak” –Noodbevredigende leerkrachtstijl Autonomie-ondersteuning: vb. “Mijn lector biedt me keuzes aan wanneer dit mogelijk is” Structuur: vb. “Deze lector zegt me wat hij/ zij van me verwacht op school.” Betrokkenheid: “Ik kan op deze lector rekenen als ik hem/ haar nodig heb.” Motivationele Profielen: Combinaties van “Moeten” & “Willen” (Vansteenkiste, Sierens, Soenes, Luyckx, & Lens, 2007)

9 “Moeten” + “Willen” 22% Enkel “Willen” 23% Enkel “Moeten” 19% Noch “moeten”, noch “willen“ 35% Motivationele Profielen: Combinaties van “Moeten” & “Willen” (Vansteenkiste, Sierens, Soenes, Luyckx, & Lens, 2007)

10 Motivationele Profielen: Leeruitkomsten (Vansteenkiste, Sierens, Soenes, Luyckx, & Lens, 2007)

11 Motivationele Profielen: Leeruitkomsten (Vansteenkiste, Sierens, Soenes, Luyckx, & Lens, 2007)

12 Motivationele Profielen: Leeruitkomsten (Vansteenkiste, Sierens, Soenes, Luyckx, & Lens, 2007)

13 Motivationele Profielen: Leerkrachtstijl (Vansteenkiste, Sierens, Soenes, Luyckx, & Lens, 2007)

14 Motivationele Profielen: Leerkrachtstijl (Vansteenkiste, Sierens, Soenes, Luyckx, & Lens, 2007)

15 Motivationele Profielen: Leerkrachtstijl (Vansteenkiste, Sierens, Soenes, Luyckx, & Lens, 2007)

16 Conclusies 1)“Enkel Moeten” < “Noch moeten, noch willen”  Meer procrastinatie & testangst  Minder noodbevrediging 2) “Enkel Willen” > “Noch moeten, noch willen”  Minder procrastinatie & testangst, betere cognitieve verwerking  Meer noodbevrediging 3) “Enkel Willen” > “Moeten én Willen”  Minder procrastinatie & testangst  Meer autonomie-ondersteuning Motivationele Profielen: Combinaties van “Moeten” & “Willen” (Vansteenkiste, Sierens, Soenes, Luyckx, & Lens, 2007)

17 Conclusies: 1)Kwaliteit van motivatie is van belang 2)Noodbevredigende context draagt bij tot meer “willen”  Uitdaging voor leerkrachten zelf in directe communicatie  Uitdaging voor schooldirecties = structureel vlak Motivationele Profielen: Combinaties van “Moeten” & “Willen” (Vansteenkiste, Sierens, Soenes, Luyckx, & Lens, 2007) “Structureel” “Interactie”

18 Relevante literatuur Sierens, E., Soenens, B., Vansteenkiste, M., Luycks, K., & Goossens, L. (2006). Een conceptuele en empirische analyse van leerkrachtstijlen vanuit theorieën over ouderlijke opvoedingsstijlen en de zelf- determinatietheorie. Pedagogische Studieën, 83, Vansteenkiste, M., Soenens, B., Sierens, E., & Lens, W. (2005). Hoe kunnen we leren en presteren bevorderen? Een autonomie- ondersteunend versus controlerend schoolklimaat. Caleidoscoop, 17, Vansteenkiste, M., Sierens, E., Soenens, B., & Lens, W. (2007). Willen, moeten en structuur: Over het bevorderen van een optimaal leerproces. Begeleid Zelfstandig Leren, 37, 1-27.


Download ppt "Motivationele Profielen: Welk “type” student vinden we terug in een noodbevredigende klasomgeving? Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent."

Verwante presentaties


Ads door Google