De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

HAVISTEN COMPETENT 14-03-13. EXCELLENTIE in de Havo  Problemen delen -niet de oplossing-  Ruimte geven voor eigen invullingen  Open vragen stellen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "HAVISTEN COMPETENT 14-03-13. EXCELLENTIE in de Havo  Problemen delen -niet de oplossing-  Ruimte geven voor eigen invullingen  Open vragen stellen."— Transcript van de presentatie:

1 HAVISTEN COMPETENT

2 EXCELLENTIE in de Havo  Problemen delen -niet de oplossing-  Ruimte geven voor eigen invullingen  Open vragen stellen passend bij het doel van de opdracht  Rekening houden met meisjes en jongens  Leerlingen uit de comfortzone halen – op naar verdere ontwikkeling  Eigen verwondering delen

3 Beter inspelen op havo-leerlingen

4 Eigenschappen havo-leerling  Intelligent  Creatief  Actief  Sociaal  Maar ook: Vooral vanaf havo 4: meer interesse in buitenwereld, bijbaantjes belangrijk, school is saai, geen doel, motivatie gericht op minimale prestaties en op praktisch nut, uitstelgedrag, onvoldoende planningsvaardigheden, moeite met zelfstandig werken, korte spanningsboog, lage cijfers, moeite met reflecteren, onvoldoende zicht op vakken bovenbouw.

5 Excellentie op de hogeschool Ben jij nieuwsgierig, talentvol, ondernemend en ambitieus? NHL Hogeschool geeft jou de kans om je talenten verder te ontwikkelen in een speciaal onderwijsprogramma: het Excellentieprogramma. Uitdagende workshops, interessante gastcolleges en samenwerken met innovatieve bedrijven en instellingen. Jouw beloning? Een streepje voor op de arbeidsmarkt en dertig extra studiepunten!

6 EXCELLENTIE BEVORDEREN – binnen de havo -  Toepassen van geleerde kennis  Coachend gedrag van docenten  Uitdagen tot verbetering  Motiverende opdrachten  Belonen

7 WEBQUESTS als instrument  Context vanuit leefwereld van de havo-leerling  Veel ruimte voor eigen invulling binnen kaders  Eindigend met een concreet product  Competenties ingebed in leerlijn  Reflectie na ieder proces

8 Eigenschappen van haco  activerende didactiek*  leren reflecteren*  afwisseling*  betrokkenheid ouders en leerlingen vergroten  contextrijk en betekenisvol (stages!)*  planningsvaardigheden aanleren*  leren zelfstandig werken*  leren kiezen*, LOB verankerd in haco.  rekening houden met eigen stijl en deze leren kennen  structuur  verantwoordelijkheden duidelijk maken  positief benaderen  belonen en prikkels uit laten gaan boven minimumniveau

9 Stimuleren tot kiezen van bèta-profielen  Binnen programma van havo3 (of eerder) gerichte oriëntatie op en kennismaking met N-profielen  Snuffelstages binnen NG/NT-beroepen  Leerlingen kennen scala van beroepen met voor- en nadelen  Leerlingen projecteren eigen kenmerken en interesses op conclusies uit de presentaties  Leerlingen kiezen top 3 met eigen voordelen

10 Schoolfoto  Om leerlingen te motiveren geef ik leuke opdrachten bij de lesstof: (doc 2,88/lln 1,91)  Ik krijg complimentjes van mijn docenten (lln 2,09)  Lessen saai, docenten veel aan het woord.  Mijn docenten vragen wat ik vind van hun manier van lesgeven (13V)  Mijn docenten hebben humor (lln 2,13)

11 KWALITEIT van HAVISTEN COMPETENT -Kwaliteitsmatrix t.a.v. visie, organisatie, doelstellingen, personeel, schoolklimaat -Visitaties -Conferenties en gebruikersdagen -Ambassadeurs als bindende factor -Donateursbijdrage -Lesmateriaal voldoet aan leerlijn competenties

12

13


Download ppt "HAVISTEN COMPETENT 14-03-13. EXCELLENTIE in de Havo  Problemen delen -niet de oplossing-  Ruimte geven voor eigen invullingen  Open vragen stellen."

Verwante presentaties


Ads door Google