De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

RekenGroen Rekenen voor vmbo-groen en mbo-groen RekenGroen kennisdelen voor rekencoördinatoren 13 november 2013.

Verwante presentaties


Presentatie over: "RekenGroen Rekenen voor vmbo-groen en mbo-groen RekenGroen kennisdelen voor rekencoördinatoren 13 november 2013."— Transcript van de presentatie:

1 RekenGroen Rekenen voor vmbo-groen en mbo-groen RekenGroen kennisdelen voor rekencoördinatoren 13 november 2013

2 RekenGroen Rekenen voor vmbo-groen en mbo-groen

3 RekenGroen Rekenen voor vmbo-groen en mbo-groen Programma Kennismakingsrondje (wie komt van waar?) Kader/Feiten invoering rekenen vmbo/mbo Kennisdeling en uitwisseling aan de hang van vragen: – Resultaten rekentoets – Organisatie rekenonderwijs op school – De (reken)docent: kennis en kunde – De leerlingen: motivatie en resultaat

4 RekenGroen Rekenen voor vmbo-groen en mbo-groen Kennismakingsrondje Wie bent u? Waar werkt u? Op welke wijze bent u betrokken bij het rekenonderwijs?

5 RekenGroen Rekenen voor vmbo-groen en mbo-groen Kader – stand van zaken 5 e voortgangsrapportage mbt implementatie – Extra inzet nodig voor rekenen – Extra ondersteuning en aanpassingen oa in toetsen Plan van aanpak staatssecretaris 5 november Masterplan Dyscalculie – Conferenties begin december Zie verder:

6 RekenGroen Rekenen voor vmbo-groen en mbo-groen HOE GING DE REKENTOETS? In groepen: vraag 1

7 RekenGroen Rekenen voor vmbo-groen en mbo-groen Uit de rekentoets

8 RekenGroen Rekenen voor vmbo-groen en mbo-groen

9 RekenGroen Rekenen voor vmbo-groen en mbo-groen Uit CSPE

10 RekenGroen Rekenen voor vmbo-groen en mbo-groen

11 RekenGroen Rekenen voor vmbo-groen en mbo-groen Rekenen 2F is breed – Functioneel in context (met rekenmachine) – Elementaire vaardigheden kaal zonder rekenmachine Rekenen was er al – In wiskunde – In andere vakken – In CSPE

12 RekenGroen Rekenen voor vmbo-groen en mbo-groen HOE IS REKENEN OP UW SCHOOL GEORGANISEERD? In groepen: vraag 2

13 RekenGroen Rekenen voor vmbo-groen en mbo-groen Positiebepaling KlassikaalIndividueel Geïntegreerd Apart

14 RekenGroen Rekenen voor vmbo-groen en mbo-groen Richtvragen Rekenlessen apart? Hoeveel uren voor welke klassen? Rekenen in andere vakken? Wie zijn betrokken: – Welke docenten? – Andere deskundigen? Lesmateriaal: wat zet je in? ………

15 RekenGroen Rekenen voor vmbo-groen en mbo-groen Scenario’s

16 RekenGroen Rekenen voor vmbo-groen en mbo-groen vmbombo en nog een keer rekenmethoden

17 RekenGroen Rekenen voor vmbo-groen en mbo-groen WAT MOET DE DOCENT KUNNEN EN KENNEN OP HET GEBIED VAN REKENEN? In groepen: vraag 3

18 RekenGroen Rekenen voor vmbo-groen en mbo-groen Aandachtspunten De rekendocenten Docenten van andere vakken Wie zijn het? Wat kunnen ze al? Hoe en waarin professionaliseren?

19 RekenGroen Rekenen voor vmbo-groen en mbo-groen Wie is de rekendocent vmbo?

20 RekenGroen Rekenen voor vmbo-groen en mbo-groen Kennis van de rekentoets(en) Docenten: maak de (voorbeeld)toets zelf Kijk wat uw leerlingen er van maken Dekt de rekenmethode de stof van de rekentoets (meer of minder)? Hoe gaat u uw leerlingen er op voorbereiden (alleen je methode?)

21 RekenGroen Rekenen voor vmbo-groen en mbo-groen Kennis van leerlijnen

22 RekenGroen Rekenen voor vmbo-groen en mbo-groen Kennis van rekendidactiek

23 RekenGroen Rekenen voor vmbo-groen en mbo-groen Motto Niet: elke docent een rekendocent, Maar: elke docent een rekenbewuste docent

24 RekenGroen Rekenen voor vmbo-groen en mbo-groen HOE MOTIVEER JE DE LEERLINGEN? In groepen: vraag 4

25 RekenGroen Rekenen voor vmbo-groen en mbo-groen Richtvragen Hoe gemotiveerd (voor rekenen) komen leerlingen binnen? Wat doet docent/school op het gebied van motivatie? Wat is ervoor nodig om het rekenen voor leerlingen zinvol en betekenisvol te maken? Hoe omgaan met verschillen?

26 RekenGroen Rekenen voor vmbo-groen en mbo-groen Onder 1F

27 RekenGroen Rekenen voor vmbo-groen en mbo-groen

28 RekenGroen Rekenen voor vmbo-groen en mbo-groen Rekenen Functioneel

29 RekenGroen Rekenen voor vmbo-groen en mbo-groen Afsluiting Wat heb je nodig en wat heb je al? – Vaardigheden schoolleiders – Vaardigheden docenten Wat kan rekengroen bieden? – Houden we deze groep in stand (als een ‘netwerk rekenen in sector groen’)


Download ppt "RekenGroen Rekenen voor vmbo-groen en mbo-groen RekenGroen kennisdelen voor rekencoördinatoren 13 november 2013."

Verwante presentaties


Ads door Google