De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

DYSCALCULIE •Letterlijk ‘niet kunnen berekenen’ •Een term voor ernstige en hardnekkige problemen bij het aanleren.

Verwante presentaties


Presentatie over: "DYSCALCULIE •Letterlijk ‘niet kunnen berekenen’ •Een term voor ernstige en hardnekkige problemen bij het aanleren."— Transcript van de presentatie:

1

2 DYSCALCULIE •Letterlijk ‘niet kunnen berekenen’ •Een term voor ernstige en hardnekkige problemen bij het aanleren van bepaalde schoolse vaardigheden, die niet worden veroorzaakt door een gebrek aan intelligentie •Ernstige en hardnekkige problemen met het leren, oproepen en toepassen van reken- wiskundekennis

3 DYSCALCULIE

4 DYSCALCULIE SCREENING •Dossierstudie  dyscalculieverklaring •Screening brugklassers op Den Bongerd •Vervolgscreening op Den Bongerd •Scores interpreteren, dossieranalyse, overleg •Resultaat

5 RESULTAAT Geen dyscalculie Vermoeden van dyscalculie En dan??? Zwakke rekenaar

6 DYSCALCULIEBELEID •Brief naar ouders / mentoren •(Tijdelijke) Dyscalculiepas •Maatregelen •Gesprekken met dyscalculiecoach •Coach ‘behartigt de belangen’ van de leerlingen met dyscalculie

7 DYSCALCULIEPAS DYSCALCULIEPAS 2013/2014 Naam:Klas: Maatregelen: Dyscalculie stickers (op tijd halen bij dyscalculiecoach) Tijdverlenging Tekstvergroting / Arial 14 Gebruik van een rekenmachine Maakt gebruik van een aantekenschriftje Docent controleert het aantekenschriftje Mag vooraan in de klas zitten Mag hulp krijgen van een medeleerling Werk niet langer dan 45 min. aan je wiskunde huiswerk  Laat zien dat je dit verdient!

8 MATERIALEN Mogen NIET gebruikt worden tijdens het examen: •Tafelkaarten •Strategiekaarten •Samenvatting Mag WEL gebruikt worden tijdens het examen: •Rekenmachine  Overigens hebben alle leerlingen met een dyscalculie-verklaring recht op examentijd- verlenging

9

10 REKENTOETS •Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool is er niet meer dagelijks aandacht voor rekenen en taal. De kennis zakt weg door gebrek aan dagelijks onderhoud. –Het basisonderwijs, vmbo, mbo, havo, vwo, hbo en universiteit sluiten niet goed op elkaar aan. De leerlingen hebben daardoor moeite met lezen, spellen en rekenen. Er is behoefte aan doorlopende leerlijnen.

11 REKENTOETS •De commissie heeft een aantal "fundamentele niveaus" gedefinieerd. •Voor rekenen (en taal) zijn dit de niveaus:

12 REKENTOETS •Deze niveaus zijn haalbaar voor het merendeel van de leerlingen. •Niveau 2F wordt ook wel maatschappelijk functioneel niveau genoemd. •Dit niveau is voor alle Nederlanders van belang

13 REKENTOETS •Afname: digitaal •Duur: 90 minuten •Deel met rekenmachine •Deel zonder rekenmachine (kladblaadje mag wel)

14 Voorbeeld rekentoets

15

16

17

18

19 RTB-Rekenen •Leerlingen met rekenachterstand volgen minimaal een half jaar DRB-rekenen. •Leerjaar 1: 2 lesuren per week •Leerjaar 2: 2 lesuren per week •Leerjaar 3: 1 lesuur per week •Leerjaar 4:1 lesuur per week (facultatief)

20 RTB-Rekenen •Methode: Getal&Ruimte Rekenboek (dezelfde methode als wiskunde) –Leerjaar 1 en 2: opleiden tot niveau 1F  rekenen zonder rekenmachine –Leerjaar 3: opleiden tot niveau 2F  rekenen met en zonder rekenmachine •Voor leerlingen met dyscalculie geldt: 1 e helft van opdrachten met rekenmachine en 2 de helft van de opdrachten zonder rekenmachine

21 RTB-Rekenen Opbouw: •6 lessen rekenen •1 les diagnostische toets •1 les proefwerk •Leerlingen krijgen het boek mee naar huis om te leren voor het proefwerk •Cijfer op het rapport!!!

22 •Marjolein van de Giessen •Harold de Leeuw


Download ppt "DYSCALCULIE •Letterlijk ‘niet kunnen berekenen’ •Een term voor ernstige en hardnekkige problemen bij het aanleren."

Verwante presentaties


Ads door Google