De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Van diagnostiek naar handelen bij zwakke rekenaars en dyscalculici Workshop Conferentie ‘Geslaagd met dysclexie en dyscalculie’ Hans van Luit

Verwante presentaties


Presentatie over: "Van diagnostiek naar handelen bij zwakke rekenaars en dyscalculici Workshop Conferentie ‘Geslaagd met dysclexie en dyscalculie’ Hans van Luit"— Transcript van de presentatie:

1 Van diagnostiek naar handelen bij zwakke rekenaars en dyscalculici Workshop Conferentie ‘Geslaagd met dysclexie en dyscalculie’ Hans van Luit

2 Voor deze workshop verwijs ik ook naar de hand-out van de plenaire ochtendlezing

3 FragmentFragment 1: de skilift

4 FragmentFragment 2: de kilometerteller

5 Wat laat procesdiagnostiek zien? De hulpstappen bij Tjaco a) 187 : 12 b) 180 : 12 c) 180 : 10 d) 180 : 12 e) 132 : 12 f) 134 : 10 g) 187 : 12 h) 179 : 12

6 Wat laat procesdiagnostiek zien? De hulpstappen bij Sophie a) 187 : 12 b) 180 : 12 c) 180 : 10 d) 120 : 12 e) 132 : 12 f) 134 : 10 g) 180 : 10 h) 180 : 12

7 Inpassing zorg in regulier onderwijsaanbod

8 Tijd en extra tijd Ingeroosterde tijd: Per dag: 1 uur instructie- en oefentijd Extra tijd voor zwakke rekenaars: Per week: 1 uur verlengde instructie Kinderen verschillen vooral van elkaar in de hoeveelheid tijd die ze nodig hebben om dezelfde doelen te bereiken.

9 Dyscalculieverklaring en andere vakken in het VO Bij vakken als economie, natuurkunde, scheikunde en aardrijkskunde waarin rekenvaardigheden gevraagd worden:  Naast standaardgebruik rekenmachine per vak een map met de meest voorkomende oplossingswijzen (middels strategiekaarten).  Extra tijd voor een toets.  Compenserende opdrachten wanneer de reguliere toets te veel / te moeilijk rekenwerk bevat.

10 Hulp bij Leerproblemen Rekenen/Wiskunde (www.uitgeverijbetelgeuze.eu) De domeinen:  Basisvaardigheden  Cijferen  (Breuken), verhoudingen en procenten  Breuken en kommagetallen  Meten en meetkunde  Algebra  Statistiek en kansberekening

11 Opbouw per domein  Instaptoets  Foutenanalyse  Diagnostisch onderzoek  Hulpsuggesties  Materiaal voor leerlingen  Controle

12 Diagnostisch onderzoek Opbouw:  oriëntatie op strategieën  onderzoek naar verbalisatie  onderzoek naar tekstbegrip  onderzoek naar niveau van hulpvraag (hierin worden dezelfde vijf niveaus van hulp gebruikt als eerder omschreven: van meer structuur aanbrengen tot modelleren)

13 Oefenopgaven bij ‘Variabelen toepassen in vergelijkingen’

14 Vermenigvuldigmatrix × De uitkomst is: De opgave is:

15 Stappenplan 1. Vul de opgave in 2. Vul de getallen a en +3 in 3. Vul de getallen a en +5 in 4. Geef de berekeningen 5. Schrijf de uitkomst op 6. Controleer je ingevulde matrix

16

17

18

19 Wat werkt voor de zwakke rekenaar in het VO?  heldere, toetsbare minimumdoelen  meer instructie- en oefentijd  directe feedback  uitgebreide inoefening van langzaam naar snel  dagelijks automatiseringsoefeningen van basisvaardigheden (via de computer)  expliciete en intensieve instructie van (tenminste) één strategie  keuzes maken binnen de te doorlopen leerstof, gericht op de inhoud van de Rekentoets  aanmoedigen en positieve feedback


Download ppt "Van diagnostiek naar handelen bij zwakke rekenaars en dyscalculici Workshop Conferentie ‘Geslaagd met dysclexie en dyscalculie’ Hans van Luit"

Verwante presentaties


Ads door Google