De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Proeverij van ondersteuningsmiddelen voor de rekenles Henk Logtenberg (CPS) Suzanne Sjoers (APS)

Verwante presentaties


Presentatie over: "Proeverij van ondersteuningsmiddelen voor de rekenles Henk Logtenberg (CPS) Suzanne Sjoers (APS)"— Transcript van de presentatie:

1 Proeverij van ondersteuningsmiddelen voor de rekenles Henk Logtenberg (CPS) Suzanne Sjoers (APS)

2 Voorgerecht Er staan een aantal rekenmaterialen opgesteld die ingezet kunnen worden bij leerlingen met dyscalculie. De eerste 10 minuten van de workshop gebruiken we om deze materialen te bekijken. Neem een leerling uit jouw beroepspraktijk met mogelijke dyscalculie “in je achterhoofd” en bedenk welke materialen je zou kunnen inzetten!

3 Materialenmarkt

4 Startvraag 1. Met welke leerling in uw achterhoofd, bezoekt u deze workshop? 2. Wat zou voor u de opbrengst aan het einde van deze workshop moeten zijn? (in relatie tot de bedoelde leerling)

5 Aan het einde van de bijeenkomst hebt u: a.kennis gemaakt met ondersteuningsmaterialen en -middelen die u kunt inzetten bij dyscalculische leerlingen en zwakke rekenaars op uw school b.de keuze bepaald wat u volgende week bij uw “dyscalculische leerling” gaat toepassen!

6 Materialenmarkt Intro Casus van een leerling Fase van ondersteuning – Wat kún je doen …? Wat ga jij doen …? Afsluiting

7 Situatie

8 Andere technieken/middelen

9 Casus leerling Wat zou jij doen met deze leerling? Welke belemmeringen ervaar je in de begeleiding?

10 StiCoRDi – maatregelen

11 1. Stimuleren Succeservaringen Rekenen (weer) leuk maken Spelletjes Rekenmaterialen Voorkennis activeren Betekenisvol maken Contexten aanpassen

12

13 2. Compenseren Sterke kanten inzetten Meervoudige Intelligentie Rekenmachine Tafelkaarten Strategiekaarten Extra tijd Preteaching

14 3. Remediëren Bij een politiecontrole op 2 oktober bleek 1 van de 125 automobilisten te rijden onder invloed van alcohol. Bij een controle op 23 oktober waren er 21 van de 200 onder invloed. Maak met behulp van een verhoudingstabel een vergelijking van de aantallen onder-invloed-rijders op beide dagen in procenten

15 3. Remediëren Diagnostische rekencyclus Verbale hulp (V+) Metacognitieve hulp Complexiteit verminderen (C-) Meer structuur (S+) Materiële hulp (M+) Modelleren (voordoen en na laten doen) Remediërend materiaal Betelgeuze Slagwerk rekenen

16 4. Dispenseren Extra tijd (examen) Zakrekenmachine Let op verschil toegestane hulpmiddelen bij SE en CSE!

17 Websites: RekenenVO/ort est.xml?wqnr=0&view=icons

18 y.html

19 24Game

20 Wat past bij de leerling Wat past bij jou? Wat pas bij jouw school ? Wat ga jij volgende week in de les toepassen en waarom?

21 Parel: __________________________________ Puzzel: __________________________________ Tip: __________________________________ Zeer belangrijk Niet belangrijk Zeer belangrijk Niet belangrijk

22 Henk Logtenberg Suzanne Sjoers


Download ppt "Proeverij van ondersteuningsmiddelen voor de rekenles Henk Logtenberg (CPS) Suzanne Sjoers (APS)"

Verwante presentaties


Ads door Google