De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Rekenen en ICT. Inhoud 1.Waarom Rekenen (en Ned. taal)? 2.Beheersingsniveau’s 3.Resultaten RNT klas 1 4.De drieslag rekenen 5.Dyscalculie 6.Zelf niveau.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Rekenen en ICT. Inhoud 1.Waarom Rekenen (en Ned. taal)? 2.Beheersingsniveau’s 3.Resultaten RNT klas 1 4.De drieslag rekenen 5.Dyscalculie 6.Zelf niveau."— Transcript van de presentatie:

1 Rekenen en ICT

2 Inhoud 1.Waarom Rekenen (en Ned. taal)? 2.Beheersingsniveau’s 3.Resultaten RNT klas 1 4.De drieslag rekenen 5.Dyscalculie 6.Zelf niveau 2F ervaren

3 Waarom? Leerlingen zwak in Taal en Rekenen nieuwe wetgeving (commissie Meijerink)

4 Beheersingsniveau’s

5 Commissie Meijerink beschrijft beheersingsniveaus Taal en Rekenen Voor het PO:niveau 1F Voor het VMBO:niveau 2F HAVO:niveau 3F HAVO:niveau 3F Voor het MBO niveau 1, 2 en 3niveau 2F Voor het MBO niveau 4niveau 3F (vanaf 2013 landelijke examens)

6 Resultaten RNT klas 1

7

8 Oorzaken: 1.Leerlingen zijn daadwerkelijk rekenzwak? 2.RNT te lastig? 3.?

9 Voorwaarden ter verbetering: 1.Rekenen (en Taal) zien als gezamenlijke verantwoordelijkheid 2.Invulling geven aan ‘de drieslag Rekenen’

10 De drieslag Rekenen 1.De ‘gewone’ rekenlessen over alledaagse rekenvraagstukken 2.Rekenen binnen de beroepsgerichte vakken 3.Remedial Teaching

11 1.Rekenlessen over alledaagse vraagstukken

12 Een bak met: lengte = 1 m breedte = 40 cm en hoogte = 30 cm Bereken de inhoud in liters. 1 liter = 1 dm 3 inhoud doos = 10 x 4 x 3 = 120 dm 3 = 120 liter

13 2 dl water…. Hoeveel is dat?

14 Werken op schaal Schaal 1 : 200 wil zeggen: 1 cm op tekening is 200 cm in werkelijkheid, 6 m in werkelijkheid is.. cm op tekening.

15 Werken op schaal Schaal 1 : 200 wil zeggen: 1 cm op tekening is 200 cm in werkelijkheid, 6 m in werkelijkheid is 3 cm op tekening.

16 2. Rekenen binnen de beroepsgerichte vakken

17

18

19

20 Dyscalculie, kenmerken: gebruikt simpele procedures maakt veel fouten in een stapsgewijze aanpak heeft problemen met de volgorde van de te nemen stappen bij een bepaalde strategie kan geen associaties maken met eerder opgedane kennis heeft problemen met de plaats van getallen

21 Dyscalculie ‘Ik ben slecht in Rekenen, dus……’ 2 tot 3 % van de leerlingen door een deskundige vastgesteld dyscalculieprotocol vooruitlopend op…toetstijdverlenging tafelkaart

22 Zelf niveau 2F ervaren: Op zoek naar Rekenen binnen de beroepsgerichte vakken: Excelbestand (toegestuurd)

23 Vragen?

24 Vraag, verzoek van mij: Als Rekenen binnen je vak(ken) of binnen de projecten voorkomt, benoem het op zijn minst.


Download ppt "Rekenen en ICT. Inhoud 1.Waarom Rekenen (en Ned. taal)? 2.Beheersingsniveau’s 3.Resultaten RNT klas 1 4.De drieslag rekenen 5.Dyscalculie 6.Zelf niveau."

Verwante presentaties


Ads door Google