De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Spotprentinterpretatie Een gedifferentieerde aanpak Context: Republiek.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Spotprentinterpretatie Een gedifferentieerde aanpak Context: Republiek."— Transcript van de presentatie:

1 Spotprentinterpretatie Een gedifferentieerde aanpak Context: Republiek

2 Welkom - aanpak Anita Warmelink – Willem Lodewijk Gymnasium – Casus: spotprentinterpretatie – voor sommigen heel moeilijk, voor anderen heel makkelijk. Wat te doen? Verloop workshop: – Doen zoals ik het in de klas min of meer zou doen?

3 Instap: ‘bewegende spotprent’ Wie of wat bespot? Y Y Wat doe ik ermee in de klas? – Aandacht richten – Bewust worden van onze waarden en humor Wie vond het grappig? Waarom? Wie niet? Waarom niet? Waarom ‘werkt’ deze reclame? Wat zegt dat over ons?

4 Groepsindeling In de klas: ik maak de indeling – In hand-out tips en suggesties hiervoor Nu: keuze is aan u: – Uitleg van mij over ‘stappenplan: hoe pak ik het ‘lezen’ van een spotprent aan? Meer tussenstappen; meer lagere- orde-denken-vragen: Kies groep A. (voorin zaal) (Havo) – Zelfstandig aan de slag; wel mogelijkheid tot vraag stellen; zelf stappenplan maken; moeilijkere opdracht: Kies groep B. (midden van de zaal) (VWO, top-Havo) – In groepje aan de slag; meer top-down werken; op evaluatief niveau met een creatieve eindopdracht: Kies groep C (achterin de zaal) (‘superslim’, onderpresteerder)

5 Aan de slag met de opdracht Groep A: 5 minuten uitleg, dan zelfstandig verder (nog 20 minuten) Groep B: meteen beginnen met opdracht. Zelfstandig werken (25minuten) Groep C: meteen beginnen met opdracht. Zelfstandig werken (25minuten) Na 25 minuten: reflectie op werkwijze: hoe was het om zo te werken? Voor welke doelgroep geschikt?

6 Feedback van mijn leerlingen Groep A: begint nu wel aan een spotprent; zet meer stappen; haalt deelscores; meer zelfvertrouwen Groep B: prettig om zelfstandig te werken; iets opgestoken van groep A (tijdens nabespreking) Groep C: uitdagende opdracht, minder lamlendig; nuttig; iets opgestoken van groep A en B (tijdens nabespreking)

7 Differentiatie In instructie: – Instructie-afhankelijk (A) – Instructiegevoelig (B) – Instructie-onafhankelijk (C) In (beheersings)niveau: – Lagere-orde / hogere orde In aanpak: – “Top down” (groep C) – Stapsgewijs naar de conclusie toewerken (groep A+B) In leerstijl: – Doener (acc): direct doen/oefenen (ABC) – Bezinner (div): bespreking+ reflectie, eerst denken dan doen (ABC) – Denker (ass): intellectueel uitdagend, verbanden leggen (ABC) – Beslisser (con): proberen o.l.v. expert(ABC)

8 Meer lezen? Didactief Special, Oktober 2012: ‘Ziet u het verschil? Ook in het voortgezet onderwijs is differentiëren essentieel.’ (principes) Meike Berben, ‘Is differentiëren te leren?’, in: van 12 tot 18. Vakblad voor voortgezet onderwijs (mei 2013). Ook online te lezen. (principes) G. Dixie, The ultimate teaching manual. A route to succes for beginning teachers. (2011) (voorbeelden van gedifferentieerde werkvormen) P. Ginnis, The teacher’s toolkit. Raise classroom achievement with strategies for every learner (Glasgow 2002) (voorbeelden van gedifferentieerde werkvormen)

9 Samenwerken? Opdrachten bundelen Wie heeft belangstelling mee te werken aan deze bundel? Mailadressen uitwisselen


Download ppt "Spotprentinterpretatie Een gedifferentieerde aanpak Context: Republiek."

Verwante presentaties


Ads door Google