De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Management Classics De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard Management Classics Uitgave: Mainpress Auteur & presentator: Ben Tiggelaar.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Management Classics De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard Management Classics Uitgave: Mainpress Auteur & presentator: Ben Tiggelaar."— Transcript van de presentatie:

1 Management Classics De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard Management Classics Uitgave: Mainpress Auteur & presentator: Ben Tiggelaar

2 Management Classics Wie zijn Kaplan & Norton? Robert S. Kaplan •Verwierf grote bekendheid in accountancy-wereld met publicaties over Activity Based Costing •Tegenwoordig hoogleraar leiderschapsontwikkeling Harvard Business School David P. Norton •Was één van de naamgevers van internationaal adviesbureau Nolan Norton & Company •Tegenwoordig directeur van het Balanced Scorecard Initiative

3 Management Classics Wat is de Balanced Scorecard? Een systeem om doelen, maatstaven en prestaties in organisaties vast te leggen. Niet alleen vanuit een financieel gezichtspunt, maar tevens vanuit drie andere perspectieven: klant; interne processen; leren & groeien. De Balanced Scorecard werd aanvankelijk in 1992 geïntroduceerd door Kaplan & Norton als hulpmiddel voor prestatiemanagement. Maar heeft zich ontwikkeld tot een integraal instrument voor de beschrijving en invoering van bedrijfsstrategieën.

4 Management Classics De Balanced Scorecard Financiële Perspectief Klant-perspectief Interne processen- perspectief Leer- en groei- perspectief Visie & strategie

5 Management Classics De vier perspectieven 1.Financiën (hoe ziet de aandeelhouder ons?); 2.Afnemers (hoe zien de klanten ons?); 3.Interne processen (wat moeten we intern doen om onze beloftes naar de buitenwereld waar te maken?); 4.Leren & groeien (wat moeten we vandaag ontwikkelen aan kennis en vermogens om ook morgen succesvol te zijn?).

6 Management Classics Per perspectief vier elementen 1.Doelstellingen: wat wil je op de lange termijn bereiken (in woorden)? 2.Maatstaven of prestatie-indicatoren: welke zaken ga je meten om te kijken of je je doelen haalt (in woorden)? 3.Targets of prestatienormen: wat zijn de scores die je wilt halen op de indicatoren? Aan welke norm moet je voldoen om je doelstellingen te halen (in cijfers)? 4.Initiatieven: wat ga je doen om die normen te halen? Welke verbeteringen in het dagelijkse werk zijn daarvoor nodig (in woorden)?

7 Management Classics 1. Het financiële perspectief De onderneming bekeken door de bril van de aandeelhouder Centrale vragen: •Zijn we in staat om te overleven als onderneming? •Kunnen we verder groeien? •Kunnen we onze aandeelhouders waar voor hun geld bieden? Aandachtspunten: •Fase van onderneming, keuze van juiste maatstaf.

8 Management Classics 2. Het klantperspectief De onderneming bekeken door de bril van de klant Centrale vragen: •Kunnen we nieuwe klanten verwerven? •Kunnen we bestaande klanten vasthouden? •Hoe winstgevend zijn deze verschillende klantengroepen en hoe tevreden? Aandachtspunten: •Tijd, kwaliteit, prestaties & service, kosten.

9 Management Classics 3. Het interne processen-perspectief De dagelijkse activiteiten binnen de onderneming Centrale vragen: •Wat gaan we doen binnen de muren van ons bedrijf, om alle mooie beloftes ook écht waar te maken? •Wat kúnnen we en hoe maken we gebruik van die capaciteiten? Aandachtspunten: •Doorlooptijd, kwaliteit, vaardigheden en arbeidsproductiviteit.

10 Management Classics 4. Het leer- & groei-perspectief Het vermogen tot vernieuwing binnen een bedrijf Centrale vraag: •Welke veranderingen zijn nodig gegeven de marktontwikkelingen? Aandachtspunten: •De competenties van de medewerkers, de kwaliteit van de informatiesystemen, de aansturing van de mensen in de organisatie.

11 Management Classics Invoering van de Balanced Scorecard 1.Mobilisatie (3-6 maanden): maak noodzaak duidelijk; formuleer strategie; formeer scorecard- team; staak belemmerende projecten. 2.Ontwerp en invoering (6 maanden): diverse interview- en workshoprondes; invulling van de vier perspectieven; koppeling aan bestaande informatiesystemen. 3.Houdbare uitvoering (12 maanden): invoering van de Balanced Scorecard; gewenning door dagelijks gebruik; bijstellingen waar nodig.

12 Management Classics Kaplan & Norton "Wat je niet kunt beschrijven, kun je ook niet managen" "Wat je meet, is wat je krijgt" “Het meest essentiële – en tegelijkertijd moeilijkste – aspect van de balanced scorecard is het evenwicht."


Download ppt "Management Classics De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard Management Classics Uitgave: Mainpress Auteur & presentator: Ben Tiggelaar."

Verwante presentaties


Ads door Google