De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Workshop Werkconferentie SSC Bedrijfsvoering Sturen op kwaliteit SCD 15 november 2013 Spreker: Jan-Frank Koers.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Workshop Werkconferentie SSC Bedrijfsvoering Sturen op kwaliteit SCD 15 november 2013 Spreker: Jan-Frank Koers."— Transcript van de presentatie:

1 Workshop Werkconferentie SSC Bedrijfsvoering Sturen op kwaliteit SCD 15 november 2013 Spreker: Jan-Frank Koers

2 Agenda 1. Servicecentrum Drechtsteden 2. Managementconcepten 3. Kwaliteitsbevordering SCD 4. Balanced scorecard 5. Conclusie

3 3 1. Servicecentrum Drechtsteden (1) - Verzorgingsgebied SCD en deelnemers: inwoners fte = 410 medewerkers - Het SCD levert piofach-breed dienstverlening facturen per jaar betaald - 19 gebouwen in beheer salarisstroken per maand betaald - Begroting € 42 mln

4 1. Servicecentrum Drechtsteden Klanten vs eigenaren (2) Opdrachtgeverschap vs opdrachtnemerschap - Klanten: - 6 gemeenten - 1 gemeenschappelijke regeling Drechtsteden - Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid - Dienst Gezondheid & Jeugd (GGD en RAV)

5 2. Hoe kwaliteit verbeteren? Management-concepten

6 3. Kwaliteitsbevordering SCD: basisprocesmodel (1)

7 3. Kwaliteitsbevordering SCD (2)

8 3. Kwaliteitsbevordering SCD (3) 1. Cultuur: Eigenaarschap, publiek ondernemerschap, resultaatgerichtheid 2. Mensen: persoonlijke ontwikkeling en teamontwikkeling 3. Structuur: ingedeeld naar processen en waar mogelijk hele ketenprocessen, leanmanagement 4. Systemen: ondersteunend aan de organisatie, 1 bronsysteem

9 Fase 1 taakroulatie taakverbreding werkoverleg werkafspraken Fase 2 integratie regel- taken afspraken staf- lijn Fase 3 groepsautonomie teambuilding budget resultaatverant- woordelijkheid Fase 4 op eigen initiatief verbeteren ondernemerschap externe relatie tijd zelfstandigheid Fase 0 bepalen taakdomein regeldomein groepsgrootte bundeling individuen groep team open team voorbereiden 3. Kwaliteitbevordering SCD: Mensen en cultuur (4) 9

10 3. Kwaliteitsbevordering SCD (5) 1. Verbeteren vakmanschap: opleidingen, persoonlijke ontwikkeling, gesprekscyclus 2. Goed organiseren: processen ordenen, leanmanagement, PDC, prestatie-eisen en kpi’s 3. Samenwerking: teamoverleggen, afstemming tussen teams, zelfsturende teams 4. Bevorderen doorontwikkeling: nieuwe klanten, inspelen op omgeving, ketenprocessen

11 4. Balanced scorecard (1) Input Proces Output Effecten Klantprestatie- indicatoren Teamcockpits Balanced Scorecard

12 4. Balanced scorecard (2)

13 4. Balanced scorecard (3) Als voorbeeld betalen van facturen:

14 5. Conclusie 1. De SCD-organisatie is sterk in ontwikkeling 2. Doorgroei in professionaliteit en dienstverlening (gelet op ontwikkeling kpi’s) 3. Processen gestroomlijnd (leanmanagement) 4. PDC doorgelicht 5. Kosten verlaagd (- 42 fte) + Inkoop nieuwe stijl (€ -17 mio) 6. Nadruk op doorontwikkeling medewerkers en dienstverleningsconcept

15 Stelling 1 Managementinstrumenten als INK, Sociotechniek en Balanced scorecard zijn vooral interessant voor externe adviesbureaus.

16 Stelling 2 A3 is dé methode om je organisatie op koers te brengen.

17 Stelling 3 A3 is een groot risico voor de eindverantwoordelijke, omdat er te weinig informatie over bedrijfsvoering wordt verstrekt.

18 Stelling 4 Zonder toepassing van de gevolgde methodiek (waaronder leanmanagement) had het SCD ook 42 fte kunnen bezuinigen zonder verlies aan kwaliteit.


Download ppt "Workshop Werkconferentie SSC Bedrijfsvoering Sturen op kwaliteit SCD 15 november 2013 Spreker: Jan-Frank Koers."

Verwante presentaties


Ads door Google