De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Evidence Based Management MHA 20 5 april 2014 Prof. dr. Jo Caris.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Evidence Based Management MHA 20 5 april 2014 Prof. dr. Jo Caris."— Transcript van de presentatie:

1 Evidence Based Management MHA 20 5 april 2014 Prof. dr. Jo Caris

2 Onderwerpen 1. Organogram en definitie 2. Waarde 3. Verschillen in waarde 4. Afstemming 5. Problemen

3 1. Organogram?

4 Organisatiemodel Cliëntgroep 1InspectieCliëntgroep 2 VerzekeraarsArbeidsmarkt Wetenschap Leveranciers III. Coördinatie I. Omgeving II. Differentiatie Afdeling

5 Waarde per stakeholder Inspectie Accountancy Cliënten, familie, publiek Verzekeraar, gemeente, zorgkantoor professional management ‘Zijn’ cultuur: kwaliteit van leven, passie ‘Doe’ cultuur: productie, tarieven

6 Waarde per stakeholder Inspectie Accountancy Cliënten, familie, publiek Verzekeraar, gemeente, zorgkantoor professional inkoop ‘Zijn’ cultuur: kwaliteit van leven, passie ‘Doe’ cultuur: productie, tarieven Management

7 Waarde ! Een organisatie bestaat ze lang ze waarde toevoegt. Afdelingen voegen de waarde toe die hen aanbelangt!

8 3. Verschillende waarden Verschillende partijen hebben verschillende waardeoriëntaties Externe verschillen vragen om interne verschillen noodzaak van differentiatie Interne verschillen vragen om afstemming coördinatie

9 Toenemende specialisatie  grotere afstand specialisatie Grotere afstanden

10 Omgevingscomplexiteit-differentiatie-coördinatie Omgevingscomplexiteit Functionele differentiatie Structuur- differentiatie Fragmentatie van verantwoordelijkheid Noodzaak van coördinatie

11 Differentiatie en specialisatie  ingroup - outgroup Sciencedaily.com

12 Verschillende waardeoriëntaties  verschillende probleemdefinities De 3P - Wet : van probleem ?? via proces naar persoon

13 4. Afstemming Peter Haima. Happy Professional Waarde = realiseren van integrale doelen!

14 Samenvatting Specialisatie, differentiatie  fragmentatie Grotere onderlinge afstand Meer onderlinge tegenstelling Meer coördinatie is nodig  Verschillende probleemdefinities

15 5. Problemen?

16 Analyse Evidence based management vraagt om een systematische analyse en een doordachte strategie. Vraag  Diagnose  Analyse  Aanpak Modellen kunnen behulpzaam zijn.

17 Wat is een probleem? Oorzaken (+oorzaken achter oorzaken) Omstandigheden, mediërende en modererende variabelen Probleem Effecten Oplossingen - Ontbrekende oplossingen

18 Veelkoppig monster Onafhankelijke variabelen Afhankelijke variabelen Mediërende variabelen Effecten Modererende variabelen Omstandigheden

19 Wat is een probleem? Oorzaken: niet eens met, slordig, obstinaat, geen correctie toestaan Omstandigheden: werkdruk, tempo, geen controle, sancties, geen teamgeest Probleem: infectie of dreigende infectie Effecten: complicaties, missen accreditatie, slecht imago, minder patiënten Oplossingen +/-: strikter toezicht, aanspreken, selectie van professionals

20 What problem are we facing? Problemen verschillen per functie. Voor de zorg is een slecht imago een gevolg. Voor PR/communicatie is het een probleem. Processen zijn oorzaken of gevolgen van een probleem voor professionals. Voor managers vormen processen het probleem..Zorg -Financieel -Gedrag - Kennis ???

21 Analyzing Wicked Problems Belang van interventie (ernst x urgentie) Acuut Korte termijn Middellange termijn Lange termijn

22 Analyzing Wicked Problems Ethics Person Organisation System Acuut Korte termijn Middellange termijn Lange termijn

23 Analyzing Wicked Problems Ethics Person Organisation System Vision Strategy Operational Theory Practice Acuut Korte termijn Middellange termijn Lange termijn

24 Dilemma Organisatieontwikkeling Statisch Veerkracht Plastisch Wendbaar Facts, regels, controle competitief korte termijn Feelings, waarde, overdracht coöperatief lange termijn


Download ppt "Evidence Based Management MHA 20 5 april 2014 Prof. dr. Jo Caris."

Verwante presentaties


Ads door Google