De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Wat is een communicatieplan? wegwijzer in de te voeren communicatie wegwijzer in de te voeren communicatie planning van de communicatie planning van de.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Wat is een communicatieplan? wegwijzer in de te voeren communicatie wegwijzer in de te voeren communicatie planning van de communicatie planning van de."— Transcript van de presentatie:

1 Wat is een communicatieplan? wegwijzer in de te voeren communicatie wegwijzer in de te voeren communicatie planning van de communicatie planning van de communicatie uitwerking van de communicatie uitwerking van de communicatie

2 Waarom een communicatieplan? stroomlijnen van het organisatiebeleid stroomlijnen van het organisatiebeleid werken met beperkte middelen werken met beperkte middelen werken met beperkte personeelsinzet werken met beperkte personeelsinzet vermijden van perverse effecten vermijden van perverse effecten

3 Wat zit er in een communicatieplan? Wat is onze missie en visie? Wat is onze missie en visie? Wie zijn onze relevante doelgroepen? Wie zijn onze relevante doelgroepen? Wat willen we die doelgroepen meedelen? Wat willen we die doelgroepen meedelen? –doel Welke middelen willen we daarvoor gebruiken? Welke middelen willen we daarvoor gebruiken? Hoe gaan we het aanpakken? Hoe gaan we het aanpakken? –doelstellingen Welk budget is daarvoor noodzakelijk? Welk budget is daarvoor noodzakelijk? Hoe voeren we het plan uit? Hoe voeren we het plan uit? Hoe evalueren we het plan en sturen we bij? Hoe evalueren we het plan en sturen we bij?

4 Wie is verantwoordelijk? communicatieverantwoordelijke communicatieverantwoordelijke top top andere leidinggevenden andere leidinggevenden middenkader middenkader alle medewerkers alle medewerkers

5 Hoe plannen? 1. Problemen signaleren 1. Problemen signaleren 2. Gegevens verzamelen 2. Gegevens verzamelen 3. Analyseren en diagnose stellen 3. Analyseren en diagnose stellen 4. Een visie ontwikkelen 4. Een visie ontwikkelen 5. Communicatiedoelen en relevante publieksgroepen bepalen 5. Communicatiedoelen en relevante publieksgroepen bepalen 6. De communicatiestructuur verbeteren 6. De communicatiestructuur verbeteren 7. Een communicatiestrategie ontwikkelen 7. Een communicatiestrategie ontwikkelen 8. Middelen plannen en aanmaken 8. Middelen plannen en aanmaken 9. Verdelen en opvolgen 9. Verdelen en opvolgen 10. Evalueren en terugkoppelen 10. Evalueren en terugkoppelen

6 1. Problemen signaleren informatiedoorstroming informatiedoorstroming conflicten conflicten imago en identiteit imago en identiteit vaardigheden van de medewerkers/publieksgroepen vaardigheden van de medewerkers/publieksgroepen geruchten geruchten

7 Identiteit en imago Identiteit Identiteit Imago Imago –gewenst imago –reëel imago –alter imago

8 2. Gegevens verzamelen profiel van de organisatie profiel van de organisatie externe positionering en invloeden externe positionering en invloeden kenmerken en vaardigheden van de interne publieksgroepen kenmerken en vaardigheden van de interne publieksgroepen kenmerken, behoeften en opinies van de externe publieksgroepen kenmerken, behoeften en opinies van de externe publieksgroepen huidige communicatie-structuur en -middelen huidige communicatie-structuur en -middelen

9 Matrices doelgroepen/middelenmatrix doelgroepen/middelenmatrix media/inhoudmatrix media/inhoudmatrix

10 3. Analyseren en de diagnose stellen SWOT-analyse SWOT-analyse externe doorlichting externe doorlichting......

11 4. Een visie ontwikkelen segmentatie segmentatie openheid openheid hiërarchie hiërarchie persoonlijk of via andere kanalen persoonlijk of via andere kanalen formeel - informeel formeel - informeel richting richting onafhankelijk onafhankelijk initiatief initiatief informatiezoekgedrag informatiezoekgedrag

12 5. Doeleinden en publieksgroepen bepalen Doeleinden zijn te definiëren op het vlak van: Doeleinden zijn te definiëren op het vlak van: –kennis –houding –gedrag Publieksgroepen zijn te definiëren volgens hun verschillen in informatiebehoefte Publieksgroepen zijn te definiëren volgens hun verschillen in informatiebehoefte

13 6. Communicatiestructuur verbeteren ruimte voor interactie ruimte voor interactie mogelijkheden voor communicatie tussen publieksgroepen mogelijkheden voor communicatie tussen publieksgroepen verhouding tussen haal- en brenginformatie verhouding tussen haal- en brenginformatie verhouding tussen ‘oude’ en ‘nieuwe’ media verhouding tussen ‘oude’ en ‘nieuwe’ media

14 7. Communicatiestrategie ontwikkelen de manier waarop u uw doelgroepen wil tegemoet treden de manier waarop u uw doelgroepen wil tegemoet treden het soort middelen dat u wil inzetten het soort middelen dat u wil inzetten de rol van de top de rol van de top de afstemming op andere activiteiten de afstemming op andere activiteiten de tijdsbepaling de tijdsbepaling de prioriteiten de prioriteiten

15 8. Middelen plannen en aanmaken het draaiboek het draaiboek de checklist de checklist –bewaking van de uitvoering –evaluatie van het uitgevoerde -> pretest het mediumschema het mediumschema de tijdsplanning de tijdsplanning –strokenbord - critical path method (CPM) het budget het budget

16 9. Verdelen en opvolgen belang van snelheid belang van snelheid goede bestanden goede bestanden kennis van mediaconsumptie kennis van mediaconsumptie ondersteuning ondersteuning opvolging afname opvolging afname

17 10. Evalueren en terugkoppelen meten is weten meten is weten medium medium –uitvoeringsanalyse –effectanalyse vaardigheden van de zender vaardigheden van de zender –bevraging deelnemers –observatie effect van de strategie effect van de strategie


Download ppt "Wat is een communicatieplan? wegwijzer in de te voeren communicatie wegwijzer in de te voeren communicatie planning van de communicatie planning van de."

Verwante presentaties


Ads door Google