Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Advertisements

Bouwen aan een nieuwe sociale infrastructuur 27 maart 2014
Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
De WMO, en maatschappelijke dienstverlening Naar een integrale aanpak.
Symposium Wisselwerk 16 november Focus Niet meer alles voor iedereen Heldere keuzes Visie Doorontwikkeling Wmo en Welzijn Nieuwe Stijl Beleid in.
Veranderingen in de zorg
Werken in de wijk 17 april 2013 Karin Landuyt
Project Wot nieuwland.
Professionals als sleutel tot succes. Programma Inloop en kennismaking De professional in een veranderende context Succesvol veranderen Het fundament.
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
Toekomstmodel Jeugdstelsel Waarom het anders moet & hoe het anders kan
“Specialistische” zorg
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
Pedagogische Ruggengraat van het CJG
Context CJG = Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
‘it takes a village to raise a child’
Netwerken met en voor ouders CREATIEVE DIALOOG NCJ Jaarcongres.
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
Ervaring opdoen met versterken van informele netwerken bij opgroeien en opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut Regiobijeenkomst professionele.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
Uitgangspunten Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Ondernemen(d) in het onderwijs
De pedagogische civil society en het CJG.  Sociale omgeving = belangrijk voor advies over opvoeden  Minder mogelijk door: - Maatschappelijke ontwikkeling.
Wijzigingen in de zorg van AWBZ naar Wmo
Centrum voor Jeugd en Gezin
TRAJEKT Samen kunnen we alles
Dossier Empowerment.
Doel en taak van de hulpverlening
“Deurbroez´n” Decentraliseren vanuit gemeentelijk perspectief´
Administrateur-generaal
Feroaringen yn’e soarch foar it individu en it doarp ledengearkomste feriening doarpsbelangen Garyp Doeke A. Fokkema / Wethâlder gemeente Tytsjerksteradiel.
Gezins- en wijkgericht werken
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Sociaal netwerk methodiek
Wis meso.
Organisatie van de hulpverlening bijeenkomst 2. Jeugdzorg de nieuwe wet op de jeugdzorg.
Trends, week 6 Jeugdzorg, zwaardere opvoedondersteuning, jeugdcriminaliteit Madeleine Meurs.
Vervolg sociaal netwerk methodiek
Project oriëntatie op het beroep
Gezins- en wijkgericht werken 1
Eldering hfdst. 3.3 Het cultureel ecologisch raamwerk
Presentatie Gemeente Heeze-Leende Transitie jeugdzorg Aanleiding Hoofdlijnen concept jeugdwet Reikwijdte Gebruik jeugdzorg Samenwerking Model.
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Presentatie dorpsvereniging ‘t Leker gemeente St. Anthonis 27/03/2013, Saskia Berkhof Kees Hoogenboom Caroline Hoogeveen.
Kwartiermakers(festival) Ondersteunt kwetsbare mensen, bevordert hun re- integratie en doorbreekt hun isolement. * Werken aan een meer positieve beeldvorming.
Jeugdhulp K ip met de gouden eieren door slimme en betere samenwerking tussen 1e en 2e lijn in de lokale jeugdzorg Henny Luppes Manager Welstad Stadskanaal.
Sociale Professionals in de civil society Denktank AWBZ MOgroep, 5 maart 2013 Heleen Jumelet.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Regio Twente, 10 april
Transformatie van het sociale domein Maatschappelijke kansen en risico’s Decentralisatie-conferentie Provincie Limburg 24 oktober 2013.
Transities sociale domein VV Uitleg Introductiefilmpje roltraproltrap Kanteling Het gesprek Begrippen.
Decentralisaties Werk, Wmo en Jeugd - Gevolgen situatie in Den Haag - Beleidskader Sociale Agenda ABR.
Participatie Advies Raad De PAR in het kort Presentatie over PAR voor Sportcafe1.
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Integraal sociaal werk
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Van Klacht naar kracht Samenstelling en presentatie
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Wmo in de Wijk Oldambt, 26 maart 2013
Agenda: Kennismaken met Team Jeugd: mogelijkheden en verwachtingen 2. Vragen over het Wraparound Care Model 3. Casuïstiek.
Vermaatschappelijking van zorg
Basistekst : Talentontwikkeling
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5

RECAP Systemisch denkkader en systeemtheoretische begrippen om gezinssystemen te kunnen analyseren: 1.Hiërarchische ordening en waarden (interactie-, affectieve- en relatiepatronen) 2.Levenscyclus (genogram en transities) 3.Interactie- en communicatiepatronen (axioma’s Watzlawick) 4.Meervoudige betekenis van symptomen 5.Ecologisch model van Belsky en pedagogisch besef

Kaderwet WMO 2007 start invoering WMO Decentralisatie jeugdzorg (inclusief jeugd-GGZ) 2015: financiën en zeggenschap bij de gemeenten Doel bevorderen eigen verantwoordelijkheid en onderlinge solidariteit burgers Wat is een pedagogische Civil Society?

It takes a village to raise a child “De psychopathologisering en criminalisering van een te groot deel van de Nederlandse jeugd moet gestopt worden door het versterken van de opvoedingssituatie in gezinnen, scholen en het publieke domein. Kinderen moeten weer opgevoed worden en niet te snel behandeld. Ouders moeten gesteund worden en niet te snel naar een ‘gedragsmanagement programma’ gestuurd worden.” (Hermanns, 2009)

Maatschappelijke relevantie Actief inzetten en versterken sociaal netwerk gezin: Levert bijdrage aan creëren opgroei - en opvoedklimaat Legt meer nadruk op opvoeden binnen gezin en omgeving Steunt gezin en wordt daardoor minder (snel) afhankelijk van professionele hulpverlening Versterkt eigen kracht van gezinnen, jongeren en hun sociale omgeving Levert bijdrage aan sociale cohesie binnen wijk/buurt

Welzijn Nieuwe Stijl Werken vanuit ‘één gezin, één plan, één regisseur’: Wat kan iemand (’s omgeving) zelf en wat heeft iemand nodig heeft om dat te kunnen Samenwerking formele met ‘informele krachten’ Generalist naar buiten toe, specialist naar binnen toe

Werkniveau professionals Individueel niveau Community/wijkniveau Organisatieniveau Stedelijk/landelijk niveau

Empowerment Het verlenen van kracht of macht : beschikken over hulpbronnen zoals kennis, sociale vaardigheden en sociale contacten (Pennix, 2005) Proces van versterking waarbij individuen, gemeenschappen en organisaties greep krijgen op hun eigen situatie en hun omgeving (Regenmortel, 2002)

Sociaal netwerk strategie Gericht op benutten, activeren, revitaliseren, opbouwen van informeel netwerk rond persoon, kind, gezin. sociale-netwerkstrategieen sociale-netwerkstrategieen

Persoonlijk empowerment Intrapersoonlijk Interpersoonlijk Gedrag

Community empowerment Wederzijdse beïnvloeding persoonlijk empowerment en wijk Bestaande en nieuwe communities verbinden/sleutelpersonen

Jeugdzorg in de wijk Spirit Amsterdam

Organisatie-empowerment Lerende organisatiecultuur op alle niveau’s Zelfsturende professionals Resultaat: sociale innovatie Systemisch en parallel proces : organisatie professionals cliënten

Houdingsaspecten 1.Betekenisgeving door cliënt is leidend 2.Niet-wetende houding 3.Toekomstgericht 4.Focus op kracht cliënt 5.Bewust zijn van eigen referentiekader 6.Oog voor het leer- en ontwikkelingsproces