Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jeugdzorg en Lang zult u wonen
Advertisements

Transitie en transformatie Jeugdzorg
SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
Rob Boelema (projectleider) Wido Bijlmakers (gemeente Helmond)
Welkom Presentatie Passend Onderwijs voor ouders 11 februari 2014
De decentralisaties in het sociale domein staatsrechtelijk bekeken
Veranderingen in de zorg
Werken in de wijk 17 april 2013 Karin Landuyt
Stelselwijziging jeugd Hoe verder?
Wat is het CJG? Het Centrum voor Jeugd en Gezin is een samenwerkingsverband tussen verschillende organisaties, gericht op kinderen, jeugd en hun ouders,
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Samenwerking Voorne-Putten jeugd(gezondheids)zorg Ambtelijke Werkgroep Jeugd Voorne-Putten.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
ZUID-HOLLAND NOORD. Pilot Integrale ondersteuningstoewijzing Zuid-Holland Noord (Holland Rijnland) KETENAANPAKJEUGDKETENAANPAKJEUGD.
Passend Onderwijs en Zorg voor Jeugd in Noord en Midden Drenthe Presentatie Bijeenkomst Voorlopers 23 april 2012.
Jeugdbescherming en Jeugdreclassering
Context CJG = Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
juni Transitie jeugdzorg
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Historie Operatie Jong: Kind centraal en geen kind tussen het wal en het schip Gideonsgemeenten: Opvoed-
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Zorg nieuwe stijl.
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
Herstructurering Sociaal Domein
Verbinden van zorg en onderwijs
De 3 D’s in Hof van Twente De overgang van Jeugdzorg, AWBZ begeleiding en Participatiewet naar de gemeente per 1 januari 2015.
SAmenwerken aan VEiligheid
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
Jeugdhulp Oktober 2014.
Jeugdbescherming in 2015 Samenwerken aan de veiligheid van kinderen.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
“Deurbroez´n” Decentraliseren vanuit gemeentelijk perspectief´
Vierde voortgangsrapportage Implementatie Jeugdwet.
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Project oriëntatie op het beroep
Transitie jeugdzorg Raadsinformatie gemeente Landerd VV 12 juni 2012.
Presentatie Gemeente Heeze-Leende Transitie jeugdzorg Aanleiding Hoofdlijnen concept jeugdwet Reikwijdte Gebruik jeugdzorg Samenwerking Model.
Stelselwijziging zorg voor jeugd Regiobijeenkomsten MO-groep September/oktober 2012 Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Geen kind buiten spel Stelselwijziging zorg voor jeugd Bijeenkomst BOJOZ 27 januari 2012.
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Samenwerken met Sociale wijkteams Pieternel Ermen projectmedewerker binnenlands diaconaat i.s.m. Margreet Keesman, Jan de Boer en Theo Visser Diaconie.
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
Stelselwijziging zorg voor jeugdigen Masterclass transitie jeugdzorg Léon Wever directeur Jeugd 26 mei 2011.
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Transformatie/transitie jeugdzorg Zeeland Cora Schout 16 april 2013.
VGN ledenbijeenkomst 8 december 2011 Korrie Louwes Vernieuwing Zorg Welzijn en Participatie in Rotterdam.
Transformatie van het sociale domein Maatschappelijke kansen en risico’s Decentralisatie-conferentie Provincie Limburg 24 oktober 2013.
Transities sociale domein VV Uitleg Introductiefilmpje roltraproltrap Kanteling Het gesprek Begrippen.
Decentralisatie jeugdzorg: Transitie en Transformatie Klankbordgroepen Maandag 13 februari 2012.
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
Regio Oost-Veluwe / Midden-IJssel (Apeldoorn, Brummen, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst, Zutphen) Decentralisatie jeugdzorg en het ”gedwongen” kader.
Regio Nijmegen Presentatie Decentralisatie AWBZ & Jeugdzorg en het gedwongen kader 4 november 2013.
Doorkijk transitie jeugdzorg 9 april 2013 Dennis Gerits.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Decentralisatie jeugdzorg: transitie en transformatie Informatiebijeenkomst gemeenteraden en WMO-raden Parkstad 21 en 27 mei 2014.
Decentralisaties Werk, Wmo en Jeugd - Gevolgen situatie in Den Haag - Beleidskader Sociale Agenda ABR.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
Decentralisatie Jeugdzorg
Resultaatgericht Samenwerken
Dynamiek van de stad Jeugdrecht.
Jeugdgezondheidszorg 0-19
Conferentie Hoe wordt de jeugd GGZ beter?
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
Transcript van de presentatie:

Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten over. Het gaat  om taken waarvoor nu het Rijk en de provincie (in ons  geval de stadsregio Rotterdam) verantwoordelijk zijn. Via  deze operatie zal de jeugdzorg effectiever en efficiënter  moeten worden.

 Uit Beleidsbrief stelselwijziging jeugd  “Geen kind buiten spel’ dd. 8 november  Onze ambitie is dat alle kinderen gezond en veilig  opgroeien, hun talenten ontwikkelen en naar  vermogen meedoen. De ouders zijn hiervoor eerst  verantwoordelijk. De overheid komt in beeld als dit  niet vanzelf gaat. Dan moet het jeugdstelsel snel,  goed en op maat functioneren: „Geen kind buiten  spel!‛‛  Het stelsel moet eenvoudiger en een integrale  aanpak van problemen bevorderen. Ouders, kinderen  en andere opvoeders moeten gemakkelijker ergens  terechtkunnen met hun vragen over opgroeien en  opvoeden. De hoofddoelen van de stelselwijziging  zijn dan ook eerdere ondersteuning en zorg op  maat en betere samenwerking rond jeugdigen en  gezinnen.

 Met het nieuwe stelsel wil het kabinet de volgende  tekortkomingen aanpakken:  te grote druk op gespecialiseerde zorg  tekortschietende samenwerking rond kinderen en  gezinnen  afwijkend gedrag wordt niet onnodig gemedicaliseerd  het kostenopdrijvend effect als afgeleide van deze  knelpunten.

 In de stelselwijziging van de jeugdzorg spelen drie  soorten vraagstukken een rol:  het stelsel: onder andere afspraken tussen  bestuurslagen, budgetverdeling(systemen), wet- en  regelgeving, besturing en toezicht  de organisatie: onder andere effecten, strategie,  sturing, interactie, inkoop en verantwoording  de uitvoering: onder andere competenties, werkwijze,  dienstverlening, interactie met burger/cliënt.

2 soorten processen te onderscheiden: transitie en transformatie.  Het transitieproces (vooral de structuur) betreft de  periode van het veranderen van het huidige stelsel: de  regels, wetten, financiële verhoudingen en dergelijke,  die het mogelijk moeten maken om tot de jeugdzorg  nieuwe stijl te kunnen komen. Dit heeft directe impact  op de organisatie van de uitvoering, omdat meestal  verantwoordelijkheden van de betrokken partijen  wijzigen, evenals de financieringsstromen.

 Het transformatieproces (vooral het handelen en de  cultuur) is gericht op het realiseren van de beoogde  inhoudelijke effecten van de stelselwijziging: ander  gedrag van professionals en burgers, andere cultuur  bij instellingen en professionals, andere werkwijzen en  vooral ook het anders met elkaar omgaan tussen burgers,  professionals, instellingen en gemeenten. Het is een  veranderingsproces dat in gang gezet wordt.

 Een effectieve transformatie richt zich op vier opgaven:  visievorming: Wat willen we bereiken?  (ook in termen van (kwantitatief) effect)  vormgeving van een nieuw lokaal samenspel:  Met welke partijen en in welke vormen?  het samenstellen van een nieuw aanbod:  Met welke aanbod?  en de implementatie van een nieuwe werkwijze:  Op welke manier?

 Eén gezin, één plan, één regisseur  Het uitgangspunt is dat hulp bij het opvoeden en opgroeien een tijdelijk karakter heeft. Hulp is zo intensief als nodig en duurt zo lang als nodig. Hulp wordt zoveel mogelijk dichtbij georganiseerd en in verbinding met lokale voorzieningen.

Opvoeding versterken  Dit onderdeel van de zorgstructuur is  beschikbaar voor iedereen. Het biedt  preventie, opvoedingsondersteuning en  jeugdgezondheidszorg. Waar nodig wordt  intensievere hulp ingeroepen en wordt dit  gecoördineerd. Ook worden informele steun en  sociale netwerken geholpen zich te organiseren.

2 Versterking ondersteunen  Als intensievere ondersteuning nodig is, biedt  een professional aan ouders deze ondersteuning  aan. Deze hulp komt zoveel mogelijk naar de  jeugdige en de opvoeders toe. Het Centrum  voor Jeugd en Gezin en de Zorgadviesteams  zijn belangrijke schakelpunten voor de inzet van  deze extra ondersteuning.

3 Opvoeding overnemen  De hulp vanuit dit onderdeel doorbreekt in sterke  mate de oorspronkelijke opvoedingscontext en  wordt alleen waar nodig ingezet. Het betreft  hulpverlening in het kader van jeugdbescherming  of reclassering, gesloten opnames, plaatsing op  een aparte onderwijsplek en dergelijke.

 In 2014 is er voor alle kinderen en hun  ouders een goed en makkelijk bereikbaar aanbod van  opvoed- en opgroeisteun: een passend aanbod in elke  wijk, aansluiting tussen zorg en onderwijs en het Centrum  voor Jeugd en Gezin als spin in het web.’

casus  verdelen  uitvoeren  navragen

opdracht voor volgende keer  hoe ziet ons maatschappelijk probleem eruit binnen de Rotterdamse context?’ en ‘wat betekent de Rotterdamse opvoedvisie voor onze (ketengerichte) benadering van dit probleem?’