BEOORDELING VOLGENS HET ERK

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Feedback – Hoe kan het beter?
Advertisements

Differentiatie in de klas
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Franconville 3e editie haalbaar leerlinggericht leren op maat
Linde Prins, Elise Eilander, Daniëlle vd Vegt, Laura Wicherink
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
9 en 10 april 2013 Online seminar Take it easy Door: Marja Schakelaar en Floor Beek.
- Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO)
binnen het VMBO Impressie van wat mogelijk is.
met het onderwijs samen bijzondere leermiddelen
Derde ronde practicum ‘Binnen de methode’
Geletterdheid….. Wat is dat?
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
Door: Inge Boonstra, Dieuwke Riddersma en Linde Prins.
Door: Inge Boonstra, Dieuwke Riddersma en Linde Prins.
Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent
TrabiTour fährt weiter! Deutsch für die Oberstufe
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Inhoud workshop Knelpunten Babbage ICT-coach Pluspunten Babbage ICT-coach Hoe werken de auteurs er mee? Inbreng gebruikers: tips, vragen, suggesties.
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Taalbeleid.
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Voorlichtingsavond groep 3
Noordhoff Uitgevers Talendag
Nieuw Nederlands 4e editie
Van raamwerk naar referentiekader, wat betekent dat in de praktijk?
CAMBRIDGE ENGLISH Verleg je grenzen met Cambridge English op RSG Wiringherlant!
Informatieavond groep 4
NU ENGELS.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Het vak Frans in 4 en 5 havo Un choix pour l’avenir.
Een prachtige kans voor uw kinderen
POVO Wolvega / Dedemsvaart
Stoomcursus Zwolle. Agenda 1.Uw onderwijsvisie 2.Didactische uitgangspunten van Muiswerk 3.De Lerarenkamer 4.Voortgang monitoren, evalueren en bijsturen.
Duits in 4 en 5 HAVO Herzlich Willkommen !!.
Pourquoi apprendre le français?
Duits in 4,5 en 6 VWO Herzlich Willkommen !!. Waarom Duits? Duits is de taal van onze belangrijkste handelspartner, tevens ons buurland. Duits is de taal.
2 Even Voorstellen: Eppe Scholtens: - Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO) -Auteur Stepping Stones 2e, 3e, 4e en 5e edities -
2 Neue Kontakte 6 e editie Tweede Fase Clarije van IJssel-Groffen.
Lesgeven aan hoogbegaafden Beta-didactiek binnen onze ace-klassen.
Rapport Meijerink in de praktijk Heleen Rutgers Taal in de Etalage 21 april 2009.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
DELF Junior op het Augustinianum
Presentatie EduCheck SOML
Ze durven de taal die ik geef niet meer te gebruiken
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Wat is het Europees raamwerk?
Voorlichtingsavond groep 3
NLT op de havo NLT-conferentie Baukje Lobregt 8 februari 2018.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
taal speelt een rol in alle vakken
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
VersterktTalen Onderwijs Duits op het Valuascollege
Workshop Toetsanalyse
Informatieavond 3 mavo Mentoren deel
Transcript van de presentatie:

BEOORDELING VOLGENS HET ERK Lezen, luisteren, spreken en schrijven.

Programma Even voorstellen Wat is ERK? Waarom ERK en hoe toepasbaar? Ervaringen Stepping Stones & ERK Tips voor eigen school Vragen?

Voorstellen Yvette Kroesen: Docent OL De Amersfoortse Berg Auteur Stepping Stones

ERK ERK is de afkorting van Europees Referentiekader, in het Engels Common European Framework of Reference. Het ERK beschrijft wat je in een vreemde taal precies moet kunnen om aan te tonen dat je deze taal op een bepaald niveau beheerst.

Het ERK onderscheidt zes niveaus: Basisgebruiker: A1 & A2           Onafhankelijke gebruiker: B1 & B2              Vaardige gebruiker: C1 & C2 (academisch)

Niveau Mavo:

Waarom ERK? Het ERK onderscheidt vijf taalvaardigheden: lezen, luisteren, gesprekken voeren, spreken en schrijven. Het zijn ook de vaardigheden die in de eindexamens voor de moderne vreemde talen worden getoetst. Het is een raamwerk dat Europees toepasbaar is, dus de vertaalslag is snel gemaakt.

ERK in Stepping Stones

Voorbeeld brugklas

Voorbeeld opdracht klas 3H

Voorbeeld uitwerking leerling 3H

Uitwerking van leerling met een taalprobleem (dyslexie)

Hoe beoordeel je ERK-opdrachten? Rubrics: je kijkt wat een leerling WEL kan. Voordelen: De feedback blijft gericht (net als RTTI, alleen dan gericht op de vaardigheden). Leerling krijgt goede inzage in eigen vaardigheden en vooruitgang. Passende aansluiting BB (erg op vaardigheden gericht).

Rubrics:

Hoe registreren wij dit op school?

Wat zijn de + & - punten voor de leerling?   Pluspunten leerlingen Minpunten docenten Succeservaringen voor lln: ze blinken uit in bepaalde vaardigheden Grammatica lijkt te worden verwaarloosd door lln. Deze wordt niet apart getoetst. Lln worden gedwongen de productieve vaardigheden te gebruiken en te ontwikkelen De rubrics zijn nog niet waterdicht: hoe in te zetten? / erg zwart-wit / nemen niet alle aspecten mee / lln scoren soms onevenredig hoog Meer uitdaging Zorg om de doorlopende leerlijn: wordt er voldoende basis gelegd voor de BB? Aan de hand van de rubrics zien lln waar vooruitgang is geboekt/te boeken is Pieken in nakijkbelasting

Pluspunten docenten Minpunten docenten Voor de docenten: Differentiatie mogelijk Grammatica lijkt te worden verwaarloosd door lln. Deze wordt niet apart getoetst. Onderscheid tussen sterke en zwakke leerlingen duidelijk op het gebied van productieve en reproductieve vaardigheden De rubrics zijn nog niet waterdicht: hoe in te zetten? / erg zwart-wit / nemen niet alle aspecten mee / lln scoren soms onevenredig hoog Meer uitdaging (hoe de lessen in te vullen) Meer uitdaging in werkvormen. Zorg om de doorlopende leerlijn: wordt er voldoende basis gelegd voor de BB? Magister geeft een duidelijk inzicht in hoe lln scoren op de verschillende vaardigheden Pieken in nakijkbelasting

ERK = vaardigheden Hoe zit dat dan met: Grammatica? Vocabulaire? Impliciet & deductief: toepassing algemeen niet bewust – algemeen naar specifiek. Wel belangrijk om aandacht aan te blijven besteden en apart te beoordelen om de vaardigheden te optimaliseren. Expliciet en inductief: Feedback na een opdracht zorgt voor gerichte oefening aan de hand van de methode en gerichte uitleg voor nadruk op regels. Dit kan ook online (vb. ‘slim stampen’ vocabulaire).

Tips voor eigen school: - Kijk of je met je sectie overeenstemming kan bereiken op dit gebied. Vergeet grammatica en vocabulaire niet (wetenschappelijk bewezen dat een groei van vocabulaire bijdraagt aan betere vaardigheden).

Tenslotte: Vocabulaire: succes met ‘slim stampen’. Leerling krijgt echt ook nog aparte vocabulaire toetsen. Vocabulaire en grammatica is toepasbaar bij alle vaardigheden ERK. Methode blijft hoofdlijn; thematische opbouw en toch een duidelijke afbakening van het geleerde.

Vragen? .

In de praktijk: In de praktijk: Bekijk de opdracht geschreven door de leerling. Beoordeel volgens de rubrics. Overleg met een collega; overeenkomsten of juist verschillen? Korte plenaire terugkoppeling.

Voor uw bijdrage en aandacht!