De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Workshop leerdoelen over druk en ruimte

Verwante presentaties


Presentatie over: "Workshop leerdoelen over druk en ruimte"— Transcript van de presentatie:

1 Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Schrappen met die hap! Workshop leerdoelen over druk en ruimte

2 Wie ben ik? Sophie van Slageren Zevenaar, 1976
Docent biologie sinds 2000 Havo / vwo / vwo+ Mentor Vwo 3 Onderwijsontwikkelaar Wat past bij leerlingen van nu?? Procesbegeleider werken vanuit leerdoelen op het Liemers College in Zevenaar

3 Wie ben jij? Hoe heet je? Wat geef je, aan elke jaarlagen / niveaus?
Hoe lang al? Wat is je ervaring met leerdoelen? Waarvoor zit je hier, wat hoop je hier te halen?

4 Wat gaan we doen? Inleiding Aan de slag
De begrippen leerdoel – leerlijn – succescriteria Voordelen van leerdoelen Aan de slag Kies een “plek” in je programma Bepaal je minimale leerdoelen Schrap

5 Leerdoelen en succescriteria
Leerdoel: Dat wat de leerling aan het eind geleerd moet hebben. Succescriterium: Op welke manier wordt de leeropbrengst vastgesteld? Wat is het gewenste beheersingsniveau? Een succescriterium is dan een “uitwerking” van een leerdoel.

6 Voorbeeld biologie “Ik kan bloedvaten en delen van het hart noemen, in afbeeldingen aanwijzen en functie(s) en werking beschrijven, met inbegrip van problemen met de bloedsomloop.” Ik kan… Handelingswerkwoord (benoemen, verklaren, beredeneren…) Beheersingsniveau vaak ook duidelijk door begrippen.

7 Voorbeeld MVT (leesvaardigheid)
Niveau: B1 “Ik kan teksten begrijpen die hoofdzakelijk bestaan uit hoogfrequente dagelijkse, of aan het werk gerelateerde taal. Ik kan de beschrijving van gebeurtenissen, gevoelens en wensen in persoonlijke brieven begrijpen. Ik kan persoonlijke brieven en s voldoende begrijpen om met iemand te kunnen corresponderen.” Beheersingsniveau zichtbaar in woordenschat.

8 https://leerling2020.nl/online-cursus-werken-met-leerlijnen/
Leerlijn Leerlijn: logisch bouwwerk van subdoelen tot einddoelen.

9 Leerlijn Leerlijn: logisch bouwwerk van subdoelen tot einddoelen.
Keuzes m.b.t: - Wanneer bied je welke stof aan? - Op welk niveau? En hoe vaak herhaal je het? Maar ook: - Met welke werkvorm(en)? - En (hoe) toets je het?

10 Iets over het waarom van leerdoelen

11 Experts over leerdoelen
Robert Marzano (klik voor filmpje) Duidelijke leerdoelen zorgen voor een effectieve, opbrengstgerichte les John Hattie (klik voor filmpje) Leerdoelen hebben een zeer positief effect op de leeropbrengst - als ze worden gedeeld met leerlingen als succescriteria helder zijn Dylan William (klik voor filmpje) Formatief evalueren is de sleutel tot onderwijssucces. Leerdoelen vormen de basis voor formatief evalueren

12 Positieve ervaringen van docenten
Leerdoelen geven de leerling (en de docent) houvast. Leerdoelen geven leerlingen duidelijkheid en richting. Leerdoelen maken leren behapbaar voor leerlingen. Leerdoelen verduidelijken het “waarom” van de les. Leerdoelen zorgen ervoor dat je lestijd optimaal kunt benutten. Leerlijnen maken dat je de juiste dingen doet in de klas. Vanuit leerdoelen kun je effectief opbrengstgericht werken. Leerdoelen maken doorlopende leerlijnen (ook vakoverstijgend) een stuk makkelijker. Je krijgt ademruimte doordat je dingen kunt laten zitten. Leerdoelen passen bij gepersonaliseerd leren. Werken vanuit leerdoelen maakt differentiëren een stuk makkelijker. Behalen van leerdoelen is een succeservaring en dus motiverend. Door leerdoelen centraal te stellen, is de leerling meer eigenaar. Leerdoelen maken formatief evalueren mogelijk.

13 Wat vind je zelf belangrijk?
Leerdoelen geven de leerling (en de docent) houvast. Leerdoelen zorgen ervoor dat je lestijd optimaal kunt benutten. Leerdoelen passen bij gepersonaliseerd leren. Nog iets anders, namelijk…

14 Vragen?

15 Aan de slag! Kies een plek in je curriculum.
Bepaal je einddoelen en tussendoelen. Methode Vakcommunities (o.a. op Facebook), overleg in je sectie / vakgroep Kijk naar je lessen, je leerlijnen en/of je PTA. Wat doe je dat niet bijdraagt aan een leerdoel? (Laat los, laat gaan) Wat doe je dubbel? Wil je dat? Heb je de meest effectieve werkvorm gekozen?

16 Afronding Hoe ga je straks terug naar je sectie / vakgroep / school?
Wat wil je veranderen? Wat is er mogelijk? Wie gaat je bijstaan? Wie zal enthousiast zijn? Wat ga je doen met je ruimte? Langzaam-aan heeft ook voordelen!

17 Bedankt ! Opmerkingen? Reacties?


Download ppt "Workshop leerdoelen over druk en ruimte"

Verwante presentaties


Ads door Google