De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Vakdidactiek en Onderwijskunde 2

Verwante presentaties


Presentatie over: "Vakdidactiek en Onderwijskunde 2"— Transcript van de presentatie:

1 Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
De kunst van het onderwijzen College 3

2 Programma Terugblik > differentiëren Bewegend beeld in de klas
Voorkennis Aan de slag Uitwisselen Evaluatie

3 Terugblik: differentiatie
Is het voor het optimale leerrendement handig om leerlingen (zwakkere leerlingen, sterkere leerlingen, gemiddelde leerlingen…) van hetzelfde niveau bij elkaar te zetten (homogeen groeperen) of leren leerlingen meer wanneer ze in groepen zitten met verschillende niveaus (heterogeen groeperen)? Wat werkt beter: convergente differentiatie (alle leerlingen in de groep hebben dezelfde minimumdoelen, daarnaast wel verdiepende stof voor betere leerlingen en herhalingsstof voor zwakkere leerlingen) of divergente differentiatie (elke leerling werkt aan doelen op het eigen niveau)? Werkwijze: Verdeel je over zes ongeveer gelijke groepen: Bespreek bovenstaande punten en vat jullie input samen op het papier. Gebruik voor elke vraag 1 papier. Na 10 minuten: verhuis je naar een andere tafel (een blijft bij de tafel). Kijk naar de input bij de nieuwe tafel, bespreek het met elkaar en geef korte reactie(s) op het papier.

4 Dilemma’s op het gebied van differentiatie
Wat zijn de belangrijkste dilemma’s als het gaat om differentiatie in het onderwijs?  Welke specifieke dilemma’s zie je als je kijkt naar differentiatie in het geschiedenisonderwijs?

5 Voorkennis testen Welk argument voor het gebruik van audiovisueel materiaal in de klas sluit aan bij het nut van differentiëren? Gebruik van beeld en geluid komt tegemoet aan de verschillen in leerstijlen (Wilschut 182) Welk argument voor het gebruik van audiovisueel materiaal in de klas sluit aan bij het nut van historisch redeneren? Leerlingen moeten een weg zien te vinden in een samenleving waarin film, televisie en radio alom vertegenwoordigd zijn en waar het beeld een bijna vanzelfsprekend gezag heeft: het geschiedenisonderwijs kan een belangrijke bijdrage leveren aan het kritisch beoordelen van audiovisueel materiaal (Wilschut 182).

6 Differentiëren naar leervoorkeuren
Keuzemogelijkheid Ga bij jezelf na hoe je je op dit college hebt voorbereid en maak een keuze: Ik wil oefenen in het zinvol verwerken van bewegend beeld in de klas (toepassen). Ik ga mijn ontwerp in een groepje bespreken en de werkvorm waar mogelijk verbeteren. Ik wil lezen over hoe ik bewegend beeld zinvol in kan zetten in de klas (onthouden en begrijpen). Dit ga ik doen door individueel en in stilte H7 van Wilschut te lezen en H1 en H2 van actief leren. Terwijl ik lees maak ik een samenvatting op papier (laptop). Ik wil me verdiepen in de theorie achter lesgeven met bewegend beeld en lees het artikel op en en bereid hier een pitch van twee minuten bij voor (integreren). Lesdoel: de student kan een filmfragment actief en doelgericht inzetten om leerlingen te helpen de leerstof te duiden.

7 Keuzemogelijkheden: optie 1
Wat/Hoe: Bespreek in een groepje van maximaal vier personen de gemaakte opdracht: ‘Bewegend beeld” Welk beeld heb je gekozen? Wat voor soort bewegend beeld is dit? Welk doel heb je hiermee? Waarom heb je voor dit beeld gekozen? Welk fragment heb je gekozen en waarom? Waar gebruik je het in de les? Welke opdracht krijgen leerlingen bij het kijken naar dit materiaal? Welke kijkvragen geef je mee? Gaat het hier om vragen gericht op translatie of interpretatie? Hulp: Zie hfd 7 en hfd 4.6.1 Tijd: 40 minuten Klaar: kies samen welk fragment, met toepassing jullie het beste vinden en bekijk samen hoe je deze nog sterker kunt maken. Presenteer dit straks aan de groep. Doelen: in

8 Keuzemogelijkheden optie 3
Je gaat je verder verdiepen in de theorie achter lesgeven met bewegend beeld en leest onderstaande artikelen en en bereid hier een pitch van twee minuten bij voor (integreren). Wat is de kern van deze twee artikelen? Wat is je het meeste bij gebleven na het lezen van deze artikelen? Hoe verhouden deze artikelen zich tot wat er in het boek geschiedenisdidactiek wordt gezegd? Wat zouden medestudenten moeten weten van deze twee artikelen? Klaar? Bekijk de beschrijving van de onderstaande twee films. Bespreek in duo’s waarom jullie deze wel/niet zouden willen gebruiken in de les en geef daarbij aan hoe jullie dat zouden gaan doen? Tijd: 40 minuten

9 Terugkoppeling Het ontwerpen van een werkvorm a.d.h.v. bewegend beeld.
Samenvatting hoe ik bewegend beeld zinvol in kan zetten in de klas. Pitch ‘speelfilms in de geschiedenisles’ Welke soorten beelden zijn er? Wat is het verschil tussen een translatie en interpretatie? Watz ijn argumenten voor het gebruik van filmateriaal? Wat zijn argumenten tegen het gebruik van filmmateriaal? Wat zijn belangrijke aandachtspunten bij het inzetten van filmmateriaal? Wat is voordeel/nadeel van deze differentiatie naar leervoorkeuren?

10 Vragen n.a.v. bestudeerde literatuur?
Welke vragen zijn er na het lezen van hfd 13 van geschiedenisdidactiek? Welke vragen zijn er na het lezen van hfd 1 en 2 van actief leren? Waar moeten we nog aandacht aan besteden?

11 Voorbereiden college 4: Beeld (stilstaand) en tekst
Bestudeer materiaal op de wiki en leer: Geschiedenisdidactiek H4 en H5 Actief leren H3 t/m H5 (beantwoord de vragen in de wiki) Opdracht: Neem je lievelingsspotprent mee naar het vierde college Neem ook een stuk tekst mee uit een methode of handboek dat jou inspireert


Download ppt "Vakdidactiek en Onderwijskunde 2"

Verwante presentaties


Ads door Google