De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Workshop Toetsanalyse

Verwante presentaties


Presentatie over: "Workshop Toetsanalyse"— Transcript van de presentatie:

1 Workshop Toetsanalyse
Marion Schoonen Juliën Gentenaar

2 Inhoud Waarom toetsen? RTTI Denk na over je toets!

3 Waarom toetsen? Niveau van de leerling te bepalen afgezet tegen het vooraf vastgesteld niveau Onderscheid maken tussen leerlingen Weergave in cijfers Geeft inzicht wat de leerling voldoende beheerst en wat niet => Sturen wat de leerling moet leren

4

5 Waarom toetsen? Maar leerling ontwikkelt zich gedurende schoolloopbaan
=> doorlopende leerlijnen Hoe meet je hoe leerlingen ontwikkelen? Kijk naar cognitieve niveaus + leerdoelen Welke leerdoelen passen bij welk cognitief niveau Toetsen en opdrachten maken inzichtelijk hoe de leerling scoort op niveau => ontwikkelproces gericht sturen

6 Wat is RTTI? R Reproductievragen T1 Trainingsgerichte vragen
T2 Transfergerichte vragen I Inzichtsvragen

7 problemen Leerlingen lezen onvoldoende / oppervlakkig
weten het wel, maar onvolledig; geen begrippen; te algemeen vergeten een deel van de vraag halen niet de info uit de bron/gegevens; te moeilijk verwijzen niet naar de bron/gegevens lezen wel, maar weten idee van vraag niet leggen de vraag anders uit dan bedoeld wordt vergeten berekeningen/tussenstappen op te schrijven geven vage antwoorden. geven overbodige informatie denken te moeilijk Conclusie: ze doen dus niet wat er gevraagd wordt 7

8 Dit gaan we doen Kritisch kijken naar de toets van je buur
Geef minimaal één top en één tip! Let bijvoorbeeld op inhoud, vraagstelling, puntentelling, opmaak van de toets, wat wordt er van de leerling verwacht

9 Dit dus niet Inhoudelijk commentaar op de toets Aangeboden lesstof
“dit hoeven ze toch niet te kennen voor het CSE” Niveau van de leerling “dit is veel te moeilijk voor een 2e klasser”

10 Bad practice Gebruik de bron hiernaast
2p) 1. Leg uit waarom vooral de adel en de geestelijkheid het slachtoffer werden van de volkswoede tijdens de Franse Revolutie.

11 Bad practice Antwoord:
Gebruik de bron hiernaast 2p) 1. Leg uit waarom vooral de adel en de geestelijkheid het slachtoffer werden van de volkswoede tijdens de Franse Revolutie. Antwoord: De adel en de geestelijkheid hebben eeuwenlang de derde stand onderdrukt. Ze hoefden geen belasting te betalen terwijl het volk in armoede leefde en honger had.

12 Bad practice 1p) 2. Bereken de toename van het aantal leerlingen in klas 2h1. Bron 1 Aantal leerlingen in klas 2h1 Jaartal Aantal leerlingen 31 28 26

13 Bad practice 1p) 2. Bereken de toename van het aantal leerlingen in klas 2h1. Bron 1 Aantal leerlingen in klas 2h1 Goede antwoorden: 31 – 28 = 3 leerlingen 28 – 26 = 2 leerlingen 31 – 26 = 5 leerlingen 31 – 28 / 28 x 100 % = 10,7 % 28 – 26 / 26 x 100 % = 7,7 % 31 – 26 / 26 x 100 % = 19,2 % Jaartal Aantal leerlingen 31 28 26

14 Bad practice Let op de opmaak!
Voorafgaand een stuk tekst met informatie voor het berekenen van deze vragen. 1p 4. Bereken het bedrag dat op 1 januari 2017 op de spaarrekening van Demi Greven stond. 5. Bereken het bedrag dat de ouders van Demi Greven bij haar geboorte hebben gestort op de spaarrekening van Demi Greven. 2p) Bereken het saldo van de spaarrekening van Demi Greven op 1 oktober na bijschrijving van de interest. Let op de opmaak!

15 Bad practice De Grieken hadden veel kolonies. Waarom stichtten de Grieken veel kolonies? (2p)

16 Bad practice De Grieken hadden veel kolonies. Waarom stichtten de Grieken veel kolonies? (2p) Antwoord Omdat hun landbouwgrond te weinig voedsel opbracht.

17 Bad practice Leerlingantwoord: Ze handelden in slaven
2p) 3. Noem twee redenen voor het succes van de VOC? Leerlingantwoord: Ze handelden in slaven Ze geven aandelen uit Ze mochten verdragen sluiten met inlandse vorsten Ze hadden een monopolie op de handel in Azië Waarom krijgt deze leerling maar 1 punt?

18 Bad practice Waarom krijgt deze leerling maar 1 punt?
Als bij een vraag een verklaring of uitleg gevraagd wordt, worden aan het antwoord geen punten toegekend als deze verklaring of uitleg ontbreekt; Geef niet meer antwoorden (redenen, voorbeelden enz.) dan er worden gevraagd. Als er bijvoorbeeld twee worden gevraagd en je noemt er méér dan twee, dan worden alleen de eerste twee in de beoordeling meegeteld.

19 Leg uit wie wanneer wat deed, waarmee en verklaar waarom? (2p)
Tot slot nog even dit… Leg uit wie wanneer wat deed, waarmee en verklaar waarom? (2p)

20 En nu zelf aan de slag Opdracht Vorm groepjes van 4
Geef je toets door aan je linker buur Geef minimaal één top en één tip over de toets van je collega. Zet deze op de post-it en plak deze op de toets Wissel toets verder door…


Download ppt "Workshop Toetsanalyse"

Verwante presentaties


Ads door Google