BEOORDELING VOLGENS HET ERK Lezen, luisteren, spreken en schrijven.
Programma Even voorstellen Wat is ERK? Waarom ERK en hoe toepasbaar? Ervaringen Stepping Stones & ERK Tips voor eigen school Vragen?
Voorstellen Yvette Kroesen: Docent OL De Amersfoortse Berg Auteur Stepping Stones
ERK ERK is de afkorting van Europees Referentiekader, in het Engels Common European Framework of Reference. Het ERK beschrijft wat je in een vreemde taal precies moet kunnen om aan te tonen dat je deze taal op een bepaald niveau beheerst.
Het ERK onderscheidt zes niveaus: Basisgebruiker: A1 & A2 Onafhankelijke gebruiker: B1 & B2 Vaardige gebruiker: C1 & C2 (academisch)
Niveau Mavo:
Waarom ERK? Het ERK onderscheidt vijf taalvaardigheden: lezen, luisteren, gesprekken voeren, spreken en schrijven. Het zijn ook de vaardigheden die in de eindexamens voor de moderne vreemde talen worden getoetst. Het is een raamwerk dat Europees toepasbaar is, dus de vertaalslag is snel gemaakt.
ERK in Stepping Stones
Voorbeeld brugklas
Voorbeeld opdracht klas 3H
Voorbeeld uitwerking leerling 3H
Uitwerking van leerling met een taalprobleem (dyslexie)
Hoe beoordeel je ERK-opdrachten? Rubrics: je kijkt wat een leerling WEL kan. Voordelen: De feedback blijft gericht (net als RTTI, alleen dan gericht op de vaardigheden). Leerling krijgt goede inzage in eigen vaardigheden en vooruitgang. Passende aansluiting BB (erg op vaardigheden gericht).
Rubrics:
Hoe registreren wij dit op school?
Wat zijn de + & - punten voor de leerling? Pluspunten leerlingen Minpunten docenten Succeservaringen voor lln: ze blinken uit in bepaalde vaardigheden Grammatica lijkt te worden verwaarloosd door lln. Deze wordt niet apart getoetst. Lln worden gedwongen de productieve vaardigheden te gebruiken en te ontwikkelen De rubrics zijn nog niet waterdicht: hoe in te zetten? / erg zwart-wit / nemen niet alle aspecten mee / lln scoren soms onevenredig hoog Meer uitdaging Zorg om de doorlopende leerlijn: wordt er voldoende basis gelegd voor de BB? Aan de hand van de rubrics zien lln waar vooruitgang is geboekt/te boeken is Pieken in nakijkbelasting
Pluspunten docenten Minpunten docenten Voor de docenten: Differentiatie mogelijk Grammatica lijkt te worden verwaarloosd door lln. Deze wordt niet apart getoetst. Onderscheid tussen sterke en zwakke leerlingen duidelijk op het gebied van productieve en reproductieve vaardigheden De rubrics zijn nog niet waterdicht: hoe in te zetten? / erg zwart-wit / nemen niet alle aspecten mee / lln scoren soms onevenredig hoog Meer uitdaging (hoe de lessen in te vullen) Meer uitdaging in werkvormen. Zorg om de doorlopende leerlijn: wordt er voldoende basis gelegd voor de BB? Magister geeft een duidelijk inzicht in hoe lln scoren op de verschillende vaardigheden Pieken in nakijkbelasting
ERK = vaardigheden Hoe zit dat dan met: Grammatica? Vocabulaire? Impliciet & deductief: toepassing algemeen niet bewust – algemeen naar specifiek. Wel belangrijk om aandacht aan te blijven besteden en apart te beoordelen om de vaardigheden te optimaliseren. Expliciet en inductief: Feedback na een opdracht zorgt voor gerichte oefening aan de hand van de methode en gerichte uitleg voor nadruk op regels. Dit kan ook online (vb. ‘slim stampen’ vocabulaire).
Tips voor eigen school: - Kijk of je met je sectie overeenstemming kan bereiken op dit gebied. Vergeet grammatica en vocabulaire niet (wetenschappelijk bewezen dat een groei van vocabulaire bijdraagt aan betere vaardigheden).
Tenslotte: Vocabulaire: succes met ‘slim stampen’. Leerling krijgt echt ook nog aparte vocabulaire toetsen. Vocabulaire en grammatica is toepasbaar bij alle vaardigheden ERK. Methode blijft hoofdlijn; thematische opbouw en toch een duidelijke afbakening van het geleerde.
Vragen? .
In de praktijk: In de praktijk: Bekijk de opdracht geschreven door de leerling. Beoordeel volgens de rubrics. Overleg met een collega; overeenkomsten of juist verschillen? Korte plenaire terugkoppeling.
Voor uw bijdrage en aandacht!