AWTJ Friesland Academische Werkplaats Transformatie Jeugd 2015-2019 Samen betere zorg ontwikkelen: keten breed & met gebruik van kennis Ervaringskennis,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Beslissen over hulp Quirien van der Zijden
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Functioneel Ontwerp Transitie Jeugdzorg Zuid-Holland Zuid Zorg voor Jeugdigen
Transformatie Jeugdzorg
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
De Doorbraakmethode in de jeugd GGZ Heleen Tijink, adviseur CBO.
Opzet van de workshop Kennismaken
Praktijkwerkplaats Poort Verbinding vrijwilliger en professional / Samenwerking formele en informele zorg Henriëtte Nauta (VMCA) en Marjan van Doorn.
ZUID-HOLLAND NOORD. Pilot Integrale ondersteuningstoewijzing Zuid-Holland Noord (Holland Rijnland) KETENAANPAKJEUGDKETENAANPAKJEUGD.
Leer- werkplaats MPG aanpak
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Context CJG = Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Zorg nieuwe stijl.
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Uitvoeringskader toegang en toeleiding Jeugdhulp
SAmenwerken aan VEiligheid
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
Transitie jeugdzorg: waar ging het ook alweer over?
Passende zorg zo dichtbij en snel als mogelijk
1G1P voor de JGT’s ZUID-HOLLAND NOORD November 2014.
Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er KENNIS VAN ONDERWIJS advies Ontwikkeling en benutting.
Inhoudelijke en procesmatige keuzes declaratieprocessen Eerste werksessie.
Presentatie Soep en Kennis 8 oktober DE Samenwerking  Wie  Wat  Waarom  Waartoe.
Regionale samenwerking jeugdhulp Relatiedag 19 november 2015.
Toegang Jeugdhulp Zutphen
Vierde voortgangsrapportage Implementatie Jeugdwet.
Samenhang jgz - jeugdzorg Workshop RIVM Hilde Kalthoff 13 november 2008.
Wat vinden jullie belangrijk bij het zoeken en krijgen van hulp?
Zorg voor de jeugd Marjolein Berger Hoogleraar Huisartsgeneeskunde Universitair medisch Centrum Groningen.
Aanpak Transitie Jeugdzorg vanuit perspectief zorginstellingen Den Helder, 27 januari 2012 Lucy Schmitz (kernbestuur BOJOZ)
Presentatie Gemeente Heeze-Leende Transitie jeugdzorg Aanleiding Hoofdlijnen concept jeugdwet Reikwijdte Gebruik jeugdzorg Samenwerking Model.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Wraparound care in de Utrechtse praktijk Marlies Kennis (Gemeente Utrecht) Projgrammamanager jeugd en zorg gemeente.
Cliëntenparticipatie Transitie jeugdzorg in de praktijk Zwolle, 3 april 2013.
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Kennismarkt Susan Osterop Landelijke coördinator Taskforce Integrale Vroeghulp 18 november 2013.
Werkatelier Transitie 18 juni Transitie: een mooie klus!
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Nazorg na jeugdzorg: uitdaging of kans? 9 november 2012 Jannette Klaver - Achterhoek Gerard Roerdink - Lindenhout Mara Frank - Rivierenland.
Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Regio Twente, 10 april
Buurtteams Jeugd en JGZ drs. Geert van der Velde/ Qraad Adviseur Strategisch beleid en Zorgvernieuwing.
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
Evaluatie experimenten ambulante hulp zonder indicatie 16 mei 2012 Lotte Vermeer Ewoud Jonker.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Gemeente bepaalt wie zorg krijgt \ 6. Toelaten nieuwe aanbieders op de markt of afspraken maken bestaande partijen Ingrediënten sturingskader jeugdzorg.
Hoe leren professionals?
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
‘Spelen met Ruimte, in de lokale samenwerking’
Risicodeling Jeugdzorg ZOU
Bijeenkomst zorgtafel J&O
Thuiszittersoverleg SWV Slinge-Berkel
Niet praten over maar met burgers en cliënten
Conferentie Hoe wordt de jeugd GGZ beter?
Dialoogtafel methodiek
Toekomst Fysieke Overlegtafel BOV/Kempen Resultaten inventarisatie
Agenda: Vragen over het Wraparound Care Model Korte herhaling 10 principes, 5 vragen 2. Intake – GIZ Ondersteuningsplan.
LECSO Noordelijke Werkconferentie Onderwijs en zorg samen effectief in actie voor kinderen/jongeren 20 maart 2019.
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

AWTJ Friesland Academische Werkplaats Transformatie Jeugd Samen betere zorg ontwikkelen: keten breed & met gebruik van kennis Ervaringskennis, richtlijnen, best practices en wetenschappelijke kennis Met cliënten, lokale professionals, specialisten en beleidsmakers Effectief, efficiënt, toegankelijk en samenhangend Friesland

AWTJ Friesland Onderwijsinstellingen Wie doen er mee? Jeugdhulp Friesland Accare Kinnik K&J GGZ REIK SMWF Zorgaanbieders (praktijk) Friesland College Timpaan Onderwijs NSPOH RENN4 Ouders en jeugdigen Zorgbelang Fryslan Cliënten Gemeenten 24 Friese gemeenten MEE Friesland GGD Friesland BC Woodbrookers Regiecentrum Bescherming & Veiligheid Amaryllis Leeuwarden Onderzoek RuG Sociologie & Orthopedagogiek UMCG Gezondheidswetenschappen Partoer / Fries Sociaal Planbureau Samenwerkingsverbanden AW Publieke Gezondheid NN Zorg Innovatie Forum (ZIF) Passend Onderwijs Fryslan-Noord & Stenden Hogeschool Noordelijke Hogeschool Leeuwarden

AWTJ Friesland Samenwerkingsverband Kennisinfrastructuur Samenwerken in bestaande en nieuwe verbanden Leren van elkaar en met elkaar Samenbrengen & benutten van bestaande kennis Ontwikkelen & uitproberen van kennisproducten en nieuwe werkwijzen Ouders jeugdigen Huisartsen Lokale professionals Onderwijs Specialistische professionals Beleid Beleid Beleid Doelen

De stem van cliënt leidend “Echt voelen dat we serieus genomen worden en zelf de regie hebben ” “Beter contact & meer vertrouwen” “Een regisseur & een vast aanspreekpunt” “Inzicht in welke hulp beschikbaar is en waar kunnen we terecht met vragen” “In dialoog met onafhankelijke partijen gezamenlijke doelen stellen & naar adequate oplossingen zoeken” “Meer aandacht voor het hele verhaal die er speelt” “Meedenken, meepraten, meebeslissen over het beleid & de geboden hulp”

Dialoogtafels Cliënten en alle relevante partners bij elkaar brengen Geïnspireerd op een beproefde methodiek in de gezondheidszorg (perinatale audit) Op casus-specifiek en casus-overstijgend niveau in verschillende Friese gemeenten Ruimte voor diversiteit Zorgvuldige voorbereiding Deelnemers (incl. voorzitter) zijn goed getraind Er volgen altijd verbeteracties die zorgvuldig worden opgevolgd De uitgangspunten

AWTJ Friesland Wat is een dialoogtafel? 1.Verzamelen van gegevens uit zorgdossiers & ordenen in een chronologisch verslag 2.Voorbereiden met cliënten 3.Bij elkaar brengen van betrokken partijen 4.Systematische analyse van het totale zorgtraject 5.Inzicht in patronen van zorguitkomsten, bepalende succesfactoren & knelpunten in de zorg, dilemma’s, oplossingen 6.Vastleggen verbeteracties, benoemen van ‘trekkers’ 7.Nabespreking met cliënten 8.Opvolgen uitvoering verbeteracties Na 5-8 dialoogtafels op casusniveau: 9. Identificeren van gemeenschappelijke kenmerken 10.Uitvoeren van collectieve dialoogtafels 11.Formuleren van casus-overstijgende lessen & werkzame principes 12.Vertalen naar bruikbare kennisproducten Stap voor stap.. Voorbereiding Uitvoering Opbrengsten Casus Collectief

AWTJ Friesland Samen leren en verbeteren: Een voorbeeld Transformatiedoel Sneller juiste hulp ‘op maat’ Minder beroep op dure zorg Integrale hulp met ‘een gezin - een plan’ Omvormingsdoel (uitwerking transformatie doelen Friesland) Verbeteren samenwerking in het lokale veld Versterken competenties lokale teams Gezinnen actief betrekken bij maken en regie op plan 1 2

AWTJ Friesland Samen leren en verbeteren: Focus: verbeteren samenwerking in het lokale veld 3 Selectie van casuïstiek & deelnemers: Inhoud van de dialoogtafel: zorgtraject langs de meetlat… Uitwerking in dialoogtafel Zorgtrajecten waar meerdere hulpverleners betrokken zijn/waren Aan tafel: cliënt, professionals (lokaal & specialistisch), huisarts, school, … Gezinsplan Interventies Overdracht Aantal hulpverleners Samenwerking Een voorbeeld

AWTJ Friesland Samen leren en verbeteren: Opbrengsten 4 Jeugdige en gezin Professional Beleid Op een gestructureerde wijze het hele zorgtraject in kaart gebracht & geëvalueerd Betrokken bij maken gezinsplan met concrete doelen Betere overdracht naar andere aanbieder Minder hulpverleners, vast aanspreekpunt Een gezamenlijke taal, meer vertrouwen Inzicht in patronen van zorguitkomsten, succesfactoren, knelpunten, oplossingen Meer reflectie op eigen handelen Duidelijke samenwerkingsafspraken (ketenbreed)  minder langs elkaar heen werken Concrete afspraken m.b.t. verbeteracties Een voorbeeld Vraagstukken vanuit beleid onderzocht Opgedane kennis toepasbaar gemaakt voor beleid Goed hanteerbaar formaat integraal gezinsplan Meer preventie, minder specialistische zorg

AWTJ Friesland Samen leren en verbeteren: Monitoren & borgen 5 Een voorbeeld Monitoren Algemeen Specifiek Effecten van en ervaringen met dialoogtafels Borgen Aansluiten bij het Friese Omvormingsplan ‘ Eigenaren’ / trekkers verbeteracties Praktische toepassingen integreren in onderwijs & lokale beleid Van proef naar ‘vanzelfsprekendheid’ AW als vraagbak voor vraagstukken vanuit beleid en praktijk  het belang van dialoog! “Dat het systeem dat we nu ontwerpen gewoon wordt”

AWTJ Friesland WE NODIGEN JULLIE VAN HARTE UIT OM MEE TE PRATEN EN JULLIE ERVARINGEN TE DELEN BIJ EEN DIALOOGTAFEL …