Van speciaal onderwijs naar onderwijs voor speciale kinderen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

VOORLICHTING voor OUDERS najaar 2013
Ervaringen in samenwerking
SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
Alert4you Wethouders voor Kindcentra 3 februari 2012.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Startbijeenkomst voorlopersaanpak 23 april 2012
De historie & de toekomst
Kenniskring VSO 25 september Budgettaire beheersbaarheid en transparantie Geen thuiszitters Minder bureaucratie Noodzaak tot het labelen van kinderen.
Hilde de Haan augustus Kaapstad De andere kant van Kaapstad.
Symposium Wisselwerk 16 november Focus Niet meer alles voor iedereen Heldere keuzes Visie Doorontwikkeling Wmo en Welzijn Nieuwe Stijl Beleid in.
Veranderingen in de zorg
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
VSV raakt ons allemaal 14 februari 2013
Hans Everhardt – MBO Groningen
MBO passend onderwijs
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Passend Onderwijs en Zorg voor Jeugd in Noord en Midden Drenthe Presentatie Bijeenkomst Voorlopers 23 april 2012.
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Goed benut, goed bestuurd Advies toekomst en transitie sociale werkvoorziening 15 september 2011.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Begeleidingsplannen GGZ
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Zorg nieuwe stijl.
Van kwartiermaker naar directeur
Presentatie Geert Keser 5 november 2010
Effectieve Samenwerking: krachten bundelen. Heldere intenties & uitgangpunten.
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Werkzaamheden bovenschools GZ psycholoog i.o Schooljaar Informatieochtend SWV /
LUNTEREN 2014 beleid in praktijk. Wat wil het SWV bereiken? schoolloopbanen hebben geen stagnaties overgangen verlopen soepel arrangementen zijn op maat.
Passend onderwijs & gemeentelijke transities
Risicomanagement binnen de decentralisaties
LOKALE HUURDERSRAAD HATTEM 20 november GEWOON! Veranderingen in de regelgeving op het gebied van Welzijn en zorg vanaf 1 januari 2015 Afschaffing.
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
De weg van de leerling met specifieke
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Kansen voor transformatie
ORGANISATIE VAN DE HULPVERLENING WEEK 6 presentaties.
Stelselwijziging zorg voor jeugd Regiobijeenkomsten MO-groep September/oktober 2012 Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Pauline de Heer Jaarcongres Public Finance 6 november 2013 Systeemdenken bij maatschappelijke transities Afbeeldingen: Zorgbelang Brabant, Uitspraken.
Mee®doen. Visie Mee®doen Participatie gaat voor ons over de trotse, zelfstandige inwoner die volop in de samenleving staat en die alleen indien nodig,
Inleiding Wij zijn Zuidwester Aankondiging decentralisatie, wat nu? Proces van pionieren en verbinding zoeken Stappenplan transitiebureau Positionering.
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Transformatie/transitie jeugdzorg Zeeland Cora Schout 16 april 2013.
LPGGz Gouda 7 maart 2016 Erik Dannenberg. Transities / Transformaties WMO Jeugdwet Passend Onderwijs Participatiewet Zorgverzekeringswet Wet Langdurige.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
AZC 11 april 2016 Landelijke Studiedag Hilversum cat.3 Regionale aanpak nieuwkomersonderwijs, hoezo? POLGLO cat.2 cat.4.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
De weg van de leerling met specifieke onderwijsbehoefte in het VO 2016 Marlies Willems Coördinatie Website:
Decentralisatie jeugdzorg: transitie en transformatie Informatiebijeenkomst gemeenteraden en WMO-raden Parkstad 21 en 27 mei 2014.
Decentralisaties Werk, Wmo en Jeugd - Gevolgen situatie in Den Haag - Beleidskader Sociale Agenda ABR.
Passend onderwijs.
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
SWV Rijnstreek PO en Aanmelding/ doelgroep -Arrangementen -Ambulante Dienstverlening Gepke Spijkerman: Aanmeldpunt / CVO Esther Rijlaarsdam.
Conferentie kansrijk van school naar werk Bussum 19 juni 2019
Transcript van de presentatie:

Van speciaal onderwijs naar onderwijs voor speciale kinderen (V)SO in de transities Van speciaal onderwijs naar onderwijs voor speciale kinderen

Even voorstellen Erik Dannenberg, projectleider (V)SO in de transities Opdrachtgevers: LECSO PO-raad VO-raad Ministerie OCW

Transities hebben effect op het (V)SO Passend Onderwijs Jeugdwet WMO Participatiewet WLZ / V&V

Regulier en speciaal onderwijs

Historisch en toekomstig perspectief Awbz Jeugdzorg LGF Focus op probleem -> indicatie -> hulp Wijzigingen: Van doelgroepenmodel naar geografisch model Focus op participatie i.p.v. focus op beperking Van individuele- naar brede basisvoorziening Geïntegreerd ipv gesegregeerd aanbod

Wat heb je nodig om de leerling binnen de school te houden?

Observaties rondje Onderwijs Sector is goeddeels overtuigd van nut en noodzaak van de operatie PaO en decentralisaties zorg Bestuurlijke relaties succes/faalfactor voor samenhangend en sluitend aanbod Krimp en negatieve verevening veroorzaken enorme druk op het proces, zowel negatief als positief Veel zorgen over intramurale/specialistische voorzieningen Veranderingen zijn deels geldgedreven, deels visiegedreven Verbinding onderwijs-zorg moet nog op gang komen

Aanpak en proces Perspectief op PaO vanuit (V)SO Visie Monitoring -> wat gebeurt er in het land met (V)SO? Als regulier onderwijs goed geëquipeerd is voor speciale kinderen heeft dit als positief gevolg een krimp van het (V)SO Expertise-overdracht Behoud van (verkleinde) specialistische voorzieningen, met werkbare procedures (TLV) Zijn er sluitende afspraken in elke regio? Projectplan ontvlechting/invlechting 1. Bedoeling van het project

Rol projectleider

Stand van zaken Ontvlechting / invlechting, tijdpad Residentiële plaatsingen Cluster 1 en 2 EMB Toronto-verklaring Hier moet ik het lijstje met regiobijeenkomsten hebben. Is de brief van de minister er al

Verklaring van Toronto versie 1.0. Toronto Advies Groep Verklaring van Toronto

Verklaring Toronto Advies Groep versie 1.0. Verklaring Toronto Advies Groep Speciale kinderen horen gewoon bij ons allemaal! Wij, een aantal bestuurders, directeuren en uitvoerende professionals uit het (voortgezet) speciaal onderwijs, zijn begin november 2014 in Toronto, Ontario, Canada op werkbezoek geweest. Wij zijn geraakt door de vorm van werken. Het is in Canada gewoon dat alle kinderen naar een reguliere school in hun eigen omgeving gaan. Wij zagen dat dat goed was voor iedereen. Opvallend is de betrokkenheid op alle niveau's, van professionals aan de basis tot de drie betrokken ministeries, gebaseerd op een gedeelde includerende samenlevingsvisie. De structuur van klassen met (deeltijd) opvang en onderwijs aan leerlingen met complexe problemen voldoet in Toronto uitstekend. Expertise van complexe hulpvragen is niet alleen gericht op kinderen die extra ondersteuning nodig hebben maar op de totale schoolomgeving en sociale context. De maatschappelijke meerwaarde van deze benadering is dat expertise niet verkokerd maar integraal wordt aangeboden. Onze groep is tot de onderstaande verklaring gekomen:

Verklaring Toronto Advies Groep versie 1.0. Verklaring Toronto Advies Groep Speciale kinderen horen gewoon bij ons allemaal!

Verklaring Toronto Advies Groep (1) versie 1.0. Wij gaan voor 1 samenleving waarin iedereen ertoe doet, iedereen erbij hoort en succesvol meedoet. Kinderen gaan in hun eigen omgeving naar school. Daar worden onderwijs, begeleiding en zorg op hun persoonlijke situatie afgestemd. We breiden ‘handelingsbekwaamheid’ uit, zodat alle professionals samen in staat zijn om geïntegreerd met complexe hulpvragen om te gaan. Speciale kinderen horen gewoon bij ons allemaal!

Verklaring Toronto Advies Groep (2) versie 1.0. Hoe eerder scholen complexe hulpvragen kunnen beantwoorden, hoe sneller minder leerlingen in gesegregeerde gespecialiseerde voorzieningen worden geplaatst. De totale omgeving van alle leerlingen wordt bekwamer gemaakt. Kennis, inhoud en vaardigheden worden geborgd en ontwikkeld. Onderwijs werkt samen met gemeente(n), jeugd-/gezinshulp en zorgaanbieders (WLZ, ZV) Speciale kinderen horen gewoon bij ons allemaal!

Verklaring Toronto Advies Groep (3) versie 1.0. Gezinnen zijn actief betrokken bij de ontwikkeling van de kinderen. Ministeries zorgen, binnen heldere kwaliteitscriteria, voor eenvoudige en logische verbindingen tussen onderwijs en zorg. Inspecties werpen geen belemmeringen op.  Deze visie en aanpak leiden in de komende tien jaren tot een sterke toename van leerlingen met complexe problemen in het reguliere primair en voortgezet onderwijs. Speciale kinderen horen gewoon bij ons allemaal!

Verklaring Toronto Advies Groep versie 1.0. Verklaring Toronto Advies Groep Wij dagen ouders, leerlingen, Overheden, onderwijs en zorg uit om de intenties van deze verklaring uit te werken in een 'pact', waarin een zorgvuldige overgang van gesegregeerd naar geïntegreerd onderwijs vlot wordt ingevoerd. Daarmee wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan het handelingsbekwaam maken van professionals en de sociale context van kinderen met een complexe hulpvraag om hen in hun eigen omgeving te onderwijzen, te ondersteunen en bekwaam te maken om een gewaardeerde plaats in onze samenleving te vinden. 

Bespreking van aanpak en proces. Welke aandachtspunten geeft u mee?