Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Menno Karres Lead Auditor
INK Management Model.
Welkom The Future State of Lean
Renco Bakker BPMConsult
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Hoe HPO is de Kinderopvang? High Performance Organisaties
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Nationaal Innovatie Event
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
Jeanne Driessen-Engels Utrecht 10 mei 2007
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
Risicomanagement Beperking van vrijheid of ruimte voor kansen
Leseenheid 2 BIV Hofamopleiding
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Wat is kwaliteit Vele definities: 1.Opgedane ervaring minus verwachting van de afnemer 2.Fitness for use Ideaal: ACE, above customer expectation.
Hoofdstuk 2 Kwaliteitszorg Deel 1.
Procesmanagement Utrecht, Hans Evers
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Programma Verbetering Bedrijfsvoering
Oktober 2010 Onderzoek naar de behoeften van directeuren en bestuurders in de kinderopvang In opdracht van de beroepsvereniging directeuren kinderopvang.
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Auditing Instrument for
AISHE Auditing Instrument for Sustainability in Higher Education.
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
TOM keurmerk Marius Berendse.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Kwaliteit begint vanaf de bodem
© de vries business consultancy, 2008
Hoe verbeteren... 6 stappen Business Excellence
Introductie OHSAS
© de vries business consultancy, 2008
Vroege Vogel-sessie Managementsystemen op een rij Relatie INK-managementmodel en andere managementmodellen drs. J.A.J. Balk, INK Vroege Vogel-sessie,
Bedrijfsvoeringsscan
Producten & Werkprocessen
Kwaliteitszorg…. U een zorg?
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Certificering van assetmanagement
VERBINDING LEIDERSCHAP EN PLANNING EN CONTROL VOOR VERBERTERING STURING KLANTENDAG TNO 16 FEBRUARI 2012 KOLONEL RUUD DIRKZWAGER COMMANDANT LOKKMAR.
Recht voor zijn raap: Presteren in de zorg met het HPO-verbetertraject Chiel Vink en Lilian Kolker, Center for Organizational Performance Voorlichtingsbijeenkomsten.
Meer rendement uit audits! Manon Diepenmaat 28 maart 2013.
5 diepe valkuilen op weg naar een Zorgorganisatie ‘in control’
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Kwaliteitslabel en Professionalisering
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
SHEQ SHQ.
Voor goed bijzonder onderwijs
Voor goed bijzonder onderwijs
Stel dat de (onderwijs) wereld gaat veranderen
Transcript van de presentatie:

Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing Vroege Vogel-sessie Prof.dr. Hans Luijten Vroege Vogel-sessie, 15 november 2005

Vroege Vogel-sessie INK-managementmodel Waar komt het vandaan? Wat is het wel en wat niet? Hoe zit het in elkaar? Hoe te gebruiken? Vroege Vogel-sessie, 15 november 2005

Vroege Vogel-sessie, 15 november 2005

INK-managementmodel als hulpmiddel ‘Bril’ om naar de organisatie en haar omgeving te kijken Gemeenschappelijk taal in verbeterprocessen Hulpmiddel om prioriteiten te stellen Sturingsmodel Vroege Vogel-sessie, 15 november 2005

Waarom streven naar excellentie? Externe druk Interne druk Goed management is noodzaak complexere klantenomgeving afnemende budgetten afnemende doorlooptijd complexiteit/ functionaliteit producten adaptie/leren personeel professionaliteit afnemende marges grotere markten technologische verandering maatschappij wettelijke kaders partnerships aandeelhouders/ de beurs toenemende complexiteit Vroege Vogel-sessie, 15 november 2005

Doel van het model Betere sturing van de organisatie Betere resultaten Betere bedrijfsvoering Vroege Vogel-sessie, 15 november 2005

Vroege Vogel-sessie, 15 november 2005

Verbeteren en vernieuwen PDCA als regelkring Leider- schap Management van medewerkers Management van processen Medewerkers Bestuur en financiers Strategie en beleid Klanten en leveranciers Management van middelen Maatschappij ORGANISATIE RESULTAAT Verbeteren en vernieuwen PLAN DO CHECK ACT Deming-cyclus Plan, Do, Check & Act Vroege Vogel-sessie, 15 november 2005

Toenemende complexiteit globaal georiënteerd keten georiënteerd act check systeem georiënteerd plan do borg proces georiënteerd verbeteren activiteit georiënteerd Vroege Vogel-sessie, 15 november 2005

Managementfilosofie Leiderschap met lef Resultaatgerichtheid Continu verbeteren Transparantie Samenwerking Vroege Vogel-sessie, 15 november 2005

INK Ontwikkelingsfasen Excelleren: Activiteit georiënteerd Proces georiënteerd Systeem georiënteerd Keten georiënteerd Transformatie georiënteerd op de werkplek in het eigen proces in de gehele organisatie samen met ketenpartners in het tijdig veranderen Vroege Vogel-sessie, 15 november 2005

Organisatie-ontwikkeling non-profit organisaties Van ‘moeten’ naar ‘bewust kiezen’ activiteit georiënteerd proces systeem keten transformatie moeten kiezen Vroege Vogel-sessie, 15 november 2005

Het “INK-traject” Bewustmaking Diagnose Verbeteren Besturen Vroege Vogel-sessie, 15 november 2005

Het ‘INK-traject’ Bewustmaking draagvlak, kennis, begrip uitgangssituatie noodzaak tot veranderen/mogelijkheid tot veranderen Gebruik van het model als hulpmiddel voor inventarisatie? verbeteren? besturen? Vroege Vogel-sessie, 15 november 2005

Valkuilen INK-traject Bewustmakingsfase wordt overgeslagen Te weinig kennis over diepere bedoeling van INK-managementmodel Aanpak wordt aan kwaliteitsmanager gedelegeerd Geen echte ruimte voor realiseren van wezenlijke verbeteringen Verankeren binnen 2 à 3 jaar anders bloedt het dood. Vroege Vogel-sessie, 15 november 2005

Hoe nu verder… Informatie op website (www.ink.nl) Aanschaf publicaties Informatie over het model Zoeken naar kennispartners INK-netwerk Aanschaf publicaties Trainingen ‘Introductie’ ‘Werken met’ ‘Verbeteren en Vernieuwen’ ‘Auditing’ Intervisie Vroege Vogel-sessie, 15 november 2005

Vroege Vogel-sessie, 15 november 2005