Dyslexie op onze school. Enkele cijfers 41 nieuwe inschrijvingen 41 nieuwe inschrijvingen – 27 eerstejaars (11 %) – 14 andere 74 gekend van vorig schooljaar.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS Taalscreenings en taalontwikkeling
Groeien in taal T1 Werken aan een taalbeleid in het kinderdagverblijf Sint-Karel (Sint-Jans-Molenbeek)
Zorgwerking in onze school
Kleuterschool De Zevensprong
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Uitslag School Tevredenheid Onderzoek Ouders 2014
Correct omgaan met gescheiden ouders
DYSLEXIE VOORLICHTING
Klas 1a.
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Vergoedingsregeling dyslexie
MS Landen Tiensestraat Landen 1. Begeleiders  Directie  Leerkracht voor begeleiding van leerstoornissen  Begeleider huiswerkklas  Leerlingbegeleider.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
WAI-PASS in BuSO De Brug.
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
Evaluatie van een proces
TAALBELEID: het begrip
Vrije-CLB-Koepel vzw Maak kennis met het CLB. 2 Voor wie?  Leerlingen  Ook los van de school  En los van de ouders  Ouders  Met hun zorgen en vragen.
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
Pesten.
Lanceerdag Draaiboek “NEONATALE OPSPORING VAN AANGEBOREN METABOLE AANDOENINGEN” 20 oktober 2009 ‘Informeren en sensibiliseren van de doelgroep vóór de.
Ondersteuning van kinderen van ouders met problematisch middelengebruik Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening, werkgroep gezin, werkgroep onderwijs.
Thema 2: Signaleren van leerlingen met dyslexie Overgang PO – VO
Handelingsgericht werken
Ervaringen Implementatie in Nederland
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Dyslexie DYSLEXIEBELEID OP LYCEUM DE GRUNDEL.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
De Sint-Gillisschool “Ieder kind zijn eigenheid”.
Feedback bij de strategieën van de werkgroep alcohol Gezondheidsconferentie tabak, alcohol en drugs 30 november 2006.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Rendeert voor ons allemaal !
Basisschool Sint-Camillus „Ouderparticipatie op school: van mee beleven tot samen denken” Ilse Martens Marijke Janssens.
Verdraagzaamheidsbeleid Uitgangspunt Optimale groeikansen bieden Zich-goed-voelen binnen onze school Droom EDUGO: sociale waarden.
BaSO-fiche regio Gent ‘Zorg’ gedragen door basisonderwijs & secundaire onderwijs.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Viso-Gent trajectbegeleiding. Viso-Gent Individueel Geschikte studierichting trajectbegeleiding.
Ouder-informatieavond Schooljaar
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
DYSLEXIE VOORLICHTING Dare to be a winner.
Informatie avond groep 8 Welkom en toelichting op de avond Welkom en toelichting op de avond De Zilverberg en opbrengstgericht werken De Zilverberg en.
Marieke Guelen Kim Strik 24 november 2008 Logopedische Dienst Maas & Waal.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Informatieavond groep 3
De (groei)indicatoren 8.2 en 2.1 en wat vraagt de Inspectie van het Onderwijs.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Monitoring OPO-PCBO Tytsjerksteradiel Schooljaar
Thema 3: Signaleren van leerlingen met dyslexie. Passend onderwijs Elke school een zorgplicht Elke leerling een passende onderwijsplek Samenwerking in.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Dyslexiebeleid Open Huis.
Dyslexie: van theorie naar praktijk in de klas
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Informatieavond 15 november 2017
Wat komt aan bod? Ervaar lees- en schrijfbeperking Voorleessoftware
Welkom op de informatieavond groep 1-2
IVV Sint-Vincentius – Gent 11 november 2012
AV 4 juni 2013 LOP Antwerpen basisonderwijs
22 februari 2019 Els De Ridder TAC GO! Atheneum Liedekerke
Flexibele leertrajecten
Transcript van de presentatie:

Dyslexie op onze school

Enkele cijfers 41 nieuwe inschrijvingen 41 nieuwe inschrijvingen – 27 eerstejaars (11 %) – 14 andere 74 gekend van vorig schooljaar 74 gekend van vorig schooljaar 115 dyslectici op 1495 lln : 7,5 % 115 dyslectici op 1495 lln : 7,5 %

Is dit veel ? Vertekend beeld : pas 3 jaar individuele begeleiding  op termijn 10% Vertekend beeld : pas 3 jaar individuele begeleiding  op termijn 10% Vlaams gemiddelde 5 %, VTI 10 % maar : Vlaams gemiddelde 5 %, VTI 10 % maar : –meer jongens –watervalsysteem

Wat is dyslexie ? Een cognitieve, Een cognitieve, levenslange, levenslange, op biologische wijze aan een individu gebonden stoornis op biologische wijze aan een individu gebonden stoornis die belet binnen een gemiddelde termijn die belet binnen een gemiddelde termijn

tot het voldoende vlot automatiseren te komen van de teken-klank- koppelingen van elke aan te leren taal tot het voldoende vlot automatiseren te komen van de teken-klank- koppelingen van elke aan te leren taal en die het noodzakelijk maakt terug te vallen op spontane en/of onderwezen compensatietechnieken. en die het noodzakelijk maakt terug te vallen op spontane en/of onderwezen compensatietechnieken.

Een dyslectisch sprookje Dev os, qedeer en het beir qatmen sheet. Dev os, qedeer en het beir qatmen sheet. In petijd qat beqeiren nog konbendraten,waren ze pe deste vreinqen. Pas later is bat veranqerb. In petijd qat beqeiren nog konbendraten,waren ze pe deste vreinqen. Pas later is bat veranqerb. Op een pag stuurben ze qe vos naar het dalies van pe leeuw om hem te vragen een onberkoning te penoemen. Toen de vos het qalies verleit, stonb pe deer hem op te wachten. Op een pag stuurben ze qe vos naar het dalies van pe leeuw om hem te vragen een onberkoning te penoemen. Toen de vos het qalies verleit, stonb pe deer hem op te wachten.

‘En?’ vroeg be qeer. De vos begreed bat pe deer onqerkoning hoodte te worqen. ‘Er is neits beslist’, zie hij. ‘De koning weet nog niet wei hij moet benoemen. We hedpen het over je gehaq, maar hij vroeg zich af wat je waarp was. Als er geen gevaar aan te das komt, is de peer van de dartij, waren zijn woorben, maar als het menens worqt, is hij in geen velben of wegen te bekennen.’ ‘En?’ vroeg be qeer. De vos begreed bat pe deer onqerkoning hoodte te worqen. ‘Er is neits beslist’, zie hij. ‘De koning weet nog niet wei hij moet benoemen. We hedpen het over je gehaq, maar hij vroeg zich af wat je waarp was. Als er geen gevaar aan te das komt, is de peer van de dartij, waren zijn woorben, maar als het menens worqt, is hij in geen velben of wegen te bekennen.’

Waarom een dyslexiebeleid? Leerlingen alle kansen geven die ze verdienen Leerlingen alle kansen geven die ze verdienen Motiverende kracht van individuele begeleiding Motiverende kracht van individuele begeleiding Vanuit ons taalbeleid Vanuit ons taalbeleid

Vanuit taalbeleid? Cfr. Jean Jacobs : Cfr. Jean Jacobs : ‘Een school heeft een taalbeleid als alle leraren doelgericht en systematisch werken om talige hindernissen uit de weg te ruimen. Door de taalvaardigheid van de leerlingen te verhogen gaat ook het leerrendement van de leerling er op vooruit. Dat moet de ware reden zijn om aan taalbeleid te doen.’

Actieplan dyslexie Traceren van leerlingen met dyslexie Traceren van leerlingen met dyslexie - signaleren - opsporen via tests: spelling – lezen  foutenanalyse spelling – lezen  foutenanalyse Verzamelen van gegevens en attesten Verzamelen van gegevens en attesten Begeleiding van leerlingen Begeleiding van leerlingen

Begeleiding van dyslectici Algemene begeleiding : van 4 tot 7 Algemene begeleiding : van 4 tot 7 - info aan leerkrachten - klassenraad oktober : aanpak bespreken bespreken - volgende klassenraden : evaluatie - evaluatiegesprekken - proefwerkenkaart

Begeleiding van dyslectici Individuele begeleiding : van 1 tot 3 Individuele begeleiding : van 1 tot 3 - info aan leerkrachten - intakegesprekken + verzamelen gegevens gegevens - klassenraden oktober - voorstel individueel begeleidingsplan + bespreking CLB + bespreking CLB

- oudercontact/opsturen oktober - kopieën voor alle leerkrachten - opvolging en evaluatiegesprekken - wisselwerking school – leerling – ouders - eventueel bijsturen - gesprek einde schooljaar - proefwerkenkaart

Werkgroep dyslexie Uitstippelen beleid Uitstippelen beleid Gesprekken Gesprekken Klassenraden Klassenraden Verzamelen gegevens Verzamelen gegevens Versterking gevraagd : tweede en derde graad Versterking gevraagd : tweede en derde graad

Medewerking leerkrachten Titularissen eerstejaars Titularissen eerstejaars Vooraf maatregelen bekijken Vooraf maatregelen bekijken Aandacht hebben voor het probleem en rekening houden met afgesproken maatregelen Aandacht hebben voor het probleem en rekening houden met afgesproken maatregelen Cfr. Jean Jacobs Cfr. Jean Jacobs

Jean Jacobs ‘Van belang blijft dat deze initiatieven niet beperkt blijven tot een kleine groep leraars, maar dat zoveel mogelijk mensen zich betrokken voelen. Zo moet iedere leraar die in contact komt met een dyslectische leerling weten welke visie de school op dyslexie heeft en op welke manier hij daarmee dient om te gaan.’ ‘Van belang blijft dat deze initiatieven niet beperkt blijven tot een kleine groep leraars, maar dat zoveel mogelijk mensen zich betrokken voelen. Zo moet iedere leraar die in contact komt met een dyslectische leerling weten welke visie de school op dyslexie heeft en op welke manier hij daarmee dient om te gaan.’

Is begeleiding zinvol ? Eerste en tweede jaar : Eerste en tweede jaar : 4,8 % B tgo 11,2 % VTI Derde t.e.m. zevende jaar : Derde t.e.m. zevende jaar : 2,6 % B tgo 6,5 % VTI