De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

22 februari 2019 Els De Ridder TAC GO! Atheneum Liedekerke

Verwante presentaties


Presentatie over: "22 februari 2019 Els De Ridder TAC GO! Atheneum Liedekerke"— Transcript van de presentatie:

1 22 februari 2019 Els De Ridder TAC GO! Atheneum Liedekerke
Duaal leren 22 februari 2019 Els De Ridder TAC GO! Atheneum Liedekerke

2 De start Schooljaar: 2017-2018 Richting: Elektrische Installaties
Op vraag van de scholengroep Belangrijkste motief om in te stappen : Duaal Leren is onderwijs van de toekomst Grote leerwinst leerling Leerlingen kunnen werken met nieuwste technieken die wij als school niet altijd hebben Netwerk uitbouwen als school …. De start

3 Hoe hebben we het aangepakt?

4 Stap 1: informatie verzamelen
Infomoment van de Vlaamse Overheid Overleg met Pedagogisch Begeleidingsdienst : Nakijken hoeveel uren we hiervoor nodig hebben, hoeveel uren moeten lln naar de werkplaats, … Zo veel mogelijk info verzamelen bij scholen die reeds met het project zijn gestart  Keerbergen Contact opnemen de sector  deze bieden veel hulp/ondersteuning (wel sector gebonden)

5 Stap 2: team samenstellen & opleiden
Oproep personeel: Hoe ? Kies een gemotiveerde lkr als trajectbegeleider Moet iemand zijn die goed kan samenwerken in teamverband Opleiding & taakomschrijving Wie doet wat? Trajectbegeleider = lkr geeft les in die klas, doet opvolging lln, uitwerken evaluatie, netwerken, … TAC = briefing regelgeving, opmaken contracten, ondersteunen trajectbegeleider en aanbieden nascholing indien nodig, netwerken, … TAC en trajectbegeleider naar netwerkmomenten PBD

6 Stap 3: werkplaatsen zoeken
Stageplaatsen gecontacteerd 3 stageplaatsen (in schooljaar ) zijn gevolgd/ingestapt in het duaal verhaal De overige plaatsen hebben we zelf gezocht of op de lijst gevonden die Volta ter beschikking stelde Volta heeft mee geholpen voor de erkenningsaanvraag

7 Stap 4: leerlingen & ouders informeren
Infomoment in mei 2017 Leerlingen Ouders Sectoren Kick-off september 2017 samen met VOLTA, ouders en bedrijven matching

8 Stap 5: screening leerlingen
Wie: Onze eigen leerlingen einde vorig schooljaar Nieuwe leerlingen bij inschrijving  beperkt Screening leerlingen? Arbeidsrijpheidstest Voor elektriciteit: test basiskennins (nieuw dit schooljaar) Gesprek leerling met leerlingbegeleiding Klassenraad geeft advies Tip: kies geen ‘school-moeie’ lln, motivatie is alles, … Om welke redenen vallen de meeste leerlingen uit?  Onderschatting/ te weinig doorzettingsvermogen Klikt niet met mentor Problemen met vervoer

9 De Start 2017-2018 6 leerlingen 5de leerjaar Leerling Werkplaats
Emanuel Nova Gestopt juni Glenn Colruyt Geslaagd Mathias B Tech Security Geslaagd  andere werkplaats nodig 6de leerjaar Jean Filip de Vos Simon Arte Nuevo Thomas BM Electrics BVBA

10 Besluit na 1 schooljaar 5 van de 6 leerlingen slagen
Leerlingen zeer positief Bedrijven waarmee we samenwerken, willen verder met ons Vlotte samenwerking met VOLTA Vlotte samenwerking met PBD Werkpunt: evaluatie verder uitwerken met kerngroep PDB. Het systeem Micoon werd afgevoerd.

11 Meer duaal 2018-2019 Elektrische installaties
Installateur gebouwenautomatisering 7de jaar Elektrotechnicus 7de jaar – geen lln Studiegebied elektriciteit: 14 LLN Haarverzorging Studiegebied verzorging: 1 LL Operator CNC-Gestuurde houtbewerkingsmachines 7de jaar Interieurbouwer 7de jaar – geen lln Studiegebied houtbewerking/ 2 LLN

12 Evaluatie & Klassenraden
Systeem opvolging Er wordt gewerkt met observatiefiches Jaaroverzicht Week overzicht Screenshot smartschool De leerlingen worden om de 2/3 weken bezocht + wekelijks gebeld/gecontacteerd Evaluatiegesprekken op/met bedrijven op regelmatige tijdstippen (vooral bij grote bedrijven) Mentor wordt uitgenodigd op klassenraad  weinig respons Mentor is aanwezig op de deliberende klassenraad Evaluatie & Klassenraden

13 Wat vinden onze leerlingen zelf?
Positief Negatief Verantwoordelijkheid opnemen Omzetting theorie school naar werkvloer Elementen die je op school niet kan aanleren Interessant voor leerlingen die weinig zin hebben in een schoolse context Ideaal om ervaring op te doen Je wordt voorbereid op het ‘echte’ werken Loon zou mee moeten evolueren per jaar Een premie voor iedereen die aan Duaal leren doet (startbonus) & (enkel <18j bij eerste overeenkomst) Vroeg opstaan Als de leerlingen een verlofdag hebben (pedagogische studiedag)  zij dan ook    

14 Balans na 1,5 jaar: positief! Onderwijs van de toekomst!
Zeer fijne leervorm voor leerlingen: Weinig lln zijn afwezig Gemotiveerd Leerwinst is groot Positieve samenwerking met de bedrijven Duale richtingen uitbreiden Meer inbreng/ ondersteuning van de sectoren is nodig  betere screenings, gebeurt nu op basis van een lijst en zegt te weinig

15 WERKPUNTEN VOOR DE SCHOOL 01 VOOR DE SECTOREN/ OVERHEID 02


Download ppt "22 februari 2019 Els De Ridder TAC GO! Atheneum Liedekerke"

Verwante presentaties


Ads door Google