Opstart eerste Integraalplannen Edwin De Ceukelaire

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Advertisements

Van duurzaam energie-initiatief naar Met Elkaar Voor Mekaar
Voorgeschiedenis: KPC rapport februari 2009
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Werken met de BaSO-fiche
Realisatie kindcentrum
Welkom! iPad in de (reguliere) brugklassen 15 mei 2014.
Bijeenkomst passend onderwijs 22 november Bestuurlijk overleg: 24 schoolbesturen Stuurgroep passend onderwijs : ▪Inhoudelijke thema’s via werkgroepen.
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Samenwerking Provincie en VERA DSH en de Sociale Kaart DSH en de Sociale Kaart Samenwerking tussen de provincie en VERA.
WSNS Passend Onderwijs Stappenplan
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
VSV raakt ons allemaal 14 februari 2013
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
CVO-IVV de Avondschool centrum voor volwassenenonderwijs PROJECT “gecombineerd onderwijs”
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
Erica van Henten (Alysis Zorggroep)
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
Congres Appreciative Inquiry
Overleg GMR - R.v.T. Hoorn 5 april 2017.
GO!2020 Workshop Hervorming SO. Eerste graad Eerste niveau  Tweede niveau  Derde niveau  Vierde niveau –Viveau.
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Brede School Update AV 8 juni Brede school – Waar gaat het over ? Doel: –nieuwe school –maatschappelijk engagement, integratie Middelen –PPS-structuur:
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Medezeggenschapraad H. Henricusschool
Aanpak en praktijkervaring
Presentatie Brownfields Informatie- en inspraakvergadering 116. Gent – Sidaplax 19u oktober 2014.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Project “Netoverstijgende Samenwerking” Programma “Onderwijsaanbod” GO!2020.
Integraalplannen Voorstel ‘gezamenlijke aanpak’.
Brede open school Aansluiting bij ppp van Jan de Maeyer. BOS GO!2020 sd alle scholen tegen 2020 brede scholen : Wat ? visietekst To teach vs to educate.
Netwerk coördinatoren VZ
Personeel & Organisatie Kengetallen voor de Vlaamse overheid HR-netwerk 18 januari 2002.
Brede Schoolontwikkeling Nijmegen Tussenrapportage 30 mei 2013.
Ouderavond toekomst Martinusschool Beegden.  Welkom  Doel van de avond informeren en afstemmen:  Wet en mogelijkheden  Historisch perspectief  Stand.
Audit van de OCMW's in het kader van de door de POD MI gesubsidieerde materies.
Wat kan je doen met jouw schoolraad?
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
Masterclass Duurzame inzetbaarheid & Mobiliteit. Werkgroep DI waarin management, staf en ARBO waar verbinding van de organisatie op het gebied van DI.
Prl. programma stand van zaken afspraken bezoek o meting coaching praktijkplan.
10 krachtlijnen voor een sterk basisonderwijs
EEN PAROCHIEKERKENPLAN VOOR DE KERKEN OP HET GRONDGEBIED VAN UW GEMEENTE Stappenplan.
Convenant ‘Extra investeringen Langdurige Zorg ’ Peter Kruithof directie Langdurige Zorg.
Wist u dat? ons cluster al jaren meer formatie krijgt dan waar we recht op hebben (1 : 25)… de krimp al een paar jaar gaande is… we ieder jaar maanden.
Kindcentrum De Troubadour samen aan het roer Mirjam Brussée Afdelingsmanager 0-6.
Inhoudelijke oefening prestatiebegroting Eerste samenkomst coördinatoren 23/06/2016.
Wegwijs in meerjarenplanning Werking gemeente Steenokkerzeel.
Centraal meldpunt onverzekerdenzorg Sylvia Commandeur 16 februari 2017
Kennisbehoud Strategische personeelsplanning
Netwerk ‘Samen tegen schooluitval’ Brussel
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
LOP Antwerpen basis Algemene vergadering 10 juni 2009 welkom
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Meesterlijk Besturen Presentatie: Wil Hovy, senior onderwijs- en innovatieadviseur.
Doorontwikkelen BRON vo
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Duurzaam Gebouwbeheer Scholenbouw
Wat kan je doen met jouw schoolraad?
DUURZAME INZETBAARHEID Voorlichtingsbijeenkomst ESF subsidie
Medezeggenschap bij De Eshoek
LOP Antwerpen Basisonderwijs 03/02/2016
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
PV 8 - verslag doorlichting WG SEO: bom-model
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Zet je kinderopvang lokaal op de kaart
Transcript van de presentatie:

Opstart eerste Integraalplannen Edwin De Ceukelaire Coördinator team Integraalplannen

Stand van zaken Team Aanwerving van nieuwe personeelsleden via SGR5 3 projectleiders 1 ingenieur FMIS Behoeften en verwachtingen Begrippen en definities Processen Overlegmomenten in 2013: stuurgroep integraalplannen, presentaties op CvD, opleidingen omgevingsanalyse Brede Open School en vergaderingen met de pedagogisch adviseur i.v.m. de opmaak van een visie Operationele start: 1 januari 2014 6 scholengroepen: 8, 9, 14, 15, 26 en 28

In de startblokken Opleiding voor de medewerkers team integraalplannen in januari 2014 In combinatie met een bezoek aan de 6 betrokken scholengroepen 2 dagen per scholengroep Normen en wetgeving, gebruik FMIS, conditiemeting, onderwijs, DBFM, reguliere projectwerking, instrument voor duurzame scholenbouw, bijzonder decreet, GO!2020, … Piloot invoeren van documenten in het FMIS Scholengroep 9 Volgorde andere integraalplannen is nog met de medewerkers te bespreken

Een generiek stappenplan

Wie doet wat? De eerste maanden na de opstart van de integraalplannen

De projectleider Elke projectleider is verantwoordelijk voor 2 integraalplannen/jaar De projectleider is de contactpersoon van de scholengroep en bezoekt alle scholen De projectleider heeft bij het bezoek bijzondere aandacht voor de gebruikswaarde, omgeving, toekomstige mogelijkheden, … De projectleider heeft per school een gesprek met de directie op basis van de vaststellingen i.v.m. de ruimtelijke analyse (toestand gebouwen, context, …) De projectleider bespreekt met de schooldirectie de infrastructurele aandachtspunten zoals deze in de schooldoorlichting en de opvolgingsdocumenten werden opgenomen De projectleider neemt foto’s van alle gebouwen De projectleider onderzoekt het ruimtelijk kader (bestemmingsplannen, masterplannen, …) De projectleider bezorgt de laatste versie van de domeinplannen (database Infra) in pdf aan de scholengroepen De projectleider past het domeinplan aan, na de vaststellingen en de opmerkingen van de schooldirectie en de schooldirectie Berekening fysische norm per instelling/domein De projectleider maakt het verslag op van de stuurgroepen

De ingenieur De ingenieur organiseert voorafgaandelijk aan het bezoek een informatie-/opleidingssessie voor de infrastructuurverantwoordelijke van de scholengroep m.b.t. de kwaliteitsnormen van de verdiepingsplannen/evacuatieplannen (DWG-bestand, polygonen, correcte lagen, …) De ingenieur bezoekt (indien mogelijk) samen met de infrastructuurverantwoordelijke van de scholengroep een aantal scholen (maximaal 10 per scholengroep) De conditiemeting zal zoveel mogelijk worden gecombineerd met de bezoeken van de projectleider De belangrijkste opdracht van de ingenieur is om de conditiestaat van de gebouwen in kaart te brengen De conditiemeting in het kader van de integraalplannen heeft vooral betrekking op de bouwschil (muren, ramen, daken, …), tellerkasten en de CV-ketel De ingenieur geeft samen met MCS een tweede opleiding zodat de infrastructuurverantwoordelijke (indien gewenst) de resterende conditiemetingen kan uitvoeren Er is technische apparatuur voor het uitvoeren van metingen (warmtebeeldcamera, vochtigheidsmeter, CO², …)

De infrastructuurverantwoordelijke en/of schooldirectie De infrastructuurverantwoordelijke en/of directie bezorgt voorafgaandelijk aan het bezoek door het team integraalplannen de verdiepings- of evacuatieplannen met een aanduiding van de bestemming van de verschillende lokalen Een digitale versie in DWG/VECTORWORKS van alle evacuatieplannen Een afdruk met geschreven opmerkingen en lokaalaanduiding De infrastructuurverantwoordelijke en/of directie bezorgt voorafgaandelijk aan het bezoek door het team integraalplannen de domeinplannen met een aanduiding van de gebouwen en eventuele wijzigingen Een digitale versie in DWG/VECTORWORKS van de domeinplannen Een afdruk met geschreven opmerkingen en bestemming van de gebouwen De infrastructuurverantwoordelijke en/of directie worden door het team integraalplannen bij deze activiteiten ondersteund door een opleiding door de ingenieur De infrastructuurverantwoordelijk van de scholengroep zorgt voor het in kaart brengen van het energieverbruik per school (gas, elektriciteit, stookolie, … )

De schooldirectie De schooldirectie geeft een korte voorstelling van de school (eventueel PPT, schoolfolder, …) De schooldirectie geeft een rondleiding doorheen alle lokalen en gebouwen De schooldirectie maakt een omgevingsanalyse Brede Open School op De schooldirectie schrijft op zowel het domeinplan als het evacuatieplan eventuele wijzigingen en bestemmingen (kleuterklas, lager onderwijs, refter, …) De schooldirectie geeft toelichting bij de opvolging van de doorlichting

De scholengroep Opleiding omgevingsanalyse Brede Open School voor alle schooldirecties De scholengroep voorziet op ‘smartschool’ een gedeelte voor integraalplannen. De leden van het team krijgen toegang tot ‘smartschool’. De algemeen directeur is voorzitter van de stuurgroep De praktische organisatie van de stuurgroepen, werkgroepen, … (vergaderzalen, koffie, …) De scholengroep zal samen met de projectleider de afstemming met andere integraalplannen van aanpalende scholengroepen bewaken De coördinatie bij het aanleveren van de aangepaste domeinplannen en evacuatieplannen De scholengroep verzamelt de volgende gegevens in het kader van de onderwijskundige omgevingsanalyse: instellingsprofielen, doorstroming van SO naar HO of arbeidsmarkt, doorstroming van kinderopvang naar BaO, herkomst leerlingen, mobiliteit, …

De pedagogisch adviseur De pedagogisch adviseur verzamelt per scholengroep de verslagen van de onderwijsinspectie over de controle van bewoonbaarheid, veiligheid en hygiëne De pedagogisch adviseur verzamelt per scholengroep de doorlichtingsverslagen van de onderwijsinspectie, waaronder de opvolgingsdocumenten De pedagogisch adviseur organiseert opleidingen voor de opmaak van een visie De pedagogisch adviseur geeft samen met de adviseur onderwijs aan schooldirecties een opleiding voor de opmaak van een omgevingsanalyse Brede Open School De pedagogisch adviseur werkt samen met de scholengroep en de schooldirectie aan het uitstippelen van een beleid op korte, middel­lange en lange termijn. De pedagogisch adviseur geeft een inhoudelijke ondersteuning bij het uitschrijven van een visie, missie en strategische doelstellingen

De adviseur onderwijs- organisatie De adviseur onderwijsorganisatie geeft samen met de pedagogisch adviseur aan schooldirecties een opleiding voor de opmaak van een omgevingsanalyse Brede Open School De adviseur onderwijsorganisatie maakt per scholengroep een onderwijskundige omgevingsanalyse op: leerlingencijfers, aanbod, doorstroming, aansluiting onderwijs-arbeid, demografische analyse, belanghebbende analyse, …

Aandachtspunten bij de opstart Definitieve goedkeuringen van de Raden van Bestuur Starten vanuit een sterke visie is een belangrijk uitgangspunt voor de integraalplannen Een integraalplan méér is dan een infrastructurele tool De kwaliteit/nauwkeurigheid van de verdiepings- of evacuatieplannen is cruciaal. Dit is de kapstok waar alle informatie zal worden aangehangen, en op basis waarvan het FMIS-systeem AUTOMATISCH de berekeningen uitvoert. Wanneer de verdiepingsplannen onnauwkeurig zijn, zal automatisch alle afgeleide informatie onnauwkeurig of foutief zijn. Bijzondere aandacht voor een scholengroep overstijgende aanpak (schaalvergroting?) Een integraalplan vraagt ook nazorg: bijsturing, verfijnen, aanpassen, … Onze grootste bekommernis op dit moment bij de opmaak van integraalplannen: De bestaande bouwplannen De kwaliteit van de evacuatieplannen en het digitalisering ervan Het groot verschil tussen scholengroepen i.v.m. de infrastructurele aanpak (opmetingen, energie, …)