SWPBS Voorlichting SWV Zuid-Kennemerland

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Advertisements

Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
Ervaringen in samenwerking
Workshop Handelingsgericht werken
Uitslag School Tevredenheid Onderzoek Ouders 2014
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Borging Gonnie Albrecht Kenniscentrum SWPBS NL 1 1.
De ontwikkeling van de 7 competenties
Realisatie kindcentrum
Flitsbezoek Onderwijskundige leiders in de klas Reflectie in de school
Startbijeenkomst pilot 9 januari 2012
Kandinsky College Malderburchtstraat
Trajectgroep-ondersteuners (TGO)
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
WIN WIN Van ordeverstorend gedrag naar ontwikkelingskans
Vijf-gelijke-dagen model
WSNS Passend Onderwijs Stappenplan
Positieve Bahavior Support positief opvoeden
Omgaan met goed gedrag / pbs
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Samenwerken in burgerschap
Omgaan met internaliserende problemen op school
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Sociaal emotioneel leren PBS
1zorg-route.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Welkom bij onze PBS reis
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’.
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Cursus Handelingsgericht Werken
Omgaan met vormen van agressie op de Johan Frisoschool
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Presentatie SWPBS-team
Workshop klassenmanagement
Week van de intern begeleider
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Themadag Persoon & Beroep jaar 2
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
Ouderavond Toermalijn
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Jij maakt het verschil! Altijd maar weer verbinding -over een pedagogiek van vertrouwen Pim Kalkman PBS coach Verus Conrector scholing & ontwikkeling Corderius.
Richtlijn Ernstige gedragsproblemen
(of belonen of bekrachtigen)
Werkgroep OPP van SWV Apeldoorn PO
JRK Netwerk AANDACHT voor WERKEN.
DIRECT • RELEVANT • RESULTAAT
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
School-Wide Positive Behavior Support (SWPBS)
Schoolwide Positive Behavior Support (PBS) University of Oregon
SWPBS activiteit Week 1 Les in goed gedrag in de gang geven en goed gedrag in de gang belonen met kaartjes (schoolbreed)
Naam school Datum Logo van de school
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Schoolwide Positive Behavior Support (PBS) University of Oregon
Schoolwide Positive Behavior Support (PBS) University of Oregon
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Schoolwide Positive Behavior Support (PBS) University of Oregon
Herstellend handelen – hergo introductie
Transcript van de presentatie:

SWPBS Voorlichting SWV Zuid-Kennemerland Dineke Kouwets 12-6-2013

Programma Achtergrond SWPBS Informatie over de praktijk Mogelijkheid tot vragen stellen

Waarom SWPBS? Bewezen effectief m.b.t. gedrag en leren. Past in de gedachte van Passend Onderwijs.

Schoolwide PBS is een: Schoolbrede, preventieve aanpak van gedrag, gericht op alle leerlingen Gericht op het aanleren en bekrachtigen van positief gedrag Paraplu waar andere interventies met dezelfde uitgangspunten onder passen PBS is evidence based en ontwikkeld door o.a.: Gerald Patterson, Hill Walker, Rob Horner, Annemieke Golly en Jeff Sprague (U of O)

Doel van Schoolwide PBS Een veilige omgeving scheppen die: leerling- en docentvriendelijk is bevordert dat leerlingen zich sociaal gedragen en zo goed mogelijk presteren

Vijf pijlers 1. schoolbrede aanpak 2. gericht op preventie 3. vanuit een positieve benadering 4. planmatige aanpak op basis van data 5. ketenaanpak Een helder pedagogisch klimaat!

Bouwstenen van Schoolwide PBS

Bouwsteen 1: Bepaal de basiswaarden van de school Bijvoorbeeld: Verantwoordelijkheid Respect Veiligheid

Bouwsteen 2: Heldere gedragsverwachtingen Kort Bondig In termen van gewenst gedrag In actieve vorm Voor alle locaties (gang, wc, plein)

Visualiseren

Bouwsteen 3: Verwachtingen actief aanleren Lessen in goed gedrag op de plek in de school (vast format) Quiz, spel Filmopnames Andere vormen

Bouwsteen 4: Systematisch bekrachtigen verwachtingen Beloningssystemen schoolbreed In de klas Positieve feedback relevant & oprecht direct na het gewenste gedrag onvoorwaardelijk “You never know when you get a surprise…”

Kernelement: 4:1 .

Bouwsteen 5: - Minimaliseer aandacht voor ongewenst gedrag - Formuleer heldere consequenties voor onacceptabel gedrag

16

Bouwsteen 6: Actief toezicht houden

Bouwsteen 7: Data-gestuurd werken Data maken objectief en neutraal inzichtelijk waar het goed gaat en wanneer en waar er problemen zijn. Daarop worden de doelen gebaseerd. D.m.v. data meet je of aanpak effectief is.

Gedragsregistratie Wie? Wat? Waar? Wanneer? 19

Bouwsteen 8: Borging van het systeem

Uitvoering binnen de school: Schoolteam doet actief mee Medewerking Positieve benadering Actief toezicht houden 4 dagdelen studiedag Zitting in werkgroepjes

Vormen van een PBS-team Taken: Vormgeven PBS binnen de school Lijnen uitzetten Bijdrage studiedagen Aansturen deelwerkgroepjes Proces monitoren Aan de hand van de data oplossingen bedenken Borgen

Wie zitten in het PBS-team: Directie IB-er Teamleden (bijv. uit elke bouw) Oop (indien mogelijk) Ouders Tussen- /naschoolse opvang PBS-coach

Taken PBS-coach: Ondersteuning bieden bij: Formuleren en aanleren van duidelijke verwachtingen en regels Versterken van vaardigheden van lln. door aanmoediging (pos. Bekrachtiging) Invoeren schoolbrede aanpak Voorbereiden studiedagen Integratie onderwijs, BSO en zorg

Ouders en zorg worden geïntegreerd Ouders worden geïnformeerd en betrokken De tussen- en naschoolse opvang wordt gevraagd te participeren De zorginstelling uit de buurt wordt betrokken bij het proces voor kinderen, waar meer nodig is.

Effecten SWBPS: Verbetering van het leerling-gedrag op school in de klas en thuis Betere leerprestaties, vergroten van de effectieve leertijd Betere vroegsignalering en effectiever interveniëren bij lln. met (ernstig) probleemgedrag Enthousiast schoolteam, tevreden ouders Betere samenwerking van schoolteams met ouders en (jeugd)zorg

Effecten SWBPS: De leerling: Afname probleemgedrag (Horner, Sugai, Todd & Lewis-Palmer, 2005) Halvering aantal lln., dat slachtoffer wordt van verbaal geweld Afname aantal keren, dat lln. de klas uit worden Gestuurd (Barrett et al.: in press, Eber, 2006)

Effecten SWBPS: De leerling vervolg: Toename gevoel van veiligheid (Horner et al., 2009) Toename sociaal gedrag op school, in de klas en thuis (Eber, 2006; Putman, Horner & Algozzine, 2006) Betere schoolprestaties (Eber, 2006; McIntosg, Chard, Boland & Horner, 2006) Toename effectieve leertijd (Bradshaw et al) Toename leesvaardigheid groep 4 (Horner et al., 2009)

Traject PBS 3-jarig Fase 1: openbare ruimtes Fase 2: in de klas Fase 3: individueel en borging

www.swpbs.nl Vragen? Hartelijk dank voor jullie aandacht