SWPBS Voorlichting SWV Zuid-Kennemerland Dineke Kouwets 12-6-2013
Programma Achtergrond SWPBS Informatie over de praktijk Mogelijkheid tot vragen stellen
Waarom SWPBS? Bewezen effectief m.b.t. gedrag en leren. Past in de gedachte van Passend Onderwijs.
Schoolwide PBS is een: Schoolbrede, preventieve aanpak van gedrag, gericht op alle leerlingen Gericht op het aanleren en bekrachtigen van positief gedrag Paraplu waar andere interventies met dezelfde uitgangspunten onder passen PBS is evidence based en ontwikkeld door o.a.: Gerald Patterson, Hill Walker, Rob Horner, Annemieke Golly en Jeff Sprague (U of O)
Doel van Schoolwide PBS Een veilige omgeving scheppen die: leerling- en docentvriendelijk is bevordert dat leerlingen zich sociaal gedragen en zo goed mogelijk presteren
Vijf pijlers 1. schoolbrede aanpak 2. gericht op preventie 3. vanuit een positieve benadering 4. planmatige aanpak op basis van data 5. ketenaanpak Een helder pedagogisch klimaat!
Bouwstenen van Schoolwide PBS
Bouwsteen 1: Bepaal de basiswaarden van de school Bijvoorbeeld: Verantwoordelijkheid Respect Veiligheid
Bouwsteen 2: Heldere gedragsverwachtingen Kort Bondig In termen van gewenst gedrag In actieve vorm Voor alle locaties (gang, wc, plein)
Visualiseren
Bouwsteen 3: Verwachtingen actief aanleren Lessen in goed gedrag op de plek in de school (vast format) Quiz, spel Filmopnames Andere vormen
Bouwsteen 4: Systematisch bekrachtigen verwachtingen Beloningssystemen schoolbreed In de klas Positieve feedback relevant & oprecht direct na het gewenste gedrag onvoorwaardelijk “You never know when you get a surprise…”
Kernelement: 4:1 .
Bouwsteen 5: - Minimaliseer aandacht voor ongewenst gedrag - Formuleer heldere consequenties voor onacceptabel gedrag
16
Bouwsteen 6: Actief toezicht houden
Bouwsteen 7: Data-gestuurd werken Data maken objectief en neutraal inzichtelijk waar het goed gaat en wanneer en waar er problemen zijn. Daarop worden de doelen gebaseerd. D.m.v. data meet je of aanpak effectief is.
Gedragsregistratie Wie? Wat? Waar? Wanneer? 19
Bouwsteen 8: Borging van het systeem
Uitvoering binnen de school: Schoolteam doet actief mee Medewerking Positieve benadering Actief toezicht houden 4 dagdelen studiedag Zitting in werkgroepjes
Vormen van een PBS-team Taken: Vormgeven PBS binnen de school Lijnen uitzetten Bijdrage studiedagen Aansturen deelwerkgroepjes Proces monitoren Aan de hand van de data oplossingen bedenken Borgen
Wie zitten in het PBS-team: Directie IB-er Teamleden (bijv. uit elke bouw) Oop (indien mogelijk) Ouders Tussen- /naschoolse opvang PBS-coach
Taken PBS-coach: Ondersteuning bieden bij: Formuleren en aanleren van duidelijke verwachtingen en regels Versterken van vaardigheden van lln. door aanmoediging (pos. Bekrachtiging) Invoeren schoolbrede aanpak Voorbereiden studiedagen Integratie onderwijs, BSO en zorg
Ouders en zorg worden geïntegreerd Ouders worden geïnformeerd en betrokken De tussen- en naschoolse opvang wordt gevraagd te participeren De zorginstelling uit de buurt wordt betrokken bij het proces voor kinderen, waar meer nodig is.
Effecten SWBPS: Verbetering van het leerling-gedrag op school in de klas en thuis Betere leerprestaties, vergroten van de effectieve leertijd Betere vroegsignalering en effectiever interveniëren bij lln. met (ernstig) probleemgedrag Enthousiast schoolteam, tevreden ouders Betere samenwerking van schoolteams met ouders en (jeugd)zorg
Effecten SWBPS: De leerling: Afname probleemgedrag (Horner, Sugai, Todd & Lewis-Palmer, 2005) Halvering aantal lln., dat slachtoffer wordt van verbaal geweld Afname aantal keren, dat lln. de klas uit worden Gestuurd (Barrett et al.: in press, Eber, 2006)
Effecten SWBPS: De leerling vervolg: Toename gevoel van veiligheid (Horner et al., 2009) Toename sociaal gedrag op school, in de klas en thuis (Eber, 2006; Putman, Horner & Algozzine, 2006) Betere schoolprestaties (Eber, 2006; McIntosg, Chard, Boland & Horner, 2006) Toename effectieve leertijd (Bradshaw et al) Toename leesvaardigheid groep 4 (Horner et al., 2009)
Traject PBS 3-jarig Fase 1: openbare ruimtes Fase 2: in de klas Fase 3: individueel en borging
www.swpbs.nl Vragen? Hartelijk dank voor jullie aandacht