De datateam® methode: Onderzoek en praktijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Sturen op delen = vermenigvuldigen
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
Lessen uit de eerste ronde OnderwijsBewijs Lex Borghans Universiteit Maastricht Voorzitter begeleidingscommissie OnderwijsBewijs.
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Meerwaarde van eigentijds onderwijs
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
organisatie/differentiatie Michael college 17 september 2013 Klas 8
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
meerjarig verbeterplan onderwijs
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
Schoolcijfers, een tweede natuur
|Datum Project van Zwak naar Sterk Jan Folkert Deinum.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Bijeenkomst 26 mei 2011 avondbijeenkomst. Verleden  Materialen dekten niet de gevraagde leerstof  Nieuwe inzichten over de opbrengsten van de montessorimaterialen.
Hoe vergaat het mijn leerlingen in het vervolgonderwijs? Opbrengsten LOB-doorstroompilots.
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Taalbeleid in het vmbo - een praktijkvoorbeeld
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
MBO passend onderwijs
Drentse Onderwijsmonitor 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Schoolcijfers, een tweede natuur
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Informatie avond groep 8
De Krullevaar Wat is een goede school ?.
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Definitie Mediawijsheid
Leren met meer effect I en II
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Over rekenen gesproken
Een Zeer Zwakke School, is het te vermijden?
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Informatieve ouderavond mavo 4 24 januari 2013 Welkom!
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Van harte welkom namens
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Resultaten onderzoek op het Twents Carmel College Magda Bruin Taaltuin twente en de inzet van Muiswerk.
Taaltuin Twente “Leren met meer effect”. 1 april 2009.
Pilot PO-VO-monitor PO-VO-conferentie Rotterdam, november 2013
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
Oordeel inspectie Scholen worden jaarlijks beoordeeld door de Onderwijsinspectie; rond maart voorinzage, vanaf juni op site inspectie. Inspectie oordeelt.
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Succesfactoren voor aansluiting en studiesucces
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
Wat kunnen wij samen doen aan laaggeletterdheid in Almere?
De kubus van CSPE succesfactoren!
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Voorlichting traject Voortgezet Onderwijs Groep 8
POVO Wolvega / Dedemsvaart
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Opbrengstgericht werken in datateams
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
“Leren met meer effect”. 1 april 2009
Transcript van de presentatie:

De datateam® methode: Onderzoek en praktijk 10 maart, 2015 OCW, Den Haag Kim Schildkamp Cindy Poortman Anne Tappel

Programma Opbrengtgericht werken (OGW) Belang van OGW Manier van OGW: de datateam® methode Resultaten onderzoek datateam® methode Kim Schildkamp & Cindy Poortman (Universiteit Twente) Een voorbeeld vanuit de praktijk Anne Tappel (docent en teamleider Carmel College Salland) Reactie vanuit beleidsperspectief Nadine van Engen (OCW)

Opbrengstgericht werken Gebruik maken van data, zoals toetsen en examencijfers, om het onderwijs te verbeteren (Schildkamp & Kuiper, 2010) Systematisch Analyseren van aanwezige data binnen de school Gegevens gebruiken om het onderwijs te verbeteren Naast externe verantwoording (bijv. Inspectie of Vensters voor Verantwoording), nu ook data gebruiken voor schoolverbetering.

Waarom? Bereiken we onze doelen? Ervaring, intuïtie en onderbuikgevoelens niet altijd correct (Ingram, Louis, & Schroeder, 2004; Schildkamp & Poortman, 2015) Ervaring, intuïtie en onderbuikgevoelens combineren met data voor hoge kwaliteit beslissingen Kan leiden tot beter onderwijs (e.g. Carlson, Borman & Robinson, 2011; McNaughton, Lai & Hsiao, 2012) Scholen hebben moeite met de implementatie van OGW

Herkenbaar? Van probleem direct naar maatregelen nemen:

De datateam® methode https://www.leraar24.nl/vi deo/5705 Datateam: 4-6 docenten en 1-2 schoolleiders Werken aan concreet probleem op hun school Met behulp van data naar oorzaken zoeken En met behulp van 8-stappenplan, handleiding en intensieve begeleiding Doelen: professionalisering en schoolverbetering

Van kleinschalig naar internationaal Jaar Ontwikkeling 2009 Pilot met 5 scholen Stichting Carmelcollege 2011 Van regionaal naar nationaal 24 VO scholen (Stichting Carmelcollege, OCW/VO Raad en individuele scholen) 1 hogeschool (Windesheim) 2013 Nationaal en internationaal Wederom 10 VO scholen van de Stichting Carmelcollege 4 PO en VO scholen in Zweden (Nacka Kommun) 2014 Verdere uitbreiding 7 PO scholen Start eerste team in Engeland (University of Southampton) 2014/2015 Verkenning uitbreiding naar MBO en andere landen

Onderzoek datateam® methode Hoe functioneren de teams? Wat zijn de effecten? Onderzoek sinds 2009

Functioneren (Schildkamp & Poortman, 2015, based on Marsh, 2012, p. 4, and based on Coburn & Turner, 2011; Lai & Schildkamp, 2013; Mandinach et al., 2008; Schildkamp & Kuiper, 2010; Schildkamp & Lai, 2013).

Conclusie functioneren Veel hypotheses onderzocht, analyse 32 teams (2012-2014): 33 hypotheses aangenomen 45 hypotheses verworpen 13 hypotheses: geen conclusie door beperkingen data 13 (kwalitatieve) vraagstellingen Vaak externe attributie: probleem wordt veroorzaakt door basisschool, beleid etc. Nodig: vertrouwen creëren, oefenen met de 8 stappen, leren van “fouten”, toont belang van data aan. Steeds meer interne attributie

Effecten 4. Leerprestaties 3. Toepassing: Gebruik kennis en (Guskey, 1998; 2000; Kirkpatrick, 1996; Desimone, 2009) 4. Leerprestaties 3. Toepassing: Gebruik kennis en vaardigheden 2. Leren: Kennis en vaardigheden 1. Tevredenheid: Tevreden met interventie Schoolverbetering Docent professionalisering

Methode effecten Conditie Voormeting Meting tijdens interventie Nameting Datateam scholen (9 scholen, 5-8 leden) Kennistest OGW vragenlijst Observaties en logs (3 scholen)   Tevredenheid- vragenlijst Interviews (3 scholen) Controlegroep (42 scholen zelfde bestuur)

Effecten: tevredenheid Tevredenheidvragenlijst: Datateam leden zijn tevreden tot zeer tevreden over begeleiding (M = 4.50) en de materialen (M = 4.14) Interviews: De datateam handleiding biedt ondersteuning: ‘het is heel waardevol’; ‘het is goed om de stappen op papier te hebben’ Datateam leden zijn neutraal tot tevreden over het doorlopen van de acht stappen (M = 3.88) en het proces in het datateam (M = 3.96) Interviews: positieve reacties: ‘leuk’; maar ook frustratie omdat het langzaam gaat: ‘Ik zou graag wat meer momentum in de bijeenkomsten zien’. Veel met en van elkaar geleerd

Effecten: kennis en vaardigheden Kennistest: datateam scoren significant hoger op de voormeting (M=10.4) dan op de nameting (M=9.4; d=0.32). OGW vragenlijst: kennis en vaardigheden datateam scholen (M=0.10) significant meer gegroeid dan in controlegroep scholen (M= -0.06; d=0.62) Interviews: docenten geven aan veel geleerd te hebben We hebben nu betere inzichten in feiten en cijfers Onderbuikgevoelens zijn vaak onjuist

Effecten: toepassen en leerprestaties OGW vragenlijst: samenwerking datateam scholen (M=0.13) significant meer gegroeid dan in controlegroep (M=0.02, d=0.52). Toename datagebruik voor schoolverbetering en verantwoording, maar niet significant ‘Weet ik niet’ significant afgenomen in datateam scholen voor datagebruik voor instructie en datagebruik voor schoolverbetering Interviews: docenten geven aan meer data te gebruiken en meer samen te werken Ook cijfers (eigen klas) veel beter bijhouden en kijken hoe we dit kunnen gebruiken Vaksecties praten weer vakinhoudelijk met elkaar

Effecten: leerprestaties Eerste (voorzichtige) bewijs dat het kan leiden tot betere leerprestaties: betere examenresultaten Engels, minder doubleurs 4 havo Echter, er is nog winst te behalen als het gaat om toename in OGW en betere leerprestaties. Dit is (nog) niet bereikt op alle scholen We moeten betere kijk naar de (impact van) ons eigen lesgeven

Conclusies Functioneren: Veel verschillende hypotheses onderzocht Depth of inquiry neemt langzaam toe en meer interne attributie Start met een attitude verandering: “die data zijn toch wel belangrijk” Effecten: Positieve effecten: (1) tevredenheid, (2) kennis en vaardigheden en (3) toepassing Succesfactoren datateam® methode: Langere begeleiding Meer structuur en voorbeelden Rol van de schoolleider Vervolgonderzoek: leerprestaties en duurzaamheid

De datateam® methode in de praktijk Anne Tappel a.tappel@carmelcollegesalland.nl

Carmelcollege Salland

Ons datateam Team: 4 docenten, 2 schoolleiders, 1 kwaliteitszorgmedewerker Probleem: Te grote afstroom van HGT naar vmbo Doelen: Professionele ontwikkeling en schoolverbetering Trainer begeleidt ons bij het doorlopen van de acht stappen van de datateammethode

Step 1: Probleem definitie Probleem: doorstroom van 1 havo/gt (havo-geïndiceerde leerlingen) naar 2gt Transfer 1HGT  Cohort 2 havo/gt 2gt Overige  2010-2011 56% (75%) 41% (23%) 2% (2%)  2011-2012 64% (75%) 34% (23%)  2012-2013 49% (75%) 49% (23%)

Step 2: Hypotheses opstellen Brainstorm hypotheses: In het datateam Input van collega’s Veel voorkomende hypotheses: Instroom (33) Onderwijs te weinig aangepast aan behoeften leerlingen (41) Gebrek aan vaardigheden leerlingen om te plannen en reflecteren (5)

Hypothese 1 Hypothese: Leerlingen die afstromen doen het gemiddeld slechter op het LVS begrijpend lezen dan de leerlingen die niet afstromen. Op de havo heeft ten minste 60% AB en max 40% C of lager en GT heeft max 40% AB en tenminste 60% C of lager op de lvs van begrijpend lezen. Conclusie: De hypothese klopt niet. Leerlingen die afstromen doen het gemiddeld niet slechter bij begrijpend lezen.

Hypothese 2 Hypothese: Leerlingen die afstromen hebben een lagere Cito eindtoets score dan leerlingen die niet afstromen. We verwachten dat 75% van de leerlingen uit de drie cohorten van hvgt klas met de citoscore 535 of lager op gt terecht komen (cito totaal) Conclusie: De hypothese klopt niet. Leerlingen die afstromen hebben geen lagere Cito score

Hypothese 3 Hypothese: Van de leerlingen die minimaal 2 vakken onder de 6 scoren bij P2, gaat 75% naar 2gt Conclusie: 70% van de leerlingen die meer dan 2 onvoldoendes aan het eind van p2 heeft, stroomt door naar GT. Dit is wel een indicator, mede omdat in p1 aangepast becijferd wordt (leerlingen kunnen niet lager dan een 5 scoren).

Hypothese 4 Van kwantitatief naar kwalitatief onderzoek Vraagstelling: Hoe komt het dat deze potentiele gt-leerlingen al na periode twee op meer dan twee onvoldoendes staan? Data verzameling: Interviews met afgestroomde leerlingen

Conclusie: Veel vakken, nieuwe en/of moeilijker vakken en toetsen, leerling weet de juiste aanpak niet, de begeleiding sluit niet aan bij wat de leerling nodig heeft. Twee belangrijke aspecten: 1. De eigen attitude van de leerling 2. Wat we als school verwachten van de leerlingen Interventies op deze groep inzetten om de doorstroom naar havo 2 te vergroten.

Conclusies Dilemma’s: Beleid versus onderzoek Resultaten onderzoek niet altijd gebruikt Onderzoekende houding van collega’s valt soms tegen Hoe betrekken we collega’s hierbij Resultaten tot nu toe Samenwerking tussen twee locaties (!) Mythes ontkracht We confronteren elkaar op uitspraken zonder bewijs Meer kennis over het probleem en de oorzaken Beslissingen baseren op data De toekomst Wens: spin offs en collegiale consultatie Verdere samenwerking UT

Bedankt voor uw aandacht. Meer informatie: Anne Tappel: a Bedankt voor uw aandacht! Meer informatie: Anne Tappel: a.tappel@carmelcollegesalland.nl Website school: http://www.carmelcollegesalland.nl/vmbo Website datateams: http://www.utwente.nl/elan/datateams/en/