Startbijeenkomst ptaak jaar 2

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Hoekenwerk Ann Vandemaele.
BattleBots The school battle.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Medmec 1 herfst Les 4. Dummie Verwerk een actueel thema in je dummie Bv. Pausbezoek Londen Bv. Prinsjesdag Bv. ………………..
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Stagebegeleiding bijeenkomst 2.
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Onderzoek in de praktijk: Wat en hoe?
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Vaardigheid onderwijs
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Handelingsplannen.
Lesvoorbereidingen Florette en Betul.
WORKSHOP werkvormen en media koppeling didactische principes
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Kijken naar Kinderen Week 4
motiverende gespreksvoering
Lezen: doe het goed voor
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 9 Hafida El- gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
praktijk project ouderbetrokkenheid
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Ontwerpen van E-modules. Inleiding Video en audio Deze e-module maakt gebruik van audio en video. Test hier je geluid en stel het juiste volume in. Als.
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 3 Hoofdstuk 5 Kwalitatief marktonderzoek Hoofdstuk 15 Rapporteren over marktonderzoek.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
3F maken van een verslag.
Het forum.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Keuzethema: differentiatie
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Interview voorbereiden
TIJDSPLANNING Dinsdag Uitleg vragen, PWS en groepen maken
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Toetsing Vakdidactiek 2.
Rekenspecialist bijeenkomst 2
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Cijferloos lesgeven bij talen
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Startbijeenkomst ptaak jaar 2 Ontwerpen en innoveren

Wat is het doel? Werkvorm: DDU samenvatten doel p-taak jaar 2

Hoe gaan we dat doel bereiken?

Met extra aandacht voor Ontwerponderzoek Dataverzamelingsmethoden Interviewen Toetsen van leereffect

Jij Feedback docent student Je toont een fragment van je onderzoek en vraagt gericht feedback.

Hoeveel tijd heb je ervoor? 4 EC = 112 uur = +/- 8 uur per stageweek -1,5 uur bijeenkomst (8 keer) - Gedeelte, activiteiten op de werkplek - Gedeelte, zelfstudie

Uitkomst Je schrijft een rapport: Verslag van onderzoek: Inhoudsopgave rapportage professionaliseringstaak jaar 2 Bijlagen: Leerling- en docentmateriaal

Wanneer ontwerpen in het onderzoek? Als je je afvraagt: Hoe je een onderwijsactiviteit moet inrichten om iets te bereiken Waar een opdracht aan moet voldoen om iets te bereiken …… Altijd: kenmerken van een ontwerp met een doel (beoogd effect)

Ontwerpen Meestal: ingreep in het onderwijs (klein of groot) Een bestaand ontwerp aanpassen Iets geheel nieuws ontwerpen

Wat kun je ontwerpen? Werkbladen leertaken Website / elo Tentoonstelling / voorstelling Ruimte in het lokaal en hoeken Didactische aanpak Hulpmateriaal Instructiemateriaal Project lessenserie

1.1 Oriënteren 1.1.1 P-taak bestuderen en hoofdstuk 8 “Ontwerpen en innoveren” lezen Klaar?

1.2 Richten 1.2.1 Hoofdvraag: “Hoe kan ik op mijn stageschool voor groep … een onderwijsactiviteit over…….. zo vormgeven dat die de cursisten aanzet tot actief leren en dit leerproces volgt en beoordeelt? “

Deelvragen fase 1 (beschrijvend onderzoek) Wat is actief leren volgens Ebbens en Ettekoven? Wat is de beginsituatie van de school (vakgroep, coach en leerlingen)? ten aanzien van actief leren? ten aanzien van het volgen en beoordelen? (Oftewel welke instrumenten worden er door de coach/vakgroep gebruikt?) ten aanzien van het tot stand komen van eindbeoordelingen? Wat is de toegevoegde waarde van mijn ontwerp m.b.t. actief leren? Wat zijn kenmerken van een goede summatieve toets volgens de literatuur? Wat zijn kenmerken van een goede formatieve toets volgens de literatuur?

Deelvragen fase 2 (innovatiecyclus) Welke leerstof kies je en voor welke groep? Wat is de beginsituatie van de leerlingen m.b.t. dit onderwerp? Welke leer- of lesdoelen kies je voor de leerlingen? Met welke activerende werkvormen ga je aan die doelen werken? Welke (werk)instructies ga je geven? Op welke wijze ga je de beginsituatie vaststellen, hoe ga je tussentijds de voortgang bewaken en hoe ga je het eindresultaat vaststellen? Op welke punten wil je in de uitvoeringsfase feedback hebben en van wie ?

Huiswerk Bespreek hoofdvraag met coach: “Hoe kan ik op mijn stageschool voor groep … een onderwijsactiviteit over…. zo vormgeven dat die de cursisten aanzet tot actief leren en dit leerproces volgt en beoordeelt? “ 2. Schrijf rapport 1.1 (oriënteren) en 1.2 (richten) 3. Lees je in voor deelvraag: Wat is actief leren volgens Ebbens en Ettekoven? Maak een samenvatting 2 A4.

Plannen Per deelvraag beschrijf je: Wat je gaat doen: Benoem dataverzamelingsmethode(n) Onderbouw je keuze met argumenten, bijv. Interviewen is voor deze vraag een geschikt dataverzamelingsinstrument want ….. Maak een planning (Wie/wat/wanneer)

Methoden van dataverzameling Pas in je uitvoering de methodiek aan bij je type onderzoek (blz. 146-164) Tekstbronnen bestuderen observeren Bevragen (interview, vragenlijst) bezoeken alternatieve vormen Motiveer je keuze in je rapportage! (Denk aan triangulatie.)

Een voorbeeld Hoe beleven leerlingen en docenten de overgang van de onderbouw naar de bovenbouw voor het vak X? Welke methode stel je voor? (- analyseer eerst over welk type onderzoek het hier kan gaan)

Gekozen methode Om de vraag te kunnen beantwoorden heb ik drie leerlingen uit de derde klas geïnterviewd en drie docenten uit de onder- en bovenbouw. Kun je sterkte en zwakte van deze methode benoemen? (Bij welk type onderzoek past de gekozen methodiek het best?)

Oefening (Individueel) Kies een van je onderzoeksvragen/deelvragen en selecteer een onderzoeksmethode. Schrijf je motivatie voor deze methode op. (Tweetallen) Bespreek je keuze, doe eventuele suggesties voor alternatieven. (Klas) Bespreek eventueel een interessante of discutabele keuze (=oefening 1 blz 175 toegepast op het eigen onderzoek)

Huiswerk Inventariseer planning onderzoeksfase 2 met coach. Schrijf rapport 1.3 (plannen) Bedenk interviewvragen voor coach. Lees je in voor de deelvragen: Wat zijn kenmerken van een goede summatieve toets volgens de literatuur? Wat zijn kenmerken van een goede formatieve toets volgens de literatuur? Maak een samenvatting van max. 2 A4.